مغز انسان همیشه یک «راه‌حل» دیگر دارد

نتایج یک تحقیق تازه روی مغز انسان و مکانیزم تصمیم‌گیری، نشان داده است که در ناخودآگاه ما همواره یک نقشه دوم وجود دارد که به تصمیم‌سازی‌ها یاری می‌رساند. همه افراد باهوش و باتجربه، وقتی اقدام به انجام کاری می‌کنند، مسیرهای مختلفی برای رسیدن به هدف در نظر می‌گیرند و شرایط استفاده از هر مسیر را بررسی می‌کنند. این روش، داشتن یک نقشه جایگزین در خودآگاه ذهن است و تنها با تجربه و آموزش به‌دست می‌آید.

گروهی از محققان دانشگاه کوئین، در تحقیقی تازه دریافتند که مغز همه، فارغ از اینکه بدانند یا ندانند، یک نقشه جایگزین را برای خود بررسی می‌کند. در این تحقیق عده‌ای داوطلب انتخاب شدند و از آنها خواسته شد نشانگر ماوس را روی صفحه نمایش از یکی از دو مسیر به یکی از دو نقطه هدف برسانند و این آزادی به آنها داده شد تا هر هدفی که می‌خواهند انتخاب کنند. محققان سپس نشانگر ماوس را دستکاری کردند تا به‌طور دقیق از دستور حرکتی داوطلب پیروی نکند و این‌طرف و آن‌طرف برود.

حین تحقیق با ثبت امواج مغزی داوطلبان، مشخص شد که مغز همه افراد پس از مشاهده گیج بودن ماوس، احتمالات مختلف برای حرکت را بررسی می‌کند و همواره دستوراتی می‌دهد که ماوس را نه روی مسیر خاص بلکه جایی بین دو مسیر هدایت می‌کند.در واقع مغز آنها سعی کرد به هر هدفی که احتمال رسیدن آن بیشتر است بپردازد. دانشمندان از این تحقیق نتیجه گرفتند که مغز ما در ناخودآگاه احتمالات طبیعی را بررسی و راهی جایگزین را درنظر می‌گیرد. این تحقیق هم به درک روش فکر کردن انسان کمک می‌کند و هم برای ساخت هوش مصنوعی و ربات‌هایی که بیشتر شبیه انسان باشند، یاری می‌رساند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *