موی انسان چگونه سفید می‌شود؟

لابد شما هم شنیده‌اید که کندن یا کشیدن موی سفید باعث افزایش تعداد آنها می‌شود، اما این شایعه چقدر درست است؟

هر موی انسان شامل دو بخش است. قسمت مُرده و رنگی که ما آن را می‌بینیم و قسمت ریشه که در پوست قرار دارد. ریشه مو در غشایی در زیر پوست توسط فولیکول احاطه شده است که به کمک سلول‌های پیاز مو ماده‌ای بنام ملانین  تولید کرده و وظیفه تعیین رنگ مو را به عهده دارد. وقتی سلول‌های ویژه تولید رنگدانه می‌میرند؛ دیگر رنگ مو را کنترل نمی‌کنند و موها به سمت خاکستری و سفید شدن میل خواهند کرد. این اتفاق ممکن است به شکل وراثتی در برخی افراد زودتر یا دیرتر بیافتد. برای آشنایی بیشتر می‌توانید توضیحات ساده را اینجا بخوانید.

چرا موی انسان سفید می‌شود؟

سفید شدن مو دلایل متفاوتی دارد. مطالعات دانشگاه بردفورد انگلیس و هاروارد امریکا نشان می‌دهد که بطور کلی می‌توان آن را به دلایل درونی و بیرونی تقسیم کرد:

دلایل درونی: شامل نقش شرایط ژنتیکی و وراثتی، هورمون‌ها، شرایط سلامت و سن

دلایل بیرونی: شامل نقش آب و هوا، قرار گرفتن در معرض سموم مختلف و آلاینده‌ها و میزان مصرف مواد شیمیایی در زندگی

آیا کندن موی سفید باعث افزایش آن می‌شود؟

دانه موی شما تنها در صورتی سفید می‌شود که سلول‌های فولیکول کار خودشان را انجام ندهند یا اصطلاحاً بمیرند. محققان دانشگاه پزشکی آرکانزاس (امریکا) اعلام کردند که کندن موی سفید (خاکستری) باعث افزایش موهای سفید شما نمی‌شود. اما باید دقت کنید که اگر می‌خواهید از شر موی سفید رها شوید باید آن را با دقت بچینید. کندن مو با ریشه سالم در پوست حساس سر باعث زخم و عفونت‌های ریز می‌شود که می‌تواند باعث التهاب جدی پوست یا طاسی (کچلی) موضعی شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *