میلگرد روکش اپوکسی چیست؟

 

میلگردها مدل‌ها و انواع مختلفی دارند که یکی از انواع پرکاربرد آن میلگرد فولادی است و در اکثر سازه‌ها برای افزایش مقاومت سازه مورداستفاده قرار می‌گیرد اما این میلگردهای فولادی پس از گذشت زمان دچار خوردگی می‌شوند؛ بنابراین برای پیشگیری از خوردگی بر روی میلگرد روکشی از جنس اپوکسی می‌کشند که مقاومت آن را در مقابل خوردگی بیشتر می‌کند بنابراین قیمت میلگرد معمولی با قیمت میلگرد روکش اپوکسی فرق می‌کند. باری تولید این نوع از میلگرد ابتدا سطح آن را از ناخالصی پاک می‌کنند سپس میلگرد را تا دمای ۴۵۰ درجه فارنهایت حرارت می‌دهند و وقتی به دمای موردنظر رسید ذرات اپوکسی را بر سطح میلگرد داغ اسپری می‌کنند و گرمای میلگرد ذرات اپوکسی را ذوب می‌کند و لایه اپوکسی روکش ایجاد می‌شود.

میلگرد روکش اپوکسی در واقع همان میلگرد سیاه با روکش سبزرنگ اپوکسی است که به میلگرد سبز یا green rebar  نیز نامیده می‌شود. از نظر استحکام و مقاومت میلگرد سبز یا همان میلگرد روکش اپوکسی با میلگرد سیاه تفاوتی ندارد فقط از نظر مقاومت در مقابل زنگ‌زدگی ۷۰ تا ۱۷۰۰ برابر مقام تر است. بتن در مقابل فشار تحمل بالای دارد و وزن سازه را تحمل می‌کند اما تنش‌های کششی بالا باعث ترک خوردن بتن می‌شود. به همین دلیل میلگردهای روکش اپوکسی با رفع مشکل خوردگی این مشکل را رفع می‌کند. همچنین پوشش اپوکسی از نفوذ اکسیژن و کلریدها به سطح میلگرد سیاه جلوگیری می‌کند. همچنین در PHهای بالاتر پایدارتر از انواع بدون روکش می‌باشد؛ بنابراین در مقابل رطوبت ابتدایی بتن نیز مقام تر است.

میلگرد

میلگرد

استحکام میلگرد روکش اپوکسی در مقابل خوردگی

همانطور که پیش‌تر اشاره شد میلگردها در مقابل آب و رطوبت آسیب‌پذیر هستند و در صورت مجاورت با آب دچار زنگ‌زدگی می‌شوند و در نتیجه این اتفاق مقاومت میلگرد پایین خواهد آمد و در نتیجه مقاومت کششی بتن که با استفاده از میلگرد تقویت شده نیز کاهش پیدا می‌کند و در نهایت اثر آن با ترک‌خوردگی بتن نمایان می‌شود و باعث بروز مشکلات جبران‌ناپذیری می‌شود. به همین دلیل برای پیشگیری از زنگ‌زدگی و خوردگی از روکش اپوکسی برای میلگردها استفاده می‌شود. حتماً باید به این نکته توجه شود که در صورت برش یا سابیدگی این پوشش کارایی خود را از دست می‌دهد. نکاتی دیگر که باید در نظر گرفته شود در زمان حمل‌ونقل و انبارکردن میلگردها باید برای پیشگیری از خراش و پارگی توجه شود همچنین نور خورشید، اشعه فرابنفش و دمای کمتر از منفی ۱۰ درجه موجب آسیب و ترک پوشش اپوکسی میلگردها می‌شود.

کاربرد میلگرد روکش اپوکسی

میلگرد روکش اپوکسی به علت مقاومت بالای که نسبت به خوردگی دارد در سازه‌های پارکینگ‌ها، ساختمان‌ها و بناها، پل ها و سازه‌های دریایی که باید در مقابل نفوذ نمک و رطوبت مقاوم باشد استفاده می‌شود.

فواید و معایب استفاده از میلگرد روکش اپوکسی

در میلگرد پوشش اپوکسی روکشی که استفاده می‌شود غیرسمی و سبک است، مهم‌ترین مزیت این نوع میلگرد مقاومت در مقابل خوردگی است، فاقد مواد مضر و آسیب‌زا برای محیط‌زیست است. از دیگر مزایا قابلیت خم شدن و جوشکاری است که خم‌کاری این نوع میلگرد باید روی گیره‌های مخصوص انجام شود و یکی از دیگر مزیت‌ها قیمت میلگرد نسبت به میلگردهای دیگر ارزان‌تر است.

از معایب استفاده از این نوع میلگرد می‌توان به میزان اتصال و چسبندگی کمی که با بتن دارد و مقاومت کم در مقابل سابیدگی و نیاز به‌دقت بالا در حمل‌ونقل برای پیشگیری از آسیب احتمالی به پوشش اپوکسی اشاره کرد.

قیمت میلگرد روکش اپوکسی

ازآنجاکه هر میلگرد دارای قطر و ابعاد متفاوتی است با تغییرات ابعاد میلگردها قیمت میلگرد تغییرات کمی می‌کند. قیمت میلگرد روکش اپوکسی با میلگرد معمولی متفاوت است. همچنین برای اینکه چسبندگی بین بتن و میلگرد را بهبود ببخشند الگوی­های مارپیچی روی میلگرد ایجاد می‌کنند که باعث می‌شود قیمت میلگرد تغییر کند. درست است که ایجاد پوشش اپوکسی بر روی میلگرد باعث افزایش قیمت میلگرد می‌شود ولی این افزایش قیمت میلگرد باعث افزایش طول عمر سازه شده و هزینه‌های تعمیر و نگهداری را کاهش می‌دهد؛ بنابراین بالا بودن قیمت میلگرد روکش اپوکسی نسبت به نوع بدون پوشش به دلایل ذکر شده از هر نظر مقرون‌به‌صرفه‌تر است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *