میوه خشک پفکی یا انجمادی (فریز درایر)

 

میوه خشک پفکی یا انجمادی بر خلاف سایر میوه های خشک با سرما خشک شده اند. در فرآیند تولید میوه خشک پفکی، تمام ویتامین ها و مواد مغذی میوه حفظ می شود. در این روش از خشک کردن، هیچ گونه افزودنی استفاده نمی شود، زیرا در صورت استفاده از مواد شیمیایی در عملکرد دستگاه اختلال ایجاد می شود. به همین دلیل این نوع میوه خشک کاملا ارگانیک بوده و براساس تحقیقات صورت گرفته، بیش از ۹۰ درصد مواد مغذی خود را حفظ و یا به عبارت دیگر تمام ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و سایر فواید میوه تازه را نیز دارا می باشند.

میوه

میوه خشک

تفاوت میوه خشک با میوه پفکی یا انجمادی:

برخلاف میوه‌ های خشک شده با گرما که مقداری از رطوبت خود را حفظ می کند، در میوه خشک پفکی  ظاهر و حجم میوه هیچ تغییری نمی کند و تنها بافت آن مانند پفک ترد می شود و تقریبا تمام رطوبت خود را (در حدود ۹۵ درصد) از دست می دهد. میوه های خشک شده به روش حرارتی با توجه به اینکه نسبت به میوه پفکی دارای رطوبت بیشتری هستند و براساس نوع میوه اکثرا شیرین و جویدنی می باشند.

تفاوت دیگر این دو نوع محصول در وزن آنها می باشد. وزن میوه های خشک شده انجمادی به علت کم بودن رطوبت آنها، بسیار کم تر از میوه های خششک شده در حرارت می باشند که این مورد حمل و نگه داری آنها را آسان تر می کند.

عملکرد دستگاه فریز درایر:

در روش خشک کردن میوه و سایر مواد غذایی به روش فریز درایر یا انجمادی، ابتدا محصول مورد نظر منجمد شده و سپس از طریق فشار و افزایش حرارت، آب منجمد شده تصعید و مستقیما به گاز تبدیل می شود.

هدف از این روش افزایش ماندگاری، حفظ کیفیت، رنگ و شکل انواع مواد غذایی از جمله میوه می باشد. براساس بررسی های صورت گرفته بیش از ۹۵ درصد از رطوبت محصولات در این روش خشک کردن، از بین می رود.

مزیت میوه خشک انجمادی:

با توجه به اینگه خشک کردن به این رو در دمای زیر صفر صورت می پذیرد، شکل میوه به خوبی حفظ و طعم آن را نیز بهتر حفظ می شود.

همچنین در صورتی که این محصول برای مدتی در آب میوه قرارگیرد، همانند میوه تازه می شود.

محصول جذاب دیگری که به روش انجمادی تولید می شود، بستنی خشک است. بستنی منجمد یا خشک شده که به بستنی فضانوردی نیز معروف است، بیشتر آب آن با فرآیند خشک کردن انجمادی از آن خارج می شود. این نوع بستنی در مقایسه با بستنی معمولی ترد تر می باشد که نیازی به نگه داری در یخچال ندارد و می توان آن را در دمای معمولی اتاق بدون آنکه ذوب شود، نگه داری نمود.

میوه

میوه خشک

انواع و ماندگاری میوه پفکی:

تقریبا همه ی میوه ها، سبزی و صیفی جات را می توان به این روش خشک نمود. تمام محصولات خشک شده با تکنولوژی فریز درایر، در صورت که در شرایط مناسبی نگه داری شوند، بین ۲۰ تا ۳۰ سال ماندگاری دارند. همچنین بیشتر قندهای و مواذ مغذی خود را نیز حفظ می کنند و طعم میوه به طور کامل حفظ می شود.

میوه های خشک شده به این روش را بهتر است در جای خشک، تاریک و در بسته بندی نگهداری کرد. بهتر است پس از باز کردن بسته بندی میوه خشک پفکی، با توجه به اینکه رطوبت بافت این محصولات را تغییر می دهد، آن را در کیسه پلاستیکی یا ظرف دربسته نگهداری نمود تا طعم، رنگ و بافت آن حفظ شود.

موارد مصرف میوه پفکی:

میوه های پفکی یا انجمادی می تواند جایزین میوه تازه در مدارس، محل کار، مسافرت و کمپینگ ها و همچنین یک میان وعده جذاب برای خانواده ها باشد. این محصولات را می توان با ترکیب غلات و شیر، ماست و بستنی نیز استفاده نمود. از دیگر موارد مصرف این محصول می توان به پودر انواع میوه ها اشاره نمود که در طعم دادن به انواع شیرینی جات، بستنی، اسموتی ها و به طور کلی در تهیه انواع دسر مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی برای آنکه طعم مواد غذایی خشک شده به این روش را درک کنید، می بایست نمونه رسیده و پر طعم هر محصول را در نظر گرفت که به صورت ترد و پفکی در آمده است. از محبوب ترین میوه خشک پفکی یا انجمادی می توان به کیوی، توت فرنگی، سیب و موز اشاره نمود. فرآیند خشک کردن انجمادی طعم را بسیار بهتر از خشک کردن معمولی حفظ می کند و منجر به طعم های تازه تر می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *