نبرد دوربین سازان در فوتوکینا

فوتوکینا که بزرگترین نمایشگاه دوسالانه صنعت عکاسی جهان در شهر کلن آلمان

فوتوکینا که بزرگترین نمایشگاه دوسالانه صنعت عکاسی جهان در شهر کلن آلمان

فوتوکینا که بزرگترین نمایشگاه دوسالانه صنعت عکاسی جهان در شهر کلن آلمان است، باز هم شاهد ابتکارات شرکت‌های سازنده دوربین بود.

این نمایشگاه که بین روزهای ۲۰ تا ۲۵ سپتامبر برگزار شد،نشان داد که چقدر بازار دوربین مانند تلفن‌های هوشمند در حال تحول است و شاید اگر سازندگان اصلی دوربین مانند کنون یا نیکون کمی سستی کنند بازار به راحتی از دستشان خارج خواهد شد.

یکی از بخش هایی که مدتی است از انحصار دو دوربین ساز بزرگ دنیا یعنی کنون و نیکون در آمده دوربین‌های بدون آینه است.

در دوربین‌های بدون آینه مدتی است که دیگر، پیشتاز شرکت‌های کنون و نیکون نیستند. بلکه شرکت سونی، پاناسونیک و المپیوس به همراه شرکت فوجی پرچمدار نو آوری شده اند.

دوربین های بدون آینه همانطور که از اسمشان پیداست برای چشمی عکاس یا فیلمبردار از آینه استفاده نمی کنند. بلکه پشت چشمی یک مانیتور میناتوری بسیار دقیق نصب شده است. این عامل سبب کاهش وزن، اندازه و قیمت دوربین بطور چشمگیر می شود. بطوریکه وزن و اندازه دوربین گاهی تا یک سوم هم کاهش می یابد. اینگونه دوربین‌ها معمولا دارای لنزها و بدنه بسیار ارزان تری نسبت به نمونه آینه دار هستند.

بزرگترین خبر نمایشگاه فوتوکینا هم به همین دوربین های بدون آینه باز می گردد. شرکت پاناسونیک در شاخه دوربین سازی خود که لومیکس نام دارد، دوربین سری جدید جی اچ پنج را معرفی کرد. دوربینی که احتمالا در بخش فیلم برداری تمامی محصولات شرکت‌های رقیب را با چالش روبرو خواهد کرد.

بزرگترین خبر نمایشگاه فوتوکینا هم به همین دوربین های بدون آینه باز می گردد. شرکت پاناسونیک در شاخه دوربین سازی خود که لومیکس نام دارد، دوربین سری جدید جی اچ پنج را معرفی کرد. دوربینی که احتمالا در بخش فیلم برداری تمامی محصولات شرکت‌های رقیب را با چالش روبرو خواهد کرد.

سری جی اچ پاناسونیک در واقع دوربین‌های عکاسی هستند که قابلیت اصلی آنها در فیلم برداری است.

جی اچ یک، اولین دوربین عکاسی بود که قابلیت فیلم برداری فول اچ دی را داشت. سری دوم این دوربین‌ها توسط یک هکر معروف به نام دریفت وود، هک شد. بگونه‌ای که این دوربین از نظر قابلیت بقدری توانمند شد که استفاده برای ساخت فیلم‌های سینمایی را ممکن کرد. این در حالی بود که این دوربین با قیمتی نزدیک به هزار دلار فروخته می شد. این عامل سبب شد دوربین جی اچ دو مورد توجه فیلم سازان جوان و مستند سازان مستقل قرار گیرد.

بعد از این مدل، سری جی اچ، معروف‌ترین دوربین عکاسی جهان برای کار فیلمبرداری شد. شرکت پاناسونیک هم که در برابر دوربین سازان بزرگی مانند کنون و نیکون و حتی سونی حرف چندانی برای گفتن نداشت روی همین قابلیت مانور داد و هکر دوربین‌های خود را استخدام کرد.

نسل چهارم این دوربین هم اولین دوربین عکاسی با قابلیت فیلم برداری فور کی بود (اندازه تصویری که چهار برابر فول اچ دی است). حالا پاناسونیک اعلام کرده توانمندی فیلمبرداری دوربین به شش کی رسیده است. قابلیت فیلمبرداری در حالت فور کی هم از ۳۰ فریم در ثانیه به ۶۰ فریم در ثانیه با قابلیت ۴:۲:۲ رسیده است.

میزان اطلاعات ثبت شده هم از ۸ بیت به ۱۰ بیت رسیده است. این عوامل سبب می شود کیفیت نور، رنگ و جزئیات تصویر به صورت باور نکردنی افزایش یابد. هم اکنون دوربین‌های فیلمبرداری که چنین قابلیتی دارند، بیش از شش هزار دلار قیمت دارند و پاناسونیک با این محصول بازار دوربین را دچار یک چالش جدی خواهد کرد.

شرکت سونی هم که بعد از خریدن شرکت بزرگ دوربین سازی مینولتا در زمینه ساخت دوربین‌های عکاسی بسیار قدرتمند ظاهر شده است در نمایشگاه امسال، مدل آلفا ۹۹ مارک دو را معرفی کرد. این دوربین فول فریم آینه دار، ۴۲ مگا پیکسلی نشان می دهد که همچنان با توجه به گسترش دوربین‌های بدون آینه، شرکت‌های دوربین ساز ساخت و توسعه دوربین‌های آینه دار را ادامه می دهند. چرا که بسیاری از عکاسان همچنان دید واقعی را به دید دیجیتال، در چشمی دوربین ترجیح می دهند.

این دوربین عکاسی در زمینه فیلمبرداری هم توانمند است. البته نه به اندازه جی اچ ۵، ولی با این وجود قابلیت فیلمبرداری فور کی را با بیت ریت بالا دارد. از طرفی می تواند ۱۲۰ فریم بر ثانیه را در حالت فول اچ دی ضبط کند. این قابلیت توانمندی فیلمسازان را برای خلق تصاویر آهسته افزایش می دهد. معمولا در هر ثانیه بین ۲۴ تا ۳۰ فریم نیاز است، بنابراین توانایی ضبط ۱۲۰ فریم در ثانیه، قابلیت خلق تصاویر آهسته را تا چهار برابر فراهم می کند. دوربین جدید سونی از لرزش گیر پنج محوره بهره می‌برد و قادر است با نرخ ۱۲ فریم در ثانیه عکاسی کند و از ۷۹ نقطه‌ فوکوس اختصاصی پشتیبانی می‌کند.

قابلیت محصول جدید سونی در نقاط کم نور بسیار بالاست. بدنه این دوربین با چنین عملکردی حدود سه هزار دلار قیمت دارد. با چنین قیمتی احتمالا محصولات فول فریم کنون و نیکون با چالش جدی روبرو خواهند شد.

یکی از دوربین‌های جالب نمایشگاه امسال دوربین شرکت هاسل‌بلاد بود. هاسل‌بلاد تولیدکننده‌ دوربین‌های گران‌قیمتِ در فوتوکینا ۲۰۱۶ دوربین مفهومی و۱د را با سنسور ۷۵ مگاپیکسلی معرفی کرد.

این دوربین به مناسبت ۷۵ سالگی کمپانی هاسل‌بلاد عرضه می‌شود. بدنه‌های دوربین‌های هاسل‌بلاد معمولا قیمت‌های چند ده هزار دلاری دارند و حتی برای بسیاری از عکاسان حرفه‌ای هم داشتن این دوربین یک آرزو است.

اندازه سنسور در این دوربین بزرگتر از سنسور دوربین‌های فول فریم ۳۵ میلی متری است. به همین دلیل در زمینه‌ی جذب نور و کیفیت تصویر، عملکرد خیره‌کننده‌ای دارند. برای عکاسان حرفه‌ای که می خواهند عکاسی مدیوم فرمت انجام دهند و پول کافی برای خرید دوربین هایی مانند هاسل‌بلاد را ندارند، شرکت فوجی یک دوربین ارزان تر ساخته است.

البته این تنها ابتکار فوجی در نمایشگاه فوتوکینا نبود. تب استفاده از اینستاگرام و کادر مربعی سبب شده این شرکت دوربینی را برای این منظور توسعه دهد.

قیمت بدنه این دوربین حدود ۱۰ هزار دلار است که چندین برابر ارزان تر از هاسل‌بلاد است. فوجی‌فیلم در نمایشگاه فوتوکینا با معرفی دوربین گفکس ۵۰س وارد رقابت در بازار دوربین‌های با رده‌ی مِدیوم فرمت شده است.

این دوربین از سنسور ۵۱ مگاپیکسلی استفاده می کند. سنسور مدیوم فرمت بکار گرفته شده در دوربینِ گفکس ۵۰س در واقع ۱.۷ برابر بزرگ‌تر از سنسور فول‌فریم است. پیکسل‌های بالا، این دوربین را به گزینه‌ای عالی برای عکاس‌های مدلینگ، لنداسکیپ و مواردی دیگر تبدیل می‌کند.

دوربین گفکس۵۰س از نوع بدون آیینه است و همین عامل باعث شده است تا ابعاد آن چندان بزرگ نباشد و لرزش‌های مربوط به آیینه باعث لرزش آن نشود. فوجی‌فیلم می‌گوید که لرزش آیینه در دوربین‌ها باعث می‌شود تا ۱۵ درصد از رزولوشن از دست برود.

البته این تنها ابتکار فوجی در نمایشگاه فوتوکینا نبود. تب استفاده از اینستاگرام و کادر مربعی سبب شده این شرکت دوربینی را برای این منظور توسعه دهد.

فوجی‌فیلم در فوتوکینا ۲۰۱۶ بطور رسمی اعلام کرد که در حال توسعه‌ی فرمت یک به یک است تا برای فیلم برداری و عکس‌برداری از آن استفاده کند. محصولات با نسبت تصویر یک به یک این شرکت نیز بهار سال ۲۰۱۷ وارد بازار می‌شوند.

گذشته از دوربین‌های گران قیمت، شرکت‌های چینی هم وارد کارزار رقابت با شرکت‌های بزرگ شده اند. شرکت شیائومی که در بازار موبایل‌های ارزان قیمت در جهان بسیار موفق عمل کرده حالا وارد دنیای دوربین شده است.

گذشته از دوربین‌های گران قیمت، شرکت‌های چینی هم وارد کارزار رقابت با شرکت‌های بزرگ شده اند. شرکت شیائومی که در بازار موبایل‌های ارزان قیمت در جهان بسیار موفق عمل کرده حالا وارد دنیای دوربین شده است.

شیائومی در نمایشگاه فوتوکینا ۲۰۱۶ یک دوربین عکاسیِ بدون آیینه با قابلیت ضبط ویدیو فور کی با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه را معرفی کرده است.

دوربین بدون آیینه‌ی شیائومی با نام‌ام یک شناخته می‌شود و ۲۸۰ گرم وزن دارد. در دل این دوربین سنسور ۲۰ مگاپیکسلی سونی قرار گرفته است. دوربین شیائومی از وای- فای و بلوتوث پشتیبانی می‌کند تا بتوان تصاویر گرفته شده را به موبایل منتقل کرد.

این دوربین با دو لنز ۴۲.۵ میلی‌متری با ف‌‌۱.۸ و همچنین ۱۲-۴۰ میلی‌متری با ف‌‌۳.۵-۵.۶ روانه بازار می‌شود. قیمت این دوربین حدود ۳۰۰ دلار است.

در کنار دوربین‌های عکاسی دوربین‌های کوچک فیلم برداری اکشن کم هم نوآوری‌های مختلفی را در نمایشگاه نشان دادند.

نیکون یک اکشن‌کم را با زاویه‌ی دید ۱۷۰ درجه و رزولوشن فیلم‌برداری فور کی درنمایشگاه معرفی کرد. با این همه گل سر سبد نمایشگاه همچنان اکشن کم جدید گوپرو بود.

گوپرو سه اکشن کم جدید را با نام‌های هیرو ۵ session، هیرو سشن و هیرو ۵ بلاک در نمایشگاه معرفی کرد.

هیرو ۵ بلاک قیمت ۳۹۹ دلاری دارد و می تواند تا عمق ۹ متری زیر آب تصاویر فور کی یا عکس‌های ۱۲ مگا پیکسلی ثبت کند. اما در کنار این دوربین‌ها گوپرو از یک بسته فوق العاده رو نمایی کرد. پک کارما شامل یک پهباد، یک لرزش گیر و یک دوربین هیرو ۵ بلاک سشن با قیمتی در حدود ۱۲۰۰ دلار است. تمام این وسایل تنها در یک کیف دستی جا می شود. با این وسیله افراد ماجراجو با کمترین هزینه، وزن و فضا می توانند یک پک کامل را برای ثبت لحظات پر از هیجانی که خلق می کنند، همراه داشته باشند.

البته در کنار اکشن کم ها، دوربین‌های ۳۶۰ درجه هم بازارشان در نمایشگاه گرم بود. که یکی از مطرح‌ترین آنها دوربین ۳۶۰ درجه‌ای بود که نشان کداک روی آن ثبت شده بود. کداک که یکی از قدیمی‌ترین‌های صنعت عکاسی و فیلم برداری است حالا نامش بعد از مرگ تدریجی نگاتیو روی یکی از جدید‌ترین روش‌های عکاسی و فیلمبرداری جهان ثبت شده است. دوربین ۳۶۰ درجه کداک با قیمت حدودی ۵۰۰ دلار قادر است تصاویری کروی با رزولوشن ۲۷ مگاپیکسل تولید کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *