نخستین تلویزیون OLED 4K سونی و قابلیت پخش صدا از نمایشگر

 

سونی همین امروز در کنفرانس CES 2017، تلویزیون XBR-A1E Bravia 4K OLED را معرفی کرد که پرچمدار این کمپانی در سال ۲۰۱۷ خواهد بود. تلویزیون‌های OLED در سالهای اخیر در زیر سلطهٔ LG بودند. مخصوصا که دیگر تولیدکنندگان بر روی تلویزیون‌های LCD متمرکز شده بودند. اما حالا – سرانجام – یک رقیب بلامنازع وارد صحنه شده است: سونی!

اینفو - نخستین تلویزیون OLED 4K سونی و قابلیت پخش صدا از نمایشگر

گویا در مراسم امسال CES امسال، رقابت‌های زیادی در جریان است. همین دیروز بود که از رقیب سرسخت خودروهای الکتریکی تسلا نوشتیم.

سونی می‌گوید که تغییر مسیرش به سمت OLED باعث می‌شود که بتواند «طیف‌های سیاه بی‌سابقه، رنگهای زنده و غنی، کنتراست داینامیک، تصاویر واضح و بدون بلور و گسترهٔ دید عریض‌تری» را عرضه کند. LG احتمالا با بخش «بی‌سابقه» چندان موافق نخواهد بود اما با توجه به تولیدات سابق سونی، این گزاره به احتمال زیاد درست است. در واقع سونی، نمایشگرهای OLED را خودش تولید نمی‌کند و آنها ساخت LG Display هستند که البته با رقیب سونی، LG Electronics تفاوت دارد.

این تلویزیون رویایی تقریبا بی‌حاشیه از Dolby Vision HDR پشتیبانی کرده و یک عدد ۴K HDR Processor X1 Extreme کل ماجرا را سر انگشتانش می‌چرخاند. XBR-A1E بسیار نازک است، بسیار بسیار نازک. البته نه به اندازهٔ LG Signature 4K OLED W که دیروز در همین کنفرانس معرفی شد. این تلویزیون LG به ضخامت یک کارت اعتباری است! اما با این حال، از آنجا که ما در اینفو بیش از حد به باریکی و نازکی اهمیت نمی‌دهیم، باید عرض شود که همین میزان ضخامت کم تلویزیون سونی باعث شده است که بسیاری از قطعات داخلی به بخش پشتی نقل مکان کنند!

اینفو - نخستین تلویزیون OLED 4K سونی و قابلیت پخش صدا از نمایشگر

این سری تلویزیون‌ها در ابعاد ۵۵، ۶۵ و ۷۷ اینچی به بازار خواهند آمد. قیمت‌ها هنوز مشخص نشده است. اما برای این که حساب کار دستتان بیاید، همرده‌های LG از ۲٫۵۰۰ دلار (۵۵ اینچی) تا رقم ترسناک ۲۰٫۰۰۰ دلار (۷۷ اینچی) بالا می‌روند! سونی همچنین تاریخ عرضه‌ای اعلام نکرده است، اما معمولا محصولاتی که در CES معرفی می‌شوند، در فصل بهار به بازار می‌آیند.

اینفو - نخستین تلویزیون OLED 4K سونی و قابلیت پخش صدا از نمایشگر

اما اینها که چیزی نیست! یک حرکت سونی‌وار ویژه، در انتظار شماست: صدا! هیچ بلندگوی معمولی در کار نیست و به جای آنها سونی با تکنولوژی جدیدی پا به دنیای OLED گذاشته است و آن را Acoustic Surface می‌نامد:

با بهره بردن از عدم وجود Backlight در تلویزیون‌های OLED، ما توانستیم تکنولوژی [تولید] صدای صفحهٔ آکوستیک را خلق کنیم. با دیزاین هوشمندانه، حالا تمام سطح نمایشگر شما با صداهایی که مستقیم از خود صفحه بلند می‌شود، صدادهی می‌کند.

اینفو - نخستین تلویزیون OLED 4K سونی و قابلیت پخش صدا از نمایشگر

بنابراین صدای فیلمها و سریال‌هایی که می‌بینید مستقیم از دورن صفحه به سمت شما پرتاب می‌شوند. آیا این «صدا» خوب خواهد بود؟ سونی که چنین ادعا می‌کند. اما به هر حال شمایی که احتمالا رقمی معادل ۲۰٫۰۰۰ دلار (۸۰٫۰۰۰٫۰۰۰ تومان ناقابل) بابت یک تلویزیون می‌پردازید، احتمالا برنامهٔ خاصی هم برای سیستم صوتی خود دارید. مگر نه؟

منبع: دِوِرج و تک‌کرانچ

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *