نزدیکترین سیاره شبیه زمین تنها ۱۳ سال نوری از ما فاصله دارد

 
بنابر اعلام گروهی ستاره شناس سیاره ای با شباهت زیاد به کُره زمین در همسایگی منظومه شمسی و به فاصله ۱۳ سال نوری از محل زندگی ما در فضا وجود دارد. فاصله ای که در مقیاس های فضایی بسیار کوتاه است.

به نوشته سایت علمی «اسپیس»، ستاره شناسان یاد شده با استفاده از داده های به دست‌ آمده از تلسکوپ کپلر متعلق به سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا (ناسا) موفق به این کشف شده اند.

تلسکوپ کپلر به طور همزمان بیش از ۱۵۰۰۰ ستاره را رصد می کند و از طریق اندازه گیری میزان روشنایی موقت سیاره ها آنها را از ستاره های مجاور تشخیص می دهد.

تیم پژوهشگران فوق مجموعه ای از ۳۸۹۷ عدد کوتوله سرخ -ستاره هایی کم سو تر و کوچک تر از خورشید- را انتخاب و به کمک تلسکوپ کپلر تعداد ۹۵ سیاره خارج از را که دور این ستاره ها در گردش بودند برگزیدند.

از این تعداد، سه سیاره دارای ابعاد تقریبی نزدیک به زمین و در حرکت بر روی مدارهایی در محدوده «گولدیلاک» بوده اند. گولدیلاک به منطقه ای در اطراف ستاره ها گفته می شود که آب (و احتمالاً حیات) می تواند وجود داشته باشد.

روز پنج شنبه ۱۹ بهمن ماه، کورتنی درسینگ، نویسنده و از اعضای مرکز پژوهشی فیزیک فضایی «هاروارد-اسمیتسونیان» در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که دانشمندان انتظار دارند نزدیک ترین سیاره شبه-زمین را «در فاصله ای معادل ۱۳ سال نوری از زمین بیابند.» فاصله ای که در مقیاس فضا بسیار کوتاه است.

جالب است بدانید که اگر کهکشان راه شیری را به اندازه کشوری مانند ایالات متحده آمریکا تصور کنید، ۱۳ سال نوری مانند «مسافت قدم زدن به دور پارک مرکزی شهر نیویورک» خواهد بود.

حدود ۶ درصد کوتوله های سرخ موجود در کهکشان راه شیری دارای سیاره هایی شبیه به زمین در اطراف خود هستند. اما از آنجایی که ۷۵ درصد از مجموع ۱۰۰ میلیارد ستاره موجود در کهکشان ما از نوع کوتوله های سرخ هستند، این رقم به معنای وجود چهارمیلیارد و پانصد میلیون «زمین بیگانه» در این کهکشان است.

یعنی چهارمیلیارد و پانصد میلیون سیاره بسیار شبیه به کُره زمین که احتمال دارد بسیاری از آنها میزبان اَشکال مختلفی از زندگی و موجودات فضایی باشند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *