نسل جدید پردازنده‌های کامپیوتری

پردازنده‌های کامپیوتری

شرکت اینتل نسل جدید پردازنده‌های خود موسوم به کور آی ۹ که دارای ۱۸ هسته است را معرفی کرد. معرفی این نسل از پردازنده‌ها سبب تحول در ساخت رایانه‌های پرقدرت خواهد شد.

با معرفی نسل جدید پردازنده‌های شرکت اینتل رقابت بین اینتل و اِی اِم دی بیش از گذشته گرم خواهد شد. طی چند ماه اخیر شرکت اِی اِم دی با معرفی نسل جدید پردازنده‌های خود ( رایزن ) شرکت اینتل را با چالش روبرو کرده است و حالا اینتل با معرفی نسل جدید پردازنده‌های خود قدرتش را به رخ اِی اِم دی می‌کشد.

پردازنده کور آی ۹ با ۱۸ هسته پردازشی در پاسخ به پردازنده ۱۶ هسته ای اِی اِم دی معرفی شده است.

تا پیش از معرفی کور آی ۹ سری پردازنده‌های کور آی ۷ قوی ترین پردازنده‌های معرفی شده توسط اینتل بودند که اکثر آن‌ها از چهار هسته پردازشی بهره می‌بردند.

بنا به گزارش اینتل ، قوی ترین پردازنده کور آی۹ که شامل ۱۸ هسته است حدود دو هزار دلار قیمت دارد. البته نسخه‌های ضعیف تر این پردازنده دارای هسته‌های کاری کمتر هم ارائه خواهند شد.

مدل‌های ضعیف تر شامل نسخه‌های ۱۶، ۱۴، ۱۲ و ۱۰ هسته‌ای می‌شوند. قیمت این پردازنده‌ها از ۹۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار متغییر است.

تولد این نسل از پردازنده‌ها می‌تواند جهان رایانه را به‌کلی متحول کند و قدرت شبیه‌سازی سه بعدی و رندرینگ فایل‌های ویدئویی را بطور گسترده‌ای افزایش دهد.

فرکانس پردازشی هسته‌های پردازنده‌ جدید اینتل بالای ۴.۰ گیگاهرتز خواهد بود.

اینتل همچنین خبر داده است که نسل هشتم پردازنده‌های این شرکت با نام کافی‌لیک بزودی وارد بازار خواهد شد. نسل هشتم نسبت به نسل هفتم ۳۰ درصد قدرت پردازشی بیشتری خواهد داشت.

در حالی اینتل از پردازنده جدید خود رونمایی کرده است که شرکت اِی اِم دی هم از معرفی نسل جدید پردازنده‌های ۱۶ هسته ای رایزن خبر داده است. این پردازنده‌ها با توجه به بهای کمترشان نسبت به پردازنده‌های اینتل احتمالا با استقبال گسترده‌ای روبرو خواهند شد.

مدل‌های کنونی رایزن در سری هفت دارای هشت هسته است.

پردازنده‌های رایزن از معماری متفاوتی در مقایسه با نسل‌های پیشین پردازنده‌های ای‌ام‌دی مانند بولدوزر برخوردار است که عملکرد آن را تا ۵۰ درصد نسبت به پردازنده‌های قبلی این شرکت رشد داده است.

به نظر می‌رسد این پردازنده‌های ‌ جدید با عملکرد خوب خود رقیب قدرتمند برای پردازنده‌های اینتل هستند. در واقع این چیپ‌ها می‌تواند توجه بسیاری از علاقه‌مندان به سیستم‌های رده‌بالا را به خود جلب کند.

در گذشته یکی از نقاط ضعف پردازنده‌های شرکت ای‌ام‌دی گرما تولیدی و انرژی مصرفی بیشتر آن‌ها در مقابل پردازنده‌های اینتل بود که گویا با معماری جدید در پردازنده‌های جدید شرکت ای‌ام‌دی این مشکل تا حدودی رفع شده است.

اما چرا تعداد هسته در پردازنده‌های رایانه ای مهم است؟

سرعت عملکرد یک کامپیوتر بیش از هر چیز دیگری به سرعت پردازنده آن مرتبط است و سرعت پردزانده هم به تعداد هسته و سرعت هر هسته وابسته است. به بیان ساده هرچه تعداد هسته بیشتر باشد و هرچه سرعت هر هسته بالاتر باشد سرعت رایانه افزایش می‌یابد. طی چند سال اخیر معمولا سریع ترین پردازنده‌های چهار هسته داشتند. حالا با افزایش شدید هسته‌ها سرعت رایانه‌ها به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد. البته یک مشکل همچنان باقی است. هم اکنون بسیاری از نرم افزار‌ها طوری طراحی شده اند که توان استفاده از قابلیت‌های چنین پردازنده‌هایی را ندارند. برای افزایش سرعت نرم‌افزارها هم باید با توجه به افزایش سرعت پردازنده‌ها توسعه پیدا کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *