هشدار درباره خطرات سیگارهای الکترونیکی

خطرات سیگارهای الکترونیکی

خطرات سیگارهای الکترونیکی

دانشمندان آمریکایی یک بار دیگر در خصوص خطرات جدی سیگارهای الکترونیکی هشدار داده‌اند. آنها می‌گویند از هر چهار تنباکوی مایع مزه‌داری که در این سیگارها استفاده می‌شود، سه تای آنها ممکن است منجر به بیماری‌های جدی دستگاه تنفسی انسان شود. سیگارهای الکترونیکی، ابزاری است که با باتری کار می‌کند و استعمال دخانیات را شبیه‌سازی می‌کند. این ابزار مواد مایعی را که حاوی نیکوتین است، بخار می‌کند و به شش‌های مصرف کننده می‌فرستد. بر خلاف سیگارهای معمولی، که در کشورهای مختلف قوانین بعضا سفت و سختی در مورد خرید و مصرف آنها وجود دارد، اغلب کشورها هنوز قانونی برای سیگارهای الکترونیکی ندارند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، عدم وجود قانون مشخص درباره سیگارهای الکترونیکی، باعث نگرانی مسئولان بهداشت آمریکا شده است چرا که آنها اعتقاد دارند نیکوتین با طعم‌های آب‌نباتی سلامت نوجوانان این کشور را هدف قرار داده است.

در این پژوهش تازه، که توسط دانشمندان دانشگاه هاروراد انجام شده، طعم‌های نیکوتین مایع میوه‌ای، پشمکی و همینطور کاپ کیک که نوجوانان از آنها استقبال می‌کنند مورد بررسی قرار گرفته است. این دانشمندان دریافته‌اند که ۷۵ درصد نمونه های آزمایش شده حاوی دی استیل است که می‌تواند منجر به بیماری تنفسی برونشیولیت شود. برونشیولیت به بیماری «پف فیل ریه» هم معروف است چرا که در کارگرهای کارخانه‌های پف فیل سازی که مقادیر زیادی بخار کره مصنوعی را استشمام می‌کنند به وفور یافت می‌شود. علائم این بیماری سرفه، خس خس و تنگی نفس است که موجب ایجاد مشکل تغذیه‌ای در بیمار می‌شود.

از میان هفت هزار طع‌م سیگارهای الکترونیکی، محققان به بررسی ۵۱ نمونه که توسط برندهای اصلی و پرفروش سیگارهای الکترونیکی عرضه می‌شوند پرداختنند. هدف آنها یافتن دی استیل، استون و پروپیونیل استیل بود که به بروز بیماری‌های دستگاه تنفسی منجر می‌شوند. نتایج حاکی از یافتن دی استیل در ۳۹ طعم، استون در ۴۶طعم و پروپیونیل استیل در ۲۳طعم از این سیگارهای ر الکترونیک بود.

دیوید کریستیانی، استاد ژنتیک محیط زیستی هاروراد، می‌گوید از آنجا که بیشترین نگرانی در مورد سیگارهای الکترونیکی در خصوص نیکوتین موجود در مایع آن است، هنوز ناشناخته‌های بسیاری در مورد (دیگر خطرات سیگار‌های الکترونیکی) وجود دارد. او می گوید: در کنار میزان اعتیادآور نیکوتین در این سیگارها، آنها همچنین حاوی مواد سرطان‌زا هستند و می‌توانند منجر به خطرات جدی برای ریه‌ها هم شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *