هفده میلیارد سیاره هم‌اندازه زمین در کهکشان راه شیری

راه شیری
یک ارزیابی جدید می گوید که در کهکشان راه شیری حداقل هفده میلیارد سیاره که اندازه آنها مشابه زمین است وجود دارد. به زبانی دیگر به ازای هر انسان که روی کره زمین زندگی می کند دو سیاره در کهکشان راه شیری وجود دارد.

« فرانسوا فرسین» از مرکز فیزیک فضایی دانشگاه هاروارد و مسئول این تحقیقات جدید می گوید که هنوز نمی توان به دقت تشخیص داد که چه میزانی از این سیاره ها در بخشهایی از کهکشان قرار دارند که امکان وجود آب در آنها محتمل و یا قطعی است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس یادآوری می کند که این اولین تحقیقات همه جانبه برای ارزیابی تعداد سیارات مشابه کره زمین در خارج از منظومه خورشیدی است ولی تحقیقات برای یافتن سیاره هایی که شرایطی مشابه کره زمین دارند ادامه خواهد یافت.

با وجود همه کشفیاتی که در سالهای اخیر صورت گرفته است هنوز هم یک نکته روشن نشده است و آن کشف سیاره هایی است که نه تنها از نظر ابعاد مشابه زمین باشند بلکه درجه حرارتی داشته باشند که احتمال وجود آب مایع در سطح آن وجود داشته باشد.

تعداد کثیر سیاراتی با ابعاد مشابه زمین، کار دانشمندان را برای کشف سیاره هایی با شرایط مشابه دشوارتر خواهد کرد.

گروه تحقیقاتی به ریاست « فرانسوا فرسین » رقم تقریبی سیارات مشابه کره زمین در کهکشان راه شیری را براساس بررسی تازه ترین یافته های تلسکوپ فضایی ناسا به نام « کپلر » به دست آورده اند. این تلسکوپ فضایی در سال ۲۰۰۹ به فضا پرتاب شد و یکی از وظایف اصلی آن یافتن سیاراتی مشابه کره زمین است.

طبق ارزیابی جدید حداقل یک ستاره از هر شش ستاره موجود در کهکشان راه شیری سیاره ای با ابعاد مشابه کره زمین دارد و به این ترتیب مجموع تعداد چنین سیاره هایی حداقل هفده میلیارد است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس می افزاید که یک هیئت تحقیقاتی دیگر از دانشگاه « برکلی » کالیفرنیا و گروه تحقیقاتی دیگری از دانشگاه هاوایی با استفاده از روشهای متفاوتی به ارزیابی مشابهی دست یافته اند. آنها به این نتیجه رسیدند که هفده درصد از ستاره های دور دست سیاره هایی با ابعاد مشابه کره زمین دارند.

نتایج این تحقیقات جداگانه چند روز پیش در نشست جامعه فضاشناسی آمریکا ارائه شد.
تلسکوپ فضایی « کپلر » به شناسایی سیاره های جدید به هنگام عبور آنها بین کره زمین و مدار ستاره ای که به دور آن می چرخند ، ادامه می دهد. به گفته مسئولان علمی این ماموریت فضایی تلسکوپ « کپلر » حدود ۴۶۰ سیاره جدید را که مشابه کره زمین هستند کشف کرده که با احتساب آن رقم کلی این قبیل سیاره ها که شناسایی شده اند به دو هزارو ۷۴۰ مورد می رسد.

از این مجموعه حدس زده می شود که چهار سیاره در موقعیتی قرار داشته باشند که وجود آب مایع روی سطح آنها محتمل است. دانشمندان مطمئن هستند که در خارج از منظومه خورشیدی نیز سیاره هایی از جنس خاک و سنگ وجود دارند ولی برای شناسایی دقیق تر آنها به زمان بیشتری نیاز هست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *