همزیستی گربه‌ها و آدم‌ها ۵۰۰۰ سال قدمت دارد

 

دانشمندان می‌گویند شواهدی یافته‌اند که نشان می‌دهد همزیستی گربه‌ها و آدم‌ها به حدود ۵۰۰۰ سال پیش بر می‌گردد.

به نوشته روزنامه «ایندپندنت»، در حالی که بسیاری از صاحبنظران همچنان بر این نظر پافشاری می‌کنند که گربه‌های مغرور هیچ وقت به معنای واقعی «اهلی» نشدند، پژوهش‌های جدید باستان شناسی داستان متفاوتی را تایید می‌کنند.

بر این اساس، نخستین بار چندین هزار سال پیش، گربه‌های وحشی با دست کشیدن از شکار در طبیعت برای تامین غذای خود به سوی انسان‌ها آمدند و با خوردن باقیمانده غذای آدم‌ها زندگی جدیدی را برگزیدند.

به نوشته ایندپندنت، به تازگی یک باستان شناس در نتیجه حفاری در دهکده‌ای در چین، به نام «کوآنهوچون»، به بقایای انسان، گربه، خوک، جونده‌های کوچک و آهو برخورد که زمانی حدود ۵۳۰۰ سال پیش در کنار یکدیگر زندگی می‌کرده‌اند.

اما جالب آنکه بررسی‌های بیشتر و آزمایش مواد شیمیایی بقایای کشف شده نشان داد که گربه‌های ۵۰۰۰ ساله حیواناتی را شکار می‌کردند که به محصول ارزن کشاورزان آن دوران دستبرد می‌زدند؛ حیواناتی که به احتمال قوی جوندگان موذی آن زمان را شامل می‌شدند.

در همین حال شواهد دیگر از قبیل سوراخ‌های کشف شده منتهی به محل نگهداری محصولات کشاورزی و ظروف عتیقه مقاوم در برابر موش شواهدی است که نشان می‌دهد انسان در دوران باستان نیز از وجود موش و جوندگان دیگر در رنج بوده است.

پروفسور فیونا مارشال، استاد باستان شناسی و یکی از نویسندگان پژوهش جدید درباره همزیستی گربه‌ها و آدم‌ها می‌گوید: «داده‌های به دست آمده ما نشان می‌دهد که وجود حیوانات کوچک در مزرعه‌های باستانی -از قبیل جوندگانی که از غلات محصول کشاورزان تغذیه می‌کردند- گربه‌ها را جذب کرد.»

این دانشمند در ادامه توضیح داد: «نتایج پژوهش اخیر نشان می‌دهد که دهکده کوآنهوچون در ۵۳۰۰ سال پیش منبع غذای مناسبی برای گربه‌ها محسوب می‌شده، و رابطه بین آدم‌ها و گربه‌ها نوعی همزیستی به اصطلاح “هم‌خوراکی” بوده، که برای گربه‌ها مفید بوده است.»

مارشال تصریح کرد حتی در آن زمان که گربه‌ها هنوز «اهلی» نبودند نیز به انتخاب خود زندگی در کنار بشر را انتخاب کردند: «شواهد به دست آمده توسط گروه، موید آن است که گربه‌ها در نزدیکی کشاورزان زندگی می کرده، و این رابطه به نفع هر دو طرف بوده است.»

از دیگر نکات جالب توجه در تحقیق یاد شده آن است که در بقایای بعضی از گربه‌های باستانی مقادیر بیشتری از ارزن کشف شده که احتمالاً به معنای آن است که انسان‌ها به این حیوانات غذا می‌داده‌اند یا اینکه خود گربه‌ها از باقیمانده غذای آدم‌ها می‌خورده‌اند.

مشروح نتایج پژوهش فوق در نشریه «Proceedings of the National Academy of Sciences» منتشر شده است.

پیش از این قدیمی‌ترین سند همزیستی گربه‌ها و انسان‌ها مربوط به نقاشی‌های مصر باستان بود که گربه‌ها را در حالی که زیر صندلی انسان‌ها چمباتمه زده بودند نشان می‌داد.

دکتر مارشال می‌گوید گربه‌ها خیلی دیرتر از سگ‌ها اهلی شدند که نخستین بار «به شکل گرگ‌های وحشی به گوشتِ شکارِ آدم‌ها جذب شدند و بشر خیلی زود به منفعت آنها پی برد».

به گفته این پژوهشگر نخستین سگ‌های اهلی زمانی حدود ۱۰ هزار سال پیش و چه بسا ۲۰ هزار سال پیش زندگی در کنار انسان را آغاز کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *