همه چیز درباره کد مورس ؛ زبان بین المللی رایج و معروف

کد مورس

کد مورس

 

کد مورس چیست و چگونه خوانده می شود؟

در واقع کد مورس، زبانی رمزی است که متشکل از نمادهای طولانی و کوتاه است. که این نمادها برای تعیین اعداد و حروف به کار می روند. این کدها هم قابل نوشتن هستند و هم می توان با نور یا چشمک و یا دود به دیگران نشان داد. زبان بین المللی رایج و معروف کد مورس حال حاضر دنیا است.

هدف از نگارش این محتوا آشنایی شما با کد مورس و نحوه یادگیری آن است. عصر کنونی عصری مدرن و مملو از تجهیزات و تکنولوژی های به روز ارتباط جمعی است. طبیعتا اگر بخواهید با شخصی از راه دور صحبت کنید تجهیزات مختلفی در دسترستان است و حتما از وسایلی همچون تلفن یا گوشی های موبایل و یا کامپیوتر استفاده می کنید.

 

اما در عصرهای گذشته زمانی که حتی گوشی های موبایل و خطوط ثابت تلفنی وجود نداشت بهترین گزینه ها برای ارتباط برقرار کردن از راه دور، استفاده از علائم مخابره ای، حمل با اسب و کد مورس بود. در واقع نبود امکانات در طول تاریخ، سبب شد که برای ارسال پیام های محرمانه و یا محدودیت داشتن در ارسال پیام، زبان های رمزی، اختراع شود.

 

عموما این زبان های رمزی برای افراد معلول یا ارسال پیام های رمزی جنگی و یا از سوی اسیران جنگی و یا پیام های محرمانه استفاده می شد. کد مورس هم نوعی زبان و یا یک شیوه ی انتقال پیام است که در آن از خط و نقطه و نماینده های آن ها استفاده می شود.

حال اگر می خواهید بدانید این کد چیست و چگونه می توان آن را یاد گرفت می توانید با ما در ادامه ی مطلب همراه باشید.

 

خالق کد مورس چه کسی است؟

خالق و ابداع کننده ی کد مورس، شخصی به نام ساموئل مورس است که در سال ۱۷۹۱ در آمریکا متولد شد. حرفه و فعالیت اصلی او در طول زندگی، در حوزه های نقاشی و فیزیک بود. این شخص در سال ۱۸۳۲ موفق به اختراع دستگاه تلگراف شد. او پس از این اختراع، توانست در سال ۱۸۳۷ زبان رمزی خود را هم ابداع کند.

کد مورس

کد مورس

چگونه می توان با استفاده کد مورس، پیام خود را مخابره کرد؟

مطمئنا افرادی که در عصر حاضر زندگی می کنند نمی توانند تصور کنند که چگونه می توان با چند حرف و نقطه و آن هم از طریق دستگاه تلگراف، پیام خود را ارسال کرد. اما این کد، یکی از بزرگ ترین اختراعات در طول تاریخ است و کمک بزرگی به گذشتگان نمود. چرا که افرادی که اسب یا پرچم نداشتند به راحتی و با یادگیری این کد می توانستند پیام خود را ارسال کنند.

 

به طور کلی ارسال پیام با استفاده از این کد به سه طریق شنیداری، گفتاری و دیداری امکان پذیر است. شیوه ی نوشتاری این کد به این صورت است که حروف به صورت خط و نقطه نوشته می شوند. در شیوه ی گفتاری این کد، حروف به صورت های دیت (dit)و دا (dah) آورده می شوند که دیت نماینده ی نقطه و دا نماینده ی خطوط است.

 

شیوه ی دیداری این کد هم به صورت چشمک است و در واقع، حروف با استفاده از چشمک به کار می روند. به این صورت که یک چشمک نماینده ی یک نقطه و مکث کردن به اندازه ی سه چشمک، نماینده ی خط است. مهم ترین ویژگی شیوه ی دیداری زبان مورس این است که به جای چشمک، می توان از دود آتش و یا نور چراغ قوه هم استفاده کرد.

 

کاربرد کد مورس چیست؟

یکی از مهم ترین انقلاب ها و تحولات در حوزه ی ارتباطات، اختراع تلگراف در قرن ۱۹ بود. با اینکه در عصر کنونی از تلگراف استفاده نمی شود اما زبان مورس باز هم در بین افراد شناخته شده است. دلیل این امر این است که این کد در ابتدا در تلگراف ها استفاده می شد اما بعدها کاربرد آن، وسیع تر شد و در پیام های رادیویی هم مورد استفاده قرار گرفت.

 

در طول تاریخ، افراد زیادی اعم از نابینایان، اسیران جنگی، معلولان، یگان های ناوبری و .. از این کد استفاده کردند. طبیعتا امروزه با پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی، از این کد کمتر استفاده می شود مگر در برخی از کارهای ضروری مثل ایستگاه های ناوبری، هوافضاهای آماتور، هدایت های غیر رادیویی، برج های دیدبانی، فرکانس های بالا و … . البته هنوز هم از این کد به گونه های مختلف استفاده می شود خصوصا برای زندانیانی که اجازه ی صحبت ندارند و دهانشان بسته است.

 

علاوه بر این، از آنجایی که این کد، نوعی زبان رمزی و اشاره ای است لذا بهترین زبان برای افرادی است که نمی توانند صحبت کنند یا از دستان خود استفاده کنند. مانند افراد فلج یا سکته کرده که می توانند از طریق چشمک زدن، با دیگران ارتباط داشته باشند.

 

در ابتدای ابداع این زبان و یادگیری همه گیری آن، روش های مختلفی استفاده می شد اما بعدها برای این کد، یک زبان واحد بین المللی تعریف شد که تمام مردم دنیا از آن استفاده کنند. درست است که امروزه استفاده از این کد در بین مردم دنیا بسیار کمرنگ شده است اما اپلیکیشن های رمزگشایی طراحی شده اند که در دسترس عموم قرار دارند.

 

یادگیری کد یا زبان مورس

یکی از مهم ترین ویژگی ها و در واقع دلایلی اصلی محبوبیت این زبان، یادگیری بسیار راحت و قواعد بسیار اسان آن است به گونه ای که اگر نیازی به این زبان ندارید یادگیری آن یک سرگرمی لذت بخش است. البته اگر می خواهید در استفاده از این زبان، ماهر شوید نیاز به تمرین زیاد دارید.

 

اولین نکته ای که در زمان یادگیری این زبان باید بدانید این است که این کد، یک کد واحد نیست. تا به امروز، دو فرم از این زبان، موجود می باشد. آمریکایی ها از کد مورس آمریکایی و اروپایی ها از کد مورس قاره استفاده می کردند. اما در سال ۱۹۱۲ یک کد مورس ین المللی و ثابت ابداع شد که از طریق آن بشود تمام مردم دنیا پیام های هم را بفهمند.

 

به طور کلی از گذشته تا به امروز، قواعد و کدها و دستورات زیادی برای رمزگذاری پیام ها به کار برده شده است. حتی امروزه نیز برای جلوگیری از جاسوسی ها از این قواعد و دستورات استفاده می کنند. حتی در دوران جنگ جهانی دوم نیز اکثر پیام های ارسالی رمزگذاری شده بودند. در سمت مقابل نیز، افراد زیادی در قالب تیم های حرفه ای، در زمینه ی رمز شکنی این پیام ها فعالیت داشتند که آلن تورینگ پدر علم کامپیوتر، یکی از برجسته ترین دانشمندان این حوزه بود.

 

یادگیری کد یا زبان مورس چگونه امکان پذیر است؟

یادگیری این زبان به مانند همه ی زبان ها است. شما با چاپ نموداری از اعداد و حروف می توانید یادگیری این زبان را شروع کنید. فقط نکته ای که در یادگیری این زبان باید به آن دقت کنید این است که نمادها از خطوط و نقاط، تشکیل شده اند. در یک پیام می توانید با یک فاصله ی کوتاه، اعداد و حروف را از هم جدا کنید. البته فاصله ها در این زبان متفاوت هستند که عبارتند از:

• فاصله ی بین نقطه و خطوط در یک خط، یک نقطه ی طولانی است.

• فاصله ی بین حروف ها ۳ واحد است.

• فاصله ی بین کلمات، ۷ واحد است.

 

البته اگر مشاهده کردید که در یادگیری و مدیریت کردن این زبان و کد با مشکل رو به رو شدید حداقل یک عبارت مهم این کد را یاد بگیرید و آن هم SOS است. در واقع یادگیری این عبارت جهانی در کد یا زبان مورس برای هر شخصی لازم است. این عبارت که به صورت سه نقطه، سه خط و سه نقطه است به معنی درخواست کمک است.

در واقع این عبارت، یک سیگنال ما را نجات دهید است که می تواند در حوادث ضروری به شما کمک کند. با چراغ هم می توانید این عبارت را نشان دهید.

 

جمع بندی

در واقع کد مورس، زبانی رمزی است که متشکل از نمادهای طولانی و کوتاه است. که این نمادها برای تعیین اعداد و حروف به کار می روند. این کدها هم قابل نوشتن هستند و هم می توان با نور یا چشمک و یا دود به دیگران نشان داد. کد مورس بین المللی رایج ترین و معروف ترین کد مورس حال حاضر دنیا است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *