پس از ۱۰ سال منشا امواج فضایی اسرارآمیز شناسایی شد


محققان انگلیسی توانستند منشا امواج نوری اسرارآمیزی را که اولین بار در سال ۲۰۰۷ میلادی کشف شدند، پس از ۱۰ سال تحقیق و بررسی، شناسایی کنند. این امواج از یک کهکشان کوچک در ورای کهکشان راه شیری می‌آیند.
این واقعیت برای محققان بسیار عجیب است، چرا که پیش از این تصور می‌شد امواج نوری پرانرژی موسوم به FRB از یک کهکشان بسیار نورانی، یک ابرنواختر یا یک سیاهچاله فضایی با جرم فوق‌العاده زیاد، ساطع می‌شوند.
اما اکنون معلوم شد که منشا این امواج یک کهکشان کوتوله در فاصله بیش از سه میلیارد سال نوری از زمین است. همین واقعیت ساده، گام بسیار مهمی در شکل‌گیری درک ما از این پدیده‌ها است.

به دلیل طول عمر بسیار کوتاه این امواج، شناسایی منشا ‌آنها به یک چالش جدی بدل شده بود.
در واقع محققان برای تشخیص منشا این امواج باید درست در لحظه دریافت آنها، نقطه معینی از فضا را با استفاده از تلسکوپ نشانه می‌گرفتند.
در سال ۲۰۱۲ میلادی هجدهمین موج نوری FRB در رصدخانه‌ای واقع در نیومکزیکو دریافت شد. اما این موج برخلاف نمونه‌های قبلی، چندین مرتبه تکرار شد و در نتیجه، امکان شناسایی منطقه‌ای را که احتمالا منشا این امواج بود، در اختیار محققان گذاشت.
در حال حاضر گرچه محققان اطلاعات چندانی از این امواج نوری پرانرژی ندارند، اما دستکم منشا این امواج شناسایی شده است.
بر اساس گزارش محققان، ردگیری امواج نوری کاری بسیار دشوار و چالش‌ برانگیز است و برخی معتقدند که هرگز نمی‌توان درک کاملی از ماهیت این امواج به دست آورد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *