پناهگاه‌های ماه برای کاشفان آینده

 ماه

بررسی جدید پژوهشگران “دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس” نشان می‌دهد که گودال‌های ماه می‌توانند پناهگاه خوبی برای کاشفانی باشند که در آینده به ماه سفر می‌کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از دیجیتال ترندز، کاشفان آینده ماه می‌توانند با پناه گرفتن در گودال‌های ماه، یک پایگاه دنج و به دور از شرایط یخبندان و گرمای سطح ماه داشته باشند. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که این گودال‌ها در دمای ثابت و راحتی باقی می‌مانند.

 

پژوهشگران “دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس”(UCLA) در بررسی جدیدی دریافته‌اند که در گودال‌های روی سطح ماه، دما می‌تواند در ۶۳ درجه فارنهایت باقی بماند. این دما به طور قابل توجهی بهتر از دمای بقیه سطح ماه است که می‌تواند در روز به ۲۶۰ درجه و در شب به منفی ۲۸۰ درجه برسد.

 

نوسانات شدید دما به خاطر روزها و شب‌های طولانی ماه است که هر کدام حدود ۱۵ روز طول می‌کشند. به منظور قابل کنترل کردن این شرایط برای کاشفان آینده، گودال‌ها می‌توانند مکان امیدوارکننده‌ای را برای ساخت یک پایگاه روی ماه در آینده فراهم کنند.

 

تاکنون حدود ۲۰۰ مورد از این گودال‌ها کشف شده‌اند و گمان می‌رود که برخی از آنها مربوط به دالان‌های گدازه باشند. این دالان‌ها زمانی در زیر زمین تشکیل می‌شوند که گدازه‌های مذاب در زیر گدازه‌های سردتر جریان می‌یابند و یک فضای خالی در پی آن باقی می‌ماند. سقف این دالان‌ها ممکن است فرو بریزد و یک گودال باز شود. “تایلر هوروات”(Tyler Horvath)، پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: حدود ۱۶ مورد از بین ۲۰۰ گودال احتمالا دالان‌های گدازه‌ای فروریخته هستند.

 

علاوه بر ایجاد پناهگاه، این دالان‌های گدازه ممکن است میزبان منابع دیگری مانند مخازن یخ قطبی باشند. برنامه‌هایی برای ارسال مأموریت‌های رباتیک به منظور کاوش دالان‌ها و درک شرایط زیر سطح ماه وجود دارند.

 

در بیانیه دانشگاه کالیفرنیا، لس‌آنجلس آمده است: دمای گودال‌ها با استفاده از داده‌های “مدارگرد شناسایی ماه”(LRO) تعیین شد. مدارگرد شناسایی ماه، یک فضاپیمای متعلق به ناسا است که به دور ماه می‌چرخد و تصاویری را از سطح ماه می‌گیرد. این مدارگرد از گودال‌هایی مانند یک گودال بزرگ در منطقه “دریای آسایش”(Mare Tranquillitatis) تصویربرداری کرد که یک فرورفتگی با حدود ۱۰۰ متر عمق است. این گودال دارای یک برآمدگی است که از گرم شدن بیش از اندازه آن در طول روز جلوگیری می‌کند و گرما را در شب حفظ می‌کند.

 

“نوح پترو”(Noah Petro)، از دانشمندان پروژه مدارگرد شناسایی ماه گفت: گودال‌های ماه، یک ویژگی جذاب در سطح ماه هستند. دانستن این که آنها یک محیط حرارتی پایدار ایجاد می‌کنند، به ما کمک می‌کند تا تصویری را از این ویژگی‌های منحصربه‌فرد ماه و چشم‌انداز کاوش‌های آینده در آنها ترسیم کنیم.

 

این پژوهش، در مجله “Geophysical Research Letters” به چاپ رسید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *