پژوهش جدید: عمرها طولانی‌تر شده، اما از مشقت پیری کم نشده

 
با وجودی‌که انواع بیماری‌هایی که سلامتی انسان‌ها را به خطر می‌اندازند در حال رشدند عمر متوسط مردم جهان به نسبت چند دهه پیش افزایش یافته است. در مقایسه با چهل سال پیش میانگین عمر مردان یازده سال و میانگین عمر زنان دوازده سال بیشتر است.

روزنامه «گاردین» می‌نویسد که اخیرا نتایج گسترده‌ترین و دقیق‌ترین تحقیقاتی که در زمینه بهداشت و سلامتی مردم جهان انجام شده منتشر شده است. انجام این تحقیقات حدود پنج سال طول کشیده و بیش از پانصد نفر در پیشبرد آن مشارکت داشته‌اند.

براساس نتایج این تحقیقت می‌توان دید که به نسبت دهه ۷۰ میلادی میزان مرگ‌ومیر کودکان خردسال بر اثر ابتلا به بیماری‌های عفونی و یا سوء تغذیه به شکل چشمگیری کاهش یافته و در نتیجه آمار بقاء نوزادان و کودکان خردسال بهبود یافته است.

مهم‌ترین یا بزرگترین دلیل مرگ در حال حاضر بیماری‌های مربوط به سکته قلبی است. در طول سال ۲۰۱۰ نزدیک به سیزده میلیون نفر بر اثر این بیماری‌ها جان خود را از دست داده‌اند که تقریبا یک چهارم رقم مرگ‌ومیر در کل جهان را شامل می‌شود.

پس از نارسایی‌های قلبی، مشکل فشار خون از دلایل اصلی مرگ انسان‌هاست که طی همان دوره حدود ۱۰ میلیون نفر بر اثر آن جان خود را از دست داده‌اند. به دنبال آن بیماری‌های ناشی از کشیدن سیگار با بیش از شش میلیون تلفات و بعد هم نوشیدن الکل که مسبب مرگ بیش از پنج میلیون نفر بوده است در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بیماری‌های ناشی از مصرف الکل به خصوص در کشورهای اروپای شرقی و آمریکای لاتین بسیار گسترده است.
یکی دیگر از عوامل مرگ افراد عدم تحرک جسمی و رژیم غذایی بد است. این پژوهش‌ها نشان می‌دهد که این عوامل و به‌ویژه رژیم غذایی که در آن نمک و سدیم زیاد باشد دلیل مرگ نزدیک به سیزده میلیون نفر بوده است.

روزنامه «گاردین» با تکیه به نتایج این تحقیقات می‌نویسد که با توجه به افزایش عمر متوسط اکنون ازکارافتادگی در شکل نقص اعضای بدن و معلول شدن افراد سالخورده بزرگترین مشکل جوامع بشری است. هر چند انسان‌ها اکنون عمر طولانی‌تری دارند ولی این به آن معنا نیست که از تمام سال‌های عمر خود لذت می‌برند.

در دو دهه گذشته میانگین عمر مردان حدود ۴٫۷ و میانگین عمر زنان ۵٫۱ سال افزایش یافته است. اما سال‌های مفید و سالی که به عمر انسان اضافه شده برای مردان ۳٫۹ و برای زنان ۴ سال است. این نشان می‌دهد که نقض عضو و معلول شدن به نسبت بیست سال پیش افزایش یافته است. در این میان مشکلات عمده عبارتند از بیماری‌های روانی، از دست دادن حس بینایی و شنوایی، درد شدید عضلات و مفصل‌ها و بالاخره التهاب و هیجان روحی.

عمر متوسط و سالم زنان در چهار کشور ژاپن، کره جنوبی، سنگاپور و اسپانیا بالاتر از هفتاد سال است. در هیچ کشوری از جهان مردان چنین طول عمر سالمی ندارند. فقط در کشورهای افغانستان، اردن و مالی عمر متوسط مردان از زنان بیشتر است.

زنان ژاپنی با ۸۶ سال طولانی‌ترین میانگین عمر را دارند و مردان کشور ایسلند با ۸۰ سال طولانی‌ترین میانگین عمر مردان جهان را دارند.

روزنامه «گاردین» می‌نویسد که یافته‌های این گزارش و مهم‌ترین نکته آن یعنی طولانی‌تر شدن عمر بشر اما در سلامت، کمتر انتظارات و برنامه‌های مردم برای زندگی را تحت تاثیر قرار خواهد داد و در عین حال باعث خواهد شد که مسئولان برنامه‌ریزی بهداشت عمومی در روش کار و سیستم بهداشتی موجود بازنگری‌هایی کنند.

دکتر کریستوفر مورای مدیر بخش سنجش بهداشت در دانشگاه واشنگتن می‌گوید: «شاهدیم که عده بسیار کمی از مردم در طول عمر خود سالم می‌مانند. این بیماری‌ها به مرور روی هم انباشته شده و در سنین بالاتر به مشکلات جدی بدل می‌شوند. به همین خاطر مردم در مورد توقع خود از زندگی در سال‌های سالخوردگی باید درک بهتری داشته باشند و در عین حال اولویت‌های نظام بهداشت و درمان نیز باید متحول شوند.»

این تحقیقات گسترده زیر نظر بخش سنجش بهداشت دانشگاه واشینگتن انجام شده و نتایج آن در مجله علمی «لنست» منتشر شده است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *