چه چیزی باعث سایش ناهموار لاستیک می شود؟

فورد سری اف از همه خودرو ها پر فروش تر است

چه چیزی باعث سایش ناهموار لاستیک می شود؟

لاستیک ها اجزای ضروری یک وسیله نقلیه هستند که عملکرد روان و ایمن را تضمین می کنند. با این حال، سایش ناهموار لاستیک می تواند به طور قابل توجهی بر عملکرد و طول عمر آنها تأثیر بگذارد و خطرات بالقوه ایمنی را به همراه داشته باشد. درک علل سایش ناهموار لاستیک برای حفظ سلامت بهینه تایر و تضمین ایمنی جاده بسیار مهم است.

 

فرسودگی لاستیک یک جنبه اجتناب ناپذیر در رانندگی است، زیرا آج لاستیکی به تدریج با استفاده از بین می رود. با این حال، زمانی که سایش تایر به طور ناهموار رخ می دهد، می تواند نشان دهنده مشکلات اساسی در خودرو یا تعمیر و نگهداری آن باشد. سایش ناهموار لاستیک نه تنها بر طول عمر لاستیک ها تأثیر می گذارد بلکه هندلینگ، عملکرد و ایمنی خودرو را نیز به خطر می اندازد.

 

دلایل سایش ناهموار لاستیک چیست ؟

لاستیک های شما در تماس دائمی با جاده، نقش حیاتی در سواری، هندلینگ، ترمزگیری و فرمان خودرو شما ایفا می کنند. سایش نامنظم لاستیک، چه در سراسر آج لاستیک یا در اطراف دور تایر، نشانه ای از این است که ممکن است مشکلی وجود داشته باشد که باید برطرف شود. سایش ناهموار لاستیک می تواند ناشی از موارد زیر باشد:

 

عادات و سبک رانندگی :

نحوه رانندگی شما می تواند بر فرسودگی لاستیک های شما تأثیر بگذارد. پیچ های ناگهانی، تغییر لاین، شتاب گیری بیش از حد یا ضربه زدن به ترمز می تواند منجر به لکه شدن (از بین رفتن بیش از حد آج در مناطق متمرکز لاستیک) شود که باعث سایش زودرس می شود. با زاویه نامناسب از روی حاشیه عبور کنید و ضربه ممکن است باعث کبودی یا آسیب به “لاشه” یا ساختار داخلی لاستیک شود که منجر به آسیب یا برآمدگی دیواره جانبی شود.

 

همچنین ممکن است لاستیک را از لاستیک بتراشید که منجر به سایش ناهموار تایر می شود. برای جلوگیری از این اتفاق، تمام تلاش خود را بکنید تا از روی آوار جاده و موانعی مانند چاله ها، شیشه های شکسته و کشتار جاده اجتناب کنید. همه اینها می توانند باعث سایش شوند که منجر به خرابی غیرمنتظره لاستیک می شود. بررسی و تنظیم عادات رانندگی می تواند به افزایش طول عمر لاستیک های شما کمک کند.

 

تراز بد چرخ :

چرخ های شما به طور مستقل توسط یک سیستم تعلیق پیچیده با چندین لینک به هم پیوسته و بسیاری از نقاط تنظیم به ماشین شما متصل می شوند. هر تنظیم باید بر اساس مشخصات سازنده تنظیم شود تا اطمینان حاصل شود که لاستیک های شما هم در هنگام رانندگی مستقیم در جاده و هم هنگام چرخاندن ماشین به درستی تراز هستند. تنظیم نادرست تراز ممکن است منجر به الگوهای مختلف سایش نامنظم لاستیک شود. به لاستیک های خود نگاهی بیندازید؛ چرخ هایی که ناهم تراز هستند، در مقایسه با چرخ هایی که به درستی تراز شده اند، عمق لاستیکی کاهش یافته یا ناهموار خواهند شد.

 

اندازه تایر یا تنظیمات فشار نامناسب :

لاستیک های کم باد یا باد بیش از حد می توانند باعث سایش نامنظم تایر در عرض آج لاستیک شوند. اگر لاستیک شما در مرکز آج سایش بیشتری نسبت به دو طرف نشان می دهد، بیش از حد باد شده است. اگر دو طرف آج بیشتر از مرکز ساییده شده باشد، لاستیک کم باد شده است.

 

باد کردن مناسب طبق توصیه های دفترچه ی خودرو شما از ادامه سایش نامنظم جلوگیری می کند. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل این است که یک بار در ماه فشار باد لاستیک خود را چک کرده و بر اساس آن تنظیم کنید. برخی از خودروها فشار لاستیک ها را کنترل می کنند و اگر فشار لاستیک کم باشد به شما هشدار می دهند. اگر چراغ باد لاستیک روشن است، فورا از آن مراقبت کنید. به عنوان یک امتیاز اضافی، باد کردن لاستیک ها به حداکثر رساندن مسافت پیموده شده بنزین شما کمک می کند.

 

برای افرادی که وسایل نقلیه باربری دارند، فشار تایر باید بر اساس وزن بار تنظیم شود. معمولاً فشار بالاتری با بار بیشتر و فشار کمتری در هنگام تخلیه وجود دارد.

 

 

پایه ها و فنرهای فرسوده :

پایه ها و فنرها در تضمین تماس پایدار لاستیک با جاده نقش بسیار مهمی ایفا می کنند که برای عملکرد بهینه وسیله نقلیه بسیار حائز اهمیت است. وقتی که فنرها و پایه های وسیله نقلیه شما فرسوده می شوند، خودرو ممکن است جهش کند و باعث خروج لاستیک ها از جاده شود. این جهش می تواند باعث تغییر شکل ناخواسته یا اسکالوپ شدن لاستیک ها شود، به این معنی که بخش های لاستیکی از سطح جاده جدا شوند. همچنین، چرخ های نامتعادل یا اجزای سیستم تعلیق فرسوده نیز می توانند باعث تغییر شکل ناخواسته و ناهماهنگی تایر شوند و در موارد نادر، منجر به توزیع نامتوازن لاستیک ها شوند.

 

علاوه بر این، در بسیاری از وسایل نقلیه جدیدتر با هندسه تعلیق پیشرفته، ممکن است به جای لاستیک سنتی، متوجه سایش سریع تایر شوید.

 

چرخ یا لاستیک نامتعادل :

مونتاژ چرخ و لاستیک نامتعادل، یا لاستیک با تغییرات بیش از حد نیروی جاده نیز می تواند باعث سایش ناهموار تایر شود. یک لاستیک نامتعادل می تواند باعث لرزش شود زمانی که چرخ و لاستیک به آرامی در اطراف محور نمی چرخند. ممکن است هنگام چرخش بالا و پایین بپرد یا از این طرف به طرف دیگر تکان بخورد. راه حل این است که از ارائه دهنده خدمات خود بخواهید مجموعه چرخ و لاستیک شما را متعادل کند.

 

چرخ های خم شده یا آسیب دیده :

حرکت روی چاله ها نه تنها آزاردهنده است بلکه می تواند لبه چرخ فولادی یا آلومینیومی را خم کند یا باعث ایجاد ترک در قسمتی از چرخ شود. هر یک از این موارد ممکن است باعث ایجاد لرزش در لاستیک در هنگام چرخش شود و در نتیجه ساییدگی آج تایر نامنظم شود. بازرسی چرخ توسط ارائه دهنده خدمات شما می تواند به شما بگوید که آیا این دلیل سایش نامنظم لاستیک شما است یا خیر.

 

سیستم تعلیق یا اجزای فرمان فرسوده یا آسیب دیده :

اجزای سیستم تعلیق مانند اتصالات توپ، انتهای میله های اتصال، بازوهای کنترلی، بوش بازوی کنترلی و یاتاقان های چرخ به گونه ای طراحی شده اند که چرخ و لاستیک شما را به طور ایمن در موقعیت خود نگه دارند. اگر هر یک از این قطعات فرسوده شوند، می تواند منجر به سایش ناهموار تایر شود. از آنجایی که چرخ و لاستیک دیگر در حالت ایمن قرار نمی گیرند، سایش معمولاً منجر به الگوهای سایش پراکنده تایر می شود. از ارائه دهنده خدمات خود بخواهید تا سیستم فرمان و سیستم تعلیق شما را به طور کامل بازرسی کند تا مطمئن شوید همه چیز در شرایط کاری مناسب است.

 

نحوه ی تشخیص سایش ناهموار لاستیک :

بازرسی منظم تایرها برای شناسایی الگوهای سایش ناهموار ضروری است. در اینجا برخی از علائم رایج سایش ناهموار لاستیک آورده شده است:

 

سایش مرکزی: سایش بیش از حد در مرکز آج نشان دهنده تورم بیش از حد است.

 

سایش لبه: سایش تسریع شده در لبه های بیرونی یا داخلی حاکی از باد کم، ناهماهنگی یا فرسودگی اجزای تعلیق است.

 

ساییدگی پوسته پوسته: لبه های پوسته دار، شبیه موج یا امواج، نشان دهنده تغییر شکل ناخواسته لاستیک ها است که اغلب به دلیل فرسودگی کمک فنرها یا پایه ها ایجاد می شود.

 

ساییدگی پر: الگوی فرسوده شبیه پر در لبه های آج نشان دهنده تراز نامناسب است.

 

 

رسیدگی به سایش ناهموار لاستیک :

هنگامی که ساییدگی ناهموار تایر را شناسایی کردید، برای جلوگیری از آسیب بیشتر و اطمینان از عملکرد بهینه تایر، رسیدگی به علت اصلی بسیار مهم است. در اینجا مراحل توصیه شده وجود دارد:

 

فشار باد لاستیک را بررسی کنید: از فشار سنج تایر برای بررسی فشار تمام لاستیک ها، از جمله زاپاس، هنگام سرد بودن استفاده کنید. آنها را تا حد فشار توصیه شده توسط سازنده باد کنید، که معمولاً روی برچسبی در داخل درب راننده وجود دارد.

 

چرخ ها را تراز کنید: از یک مکانیک واجد شرایط بخواهید تراز چرخ خودروی شما را بررسی کند تا مطمئن شوید که لاستیک ها به درستی تراز شده اند. آنها زوایای تعلیق را با مشخصات صحیح تنظیم می کنند.

 

اجزای سیستم تعلیق را بررسی کنید: از مکانیک بخواهید که سیستم تعلیق شما را از نظر اجزای فرسوده یا آسیب دیده مانند ضربه ها، پایه ها، اتصالات توپ و بوش ها بررسی کند. قطعات فرسوده را تعویض کنید.

 

چرخ های آسیب دیده را بررسی کنید: چرخ های خود را برای علائم خم شدن یا آسیب بررسی کنید. اگر چرخی خم شده باشد، باید تعمیر یا تعویض شود.

 

عادات رانندگی اشتباه را اصلاح کنید: از مانورهای رانندگی تهاجمی که می تواند فشار بیش از حد به لاستیک ها وارد کند، اجتناب کنید. شتاب گیری نرم، ترمزگیری و پیچیدن را تمرین کنید.

 

جلوگیری از مشکلات ساییدگی تایر :

• بهترین راه برای جلوگیری از سایش ناهموار لاستیک این است که فشار لاستیک های خود را به صورت ماهانه بررسی کنید و به طور منظم لاستیک های خود را به صورت بصری بررسی کنید.

 

• هنگامی که وسیله نقلیه خود را برای تعمیر و نگهداری منظم تحویل می گیرید، از ارائه دهنده خدمات خود بخواهید که تراز چرخ و تعادل چرخ را مطابق با توصیه های سازنده ذکر شده در دفترچه راهنمای مالک شما بررسی کند.

 

• قبل از شروع یک سفر طولانی تر از حد معمول، فشار خود، از جمله یدک را بررسی و اصلاح کنید.

• اگر متوجه شدید که لاستیک هایتان به طور یکنواخت فرسوده می شوند، حتماً با ارائه دهنده خدمات خود قرار ملاقاتی بگذارید تا در اولین فرصت، منبع مشکل را مشخص کنید.

 

• عادات رانندگی بد خود را تغییر بدهید.

• سیستم تعلیق خود را سالم نگه دارید. با تعویض سریع قطعات فرسوده سیستم تعلیق خود را در شرایط خوبی نگه دارید.

 

• لاستیک های خود را به طور منظم بچرخانید، معمولاً بهتر است آن ها را هر ۵۰۰۰ تا ۷۰۰۰ مایل بچرخانید.

• از حمل بار سنگین خودداری کنید.

 

توصیه های پایانی :
با رفع سریع سایش ناهموار لاستیک ها و رعایت اقدامات پیشگیرانه، می توانید طول عمر لاستیک های خود را افزایش دهید، عملکرد وسیله نقلیه خود را افزایش دهید و ایمنی مطلوب را در جاده حفظ کنید. سایش ناهموار لاستیک ها می تواند باعث کاهش ایمنی، افزایش مصرف سوخت و ایجاد سر و صدا شود. بنابراین، مهم است که علت سایش ناهموار لاستیک ها را شناسایی و آن را برطرف کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *