چگونه با چراغ، آتش یا آیینه پیام کمک SOS ارسال کنیم

اگر در یک شرایط بحرانی قرار بگیرید، ضروری است که حداقل چند نکته‌ی ساده برای درخواست کمک را بدانید. مثلا فرض کنید که در یک جاده‌ی متروک گیر‌افتاده‌اید، اتومبیلی را میبینید که از چند صد متریِ شما در حال حرکت است؛ چگونه به این اتوموبیل پیغام میدهید تا شما را ببیند؟ آیا راهی را میشناسید؟ آیا میدانید که روش ارسال ارسال پیام کمک یا همان (SOS (Save Our Souls با استفاده از چراغ قوه یا فلش گوشی، آتش، دود یا آیینه چگونه است؟ در ادامه روش انجام این کار شرح میدهیم.

انتخاب محل مناسب برای درخواست کمک SOS

عقل خود را به کار بگیرید و ببینید که اگر در کجا درخواست کمک بدهید بهتر است. مثلا اگر در یک محیط جنگلی و پر از درخت هستید، مسلما علامت فرستادن به یک هواپیما یا یک هلی‌کوپتر خیلی سخت خواهد بود. همیشه سعی کنید خودتان را جای کسانی که به دنبال شما میگردند بگذارید، و ببینید که آن‌ها کار جستجو را از کجا شروع میکنند؟ احتمالا آن‌ها به دنبال آخرین جایی که شما در آن‌جا روئن شده‌اید خواهند رفت و عملیات جستجو را شروع میکنند.
به صورت خلاصه، سعی کنید یک محیط صاف و شاید با کمی ارتفاع (مثلا روی یک تپه) را انتخاب کنید، البته نباید این محل زیاد از محل اقامت شما دور باشد.

سیگنال SOS چگونه است

شما با ابزارهای مختلفی مثل نور چراغ قوه، آتش، دود، نور فلش گوشی، آیینه و… میتوانید پیام کمک و SOS ارسال کنید. اول از همه باید بدانید که پیام SOS چگونه است. پیام اِس اُ اِس یک پیام بین‌المللی است و در همه جای دنیا به همین شکل است. برای ارسال این پیام، باید سه کُدِ کوتاه، ۳ کد بلند و در آخر ۳ کد کوتاه ارسال کنید.

به تصویر زیر دقت کنید. این تصویر نشان میدهد که مدت زمانِ هر سیگنال و هر کد چقدر باید باشد. مثلا اگر میخواهید با چراغ قوه SOS بفرستید، سه بار سریع روشن و خاموش کنید، سپس سه بار دیگر، با فاصله‌ی زمانیِ بیشتر این کار را انجام دهید، در آخر نیز دوباره ۳بار پشت هم و سریع، چراغ قوه یا فلش را روشن و خاموش کنید.

فرستادن پیام کمک با آتش

اگر وسیله‌ای ندارید که با آن پیام SOS بفرستید، میتوانید از آتش در شب، و از دود آتش در روز استفاده کنید. کافیست سه آتش بزرگ به صورت مثلت ایجاد کنید. البته میتوانید به صورت یک خط راست نیز این کار را نجام دهید ولی دقت کنید که فاصله‌ی هر آتش، از آتش بعدی حدود ۳۰ متر باشد. نباید زیاد به هم نزدیک باشند.

نور این آتش در شب، و دود این آتش‌ها در روز میتواند به جویندگان و کسانی که به دنبال شما هستند کمک کند.

ارسال پیام کمک با آیینه

در یک روز آفتابی، هر شئ براق میتواند حکم نجات شما باشد! مثلا یک سگگ کمربند، یک قمقمه‌ی آهنی و صیقلی، عینک، یک لیوان فلزی یا حتی یک قطب‌نما که آیینه دارد. هر کدام از این وسایل را یافتید، میتوایند از آن استفاده کنید. کافیست وقتی یک هواپیما یا هلی‌کوپتر دیدید، نور خورشید را با استفاده از این وسایل، به آن منعکس کنید. با یکی از دستانتان آیینه را تنظیم کنید و از دست دیگر را مداوم جلوی آیینه بگیرید تا نور را قطع و وصل کنید و به صورت یک پیام SOS درآورید تا توجه خلبان را جلب کنید.

توجه: هرگز بیش از چند ثانیه نور را به کابین خلبان بازتاب نکنید.

 

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *