چگونه رقیب چینی بوئینگ پرواز کرد؟

هواپیمای سی ۹۱۹

هواپیمای سی ۹۱۹

شرکت کوماک چین پس از چندین سال طراحی و آزمایش،مدل سی ۹۱۹ که رقیب هواپیما بوئینگ ۷۳۷ و ایرباس ۳۲۰ است را با موفقیت به پرواز در آورد.

تلوزیون دولتی چین این پرواز ۸۰ دقیقه‌ای را بطور مستقیم پخش کرد و هواپیمای چینی هم بطور موفقیت آمیز در فرودگاه شانگهای فرود آمد.

این هواپیما که پروسه طراحی آن هشت سال طول کشیده است در پاییز سال ۲۰۱۵ رونمایی شده بود .و قرار است اولین محصول در سال ۲۰۱۹ به مشتریان تحویل داده شود . رسانه‌های اصولگرا در ایران مانند فارس هم با استقبال از این هواپیما خواهان خرید این هواپیما بجای محصولات بوئینگ و ایرباس شده اند.

اما این هواپیما چگونه محصولی است؟

کوماک سی ۹۱۹ یک هواپیما باریک پیکر ( تک راهرو ) با گنجایش ۱۶۸ مسافر و برد پروازی بین ۴ تا ۵ هزار کیلومتراست .

روزنامه وال استریت جورنال قیمت این هواپیما را ۳۲ میلیون دلار اعلام کرده است. در حالی که بویینگ ۷۳۷ در ارزان‌ترین مدل ۸۰ میلیون دلار و ایرباس ۳۲۰ هم ۹۰ میلیون دلار در ارزان‌ترین مدل قیمت دارند.

تنها در سه بخش اصلی قطعات هواپیما، تولیدکنندگان چینی فعال هستند. البته در این بخش‌ها هم تولیدکنندگان چینی با همکاری شرکت‌هایی از فرانسه و آمریکا این کار را انجام داده‌اند.

کوماک سی۹۱۹، از دو نوع موتور استفاده می‌کند اولین موتور (گزینه اصلی برای خریداران ) ساخت یک شرکت مشترک فرانسوی آمریکایی با نام سی اف‌ام است. این شرکت که حاصل همکاری مشترک دو شرکت جنرال الکتریک آمریکا و شرکت سفران فرانسه است، موتور هواپیماهای ایرباس ۳۲۰ و بوئینگ ۷۳۷ در برخی مدل‌ها را تولید می کند.

موتور این شرکت که بر روی کوماک سی۹۱۹ قرار گرفته، مدل لیپ است؛ این موتور که مدرن‌ترین موتور هواپیماهای سایز متوسط در جهان محسوب می‌شود بر هواپیماهای بوئینگ ۷۳۷ مکس هم استفاده شده است. بوئینگ معتقد است این موتور ۱۰ درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد.

در این هواپیما در قسمت‌های قطعات سیستم ارابه فرود از محصول شرکت لیبهر آلمان، در بخش واحد قدرت کمکی از محصول شرکت هانیول آمریکا، و در بخش کنترل و هدایت از محصول شرکت راک ول کولینز آمریکا استفاده شده است.

شرکت بازرگانی هواپیمایی چین، عملیات ساخت و طراحی کوماک سی۹۱۹ را بر عهده داشته است.

در حالی این شرکت توانسته سی ۹۱۹ که رقیب بوئینگ و ایرباس است را معرفی کند که چند ماه پیش اولین مدل تجاری خود که رقیب اصلی هواپیماهای شرکت امبرائر و بمباردیه است را نیز تجاری کرده بود .

چینی‌ها در تابستان سال ۲۰۱۶ بعد از حدود ۴۰ سال تلاش، موفق شده بودند اولین هواپیمای مسافربری خود با نام کوماک اِی‌ارجی۲۱ را تجاری کنند .

جت مسافربری کوماک اِی‌ارجی۲۱ ساخت چین در سال ۲۰۰۸ اولین پرواز خود را انجام داد .این هواپیما توسط شرکت هواپیمایی چنگدو ایر به خدمت گرفته شده‌است. ای‌ارجی۲۱ نخستین تجربه چین در زمینه تولید جت‌های مسافربری منطقه‌ای است که در دو سری با ظرفیت‌های ۹۰ و ۱۰۵ نفره در مسیرهایی تا سه هزار و ۳۰۰ کیلومتر به کار گرفته می‌شود. در ساخت این جت مسافربری چینی از همکاری شرکت‌های غربی مانند جنرال الکتریک برای تأمین موتور بهره گرفته شده‌است.

این هواپیما یک رقیب ارزان‌قیمت برای بمباردیه سری سی و امبرائر سری‌ای است.

چینی‌ها در سال ۱۹۸۰ نیز هواپیمای مسافربری وای-۱۰ که یک کپی آشکار از بوئینگ ۷۰۷ بود را با «مهندسی معکوس» ساخته بودند. از آن هواپیما تنها دو فروند ساخته شد و پروژه آن پس از آزمایش‌های پرواز ضعیف، بدون سر و صدا کنار گذاشته شد.

چینی‌ها دلیل انجام چنین پروژه عظیمی را در آن زمان ، یادگیری صنعت هواپیماسازی اعلام کرده بودند. پروژه وای-۱۰ شکست خورد و هیچ یک از آن دو فروند هواپیما نتوانست به پرواز در آید. اما تجربه آن پروژه بعدها در طراحی هواپیماهای کوماک به کمک چینی‌ها آمد.

شرکت‌های چینی همچنین استارت طراحی یک هواپیما پهن پیکر را نیز با کمک روس‌ها زده اند. طرح پروژه مشترک تولید هواپیمای دور پرواز مشترک میان دو کشور چین و روسیه، نخستین بار در سال ۲۰۱۴ مطرح شد و قرار است نخستین پرواز این هواپیما بین سالهای ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵ انجام شود. ظرفیت این هواپیما ۳۰۰ مسافر و برد آن ۱۲ هزار کیلومتر خواهد بود.

حالا با موفقیت در اولین پرواز کوماک سی ۹۱۹ چینی‌ها به آینده صنعت هوانوردی خود امیدوارتر شده اند.

در صورت موفقیت ، این هواپیما می تواند صدای آژیر خطر برای ایرباس و بوئینگ را به صدا در آورد چرا که در گذشته رقیب اصلی ایرباس و بویینگ شرکت‌های روسی بودند که بدلیل ضعف ساختار هرگز نتوانستند به بازار این شرکت‌ها آسیب چندانی وارد کنند و از طرفی شرکت‌های دیگری مثل امبرائرو بمباریه هم در کلاسی هواپیما می سازند(زیر ۱۲۰ نفر ) که برای بوئینگ و ایرباس بازار اصلی محسوب نمی شود .

البته برخی تحلیلگران می گویند زمانی چین می توانند در بازار هواپیما ، موفق باشد که توانسته باشد در صنعت اتومبیل سازی هم خودی نشان دهد ؛ اما در حالی که هنوز به دلیل امنیت و کیفیت، خودروهای چینی نتوانسته اند به بازارهای توسعه یافته برسند نمی توان در آینده نزدیک به موفقیت صنعت ساخت هواپیما شرکت‌های چینی که بسیار پیشرفته تر و حساس تر از صنعت اتومبیل سازی است امیدوار بود .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *