چینی ها و برنامه ساخت بزرگترین تلسکوپ رادیویی دنیا برای ردیابی حیات فرازمینی

چینی ها قصد دارند در آینده بزرگترین تلسکوپ رادیویی قابل جهت دهی دنیا را برای ردیابی حیات فرا زمینی، یافتن ماده تاریک، بررسی دقیق تر امواج گرانشی و تحقیق در خصوص سایر پدیده های اسرار آمیز کهکشان ها احداث نمایند.

این کشور همین حالا نیز میزبان بزرگترین تلسکوپ رادیویی دنیا با قطر ۵۰۰ متر است. عنوانی که آن را با رصدخانه Arecibo در کشور پورتو ریکو شریک است. البته دو تلسکوپ مورد اشاره از نوع ثابت هستند، در حالی که بزرگترین نمونه قابل جهت دهی در ایالت ویرجینیای آمریکا در حال کار است.

رادیو تلسکوپ جدید چینی ها حدود ۱۰ درصد از نمونه آمریکایی بزرگتر خواهد بود و می تواند تا ۷۵ درصد از سطح کل آسمان بالای سر خود را تحت پوشش قرار دهد. علاوه بر این، تلسکوپ مذکور قادر به پوشش فرکانس هایی با طول موج پایین تر نسبت به تمام نمونه های مشابه خواهد بود. بنابراین دیگر هیچ سیگنال کیهانی، هرچند ضعیف نیز از گوش های شنوای چینی ها مخفی نمی ماند.

تلسکوپ رادیویی چین

رصدخانه رادیویی جدید در طول موج های ۱۵۰ مگاهرتز تا ۳ گیگاهرتز با رصدخانه فعلی چینی ها همپوشانی خواهد داشت، مسئله که می تواند کمک بزرگی به شناسایی حیات فرازمینی در کهکشان های دور نماید.

لازم به ذکر است که میان طیف موج های ایجاد شده توسط هیدروژن و اکسیژن به عنوان عناصر تشکیل دهنده آب (ماده اولیه مورد نیاز برای تشکیل حیات) فاصله قابل توجهی وجود دارد. بنابراین همپوشانی دو تلسکوپ رادیویی چینی ها کمک می کند که بتوان با دقت و سرعت بیشتری سیگنال های واقعی را از انعکاس های دروغین تشخیص داد.

هنوز مشخص نیست که تلسکوپ رادیویی جدید چینی ها کی آماده بهره برداری خواهد بود، ضمن این که در خصوص هزینه های احتمالاً هنگفت احداث آن نیز صحبتی به میان نیامده است.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *