چی کونگ

خوراکی سالم برای چاق شدن

خوراکی سالم

تغذیه در چی کونگ (فواید مصرف مواد غذایی با پنج رنگ):

در فرهنگ چین، تغذیه و درمان ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند. طب سنتی چینی تأکید زیادی بر دستیابی به تعادل در بدن به منظور بازسازی سیستم‌ها و اندام‌ها دارد. منظور از این تعادل، تعادل بین “یین” و “یانگ” است. یکی از جنبه‌های مهم برای دستیابی به تعادل بین “یین” و “یانگ”، تغذیه‌ی مناسب با انواعی از موادغذایی بوده که حداقل پنج رنگ را دارا باشند.

در حالی که اصول “یین” و “یانگ” برای جهان غرب نسبتا ناآشنا است، اما چینی‌ها از قرن سوم این اصول را سرلوحه‌ی اعمال خود قرار می‌دادند. بیش از ۳۰۰۰ سال پیش، “امپراطور زرد” در کتاب کلاسیک خود به نام “هوآنگ‌دینی‌جینگ”، که به طب داخلی می‌پردازد، چنین نوشت که اگر مردم می‌خواستند به سلامتی و طول عمر دست یابند، باید به خوردن آن دسته از مواد غذایی روی‌آورند که دارای “پنج رنگ، پنج ذائقه، و پنج رایحه” باشند.

رژیم غذایی دارای رنگ‌های مختلف در غذا و داروی مردم چین از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، زیرا اعتقاد بر این است که رنگ‌ها (قرمز، زرد، سبز، سفید، و سیاه) با ارگان‌های حیاتی بدن (قلب، طحال، کبد، ریه‌ها و کلیه‌ها) در ارتباط هستند. رنگ‌ها همچنین به پنج عنصر اصلی (آتش، خاک، چوب، آب و فلز) مرتبط هستند که در طبیعت یافت می‌شوند.

در فرهنگ چین، غذا و دارو ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند

دکتر “ژو مینگ”، که یک متخصص طب داخلی چینی است، می گوید که در طب چینی نه تنها دست‌یابی به تعادل در درون بدن مهم است، بلکه رسیدن به هماهنگی با طبیعت نیز اهمیت‌ به‌سزایی دارد. به همین دلیل است که ارتباط رنگ‌ها و ارگان‌های بدن با عناصر اصلی بسیار مهم است.

بنا به گفته‌های دکتر “ژو”، گروه‌های مواد غذایی با رنگ‌های مختلف، برای ارگان‌های مربوطه مزایای زیر را دربردارند:

موادغذایی با رنگ سفید (عنصر فلز): غذاهای سفید به مردم احساسی حاکی از پاکی داده و به پالایش ریه‌ها کمک می‌کنند. آنها برای حس بینایی و آرامش احساسات مفید هستند. ریشه‌ی شلغم، قارچ، پیاز، زردک، گل کلم، موسیر، و شلغم، نمونه‌هایی از موادغذایی سفیدرنگ هستند.

موادغذایی با رنگ سبز (عنصر چوب): رنگ سبز، رنگ زندگی است و کبد انسان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این یک پیوند اساسی در زنجیره‌ی غذایی است و مواد غذایی سبزرنگ، منابع‌غذایی انسانها و حیوانات را تشکیل می‌دهند. آوکادو، اسفناج، انگورسبز و کلم بروکلی، نمونه‌هایی از موادغذایی سبزرنگ هستند.

موادغذایی با رنگ سیاه (عنصر آب): مواد غذایی سیاه‌رنگ بر کلیه تاثیر می‌گذارند. در میان پنج ارگان بدن انسان، کلیه‌ها از ارگان‌های بسیار حیاتی بوده و منشأ زندگی هستند. قارچ سیاه، قارچ وودیر، خیاردریایی، تخم مرغ قرن- مخلوطی از تخم مرغ یا اردک که به همراه خاکستر، نمک، آهک و برنج برای چندین ماه بصورت کنسرو نگهداری می‌شود-، کنجد سیاه، و برنج سیاه، نمونه‌هایی از غذاهای سیاه‌رنگ هستند.

موادغذایی با رنگ قرمز (عنصر آتش): مواد غذایی قرمزرنگ قلب را تحت تأثیر قرار می‌دهند. خوردن موادغذایی قرمز‌رنگ به مقدار بیشتر، به سیستم ایمنی بدن فرد کمک کرده و از سرماخوردگی جلوگیری می‌کنند. سیب قرمز، توت فرنگی، گوجه فرنگی و چغندر نمونه‌هایی از غذاهای قرمزرنگ هستند.

موادغذایی با رنگ زرد (عنصر خاک): مواد غذایی زردرنگ بر طحال اثر می‌گذارند. طحال انرژی به ‌دست‌ آمده ازموادغذایی و نوشیدنی‌ها را تبدیل کرده به سراسر بدن منتقل می‌کند. غذاهای زرد با معده نیز مطابقت دارند. ذرت، فلفل زرد، طالبی، و آناناس نمونه‌هایی از غذاهای زردرنگ هستند.

مزایای یک رژیم غذایی غنی از رنگ‌های مختلف، توسط متخصصان تغذیه در غرب نیز تأیید شده است. در دستورالعمل‌های رژیم غذایی برای آمریکایی‌ها که در سال ۲۰۰۵ توسط “وزارت بهداشت و درمان” و “وزارت کشاورزی” ایالات متحده منتشر شده‌اند، برخی توصیه‌ها وجود دارد که شامل اضافه کردن مواد‌غذایی غنی از رنگ زیر به رژیم غذایی است: سبزیجات سبز تیره، سبزیجات نارنجی، حبوبات، میوه‌ها، غلات کامل و محصولات لبنی کم چرب.

“مارلا کاپلان”، متخصص تغذیه و سرپرست بخش خدمات غذا و تغذیه برای مدارس عمومی “کانتی مونتگومری” در ایالت مریلند، نیز معتقد است که یک رژیم غذایی غنی از رنگ‌های مختلف به وضوح می‌تواند به سلامت و سعادت فرد کمک کند.

برطبق اظهارات “کاپلان”، میوه‌های زرد و نارنجی و سبزیجات، سرشار از “بتا کاروتن”، ویتامین “A” و ویتامین “C” و همچنین آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی بوده که به خنثی‌کردن رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. سبزیجات سبزرنگ سرشار از مواد فتوشیمیایی‌- مواد شیمیایی درون‌گیاهی- بوده و منابع خوبی از آهن، کلسیم، ویتامین “K”، “A” و “C” هستند. میوه‌ها و سبزیجات به رنگ آبی و بنفش، حاوی خانواده‌ی “آنتوسیانین‌” بوده، که از آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی است و به پیشگیری از بیماری‌های قلبی….

سکته و برخی از سرطان ها کمک می‌کنند. سبزیجات گروه قرمز حاوی آنتی اکسیدانی به نام “لیکوپن” بوده، که می تواند از بدن در برابر سرطان محافظت کنند. موادغذایی سرشار از “لیکوپن” نیز عوارض ناشی از فشار خون بالا را کاهش داده و به کنترل آن کمک می‌کند. سبزیجات گروه سفید، حاوی “آلیسین” بوده، که به کاهنده‌ی قند خون معروف هستند و و خواص ضدالتهابی و ضدباکتریایی شگفت‌انگیزی دارند. این گروه همچنین حاوی آنتی‌اکسیدان‌های بسیار قوی بوده، که بدن را در برابر سرطان و بیماری های قلبی محافظت می‌کنند.

آرامش انرژی در چی کونگ:

برقراری تعادل انرژی در هر فرد بسیار مهم است٬ چرا که بر تعادل انرژی افراد دیگر خانواده نیز تاثیر می گذارد.

در زندکی خانوادگی ۵ نوع آرامش وجود دارد:

۱) آرامش فکر

۲) آرامش قلب

۳) آرامش جسم

۴) آرامش اعضای بدن

۵) آرامش حواس پنجگانه

ارتباط انواع آرامش با اعضای بدن در چی کونگ:

سر و صدای بسیار٬ گوش های انسان و در نتیجه اعضای داخلی مربوط به آنها را آزار میدهد٬ به عنوان مثال٬ تنش در کلیه ها و مثانه باعث ترس و بر هم خوردن آرامش میشود

ورزش و کار بیش از اندازه به زردپی ها صدمه زده و دستگاه عصبی را نیز دچار مشگل می سازد.ضعف در اندام٬ حواس و اعصاب در دراز مدت باعث نوعی ویژگی های شخصی و عادات نامقبول در فرد شده که نتیجه آن در روابط خانوادگی منعکس میشود

تماشای بیش از حد تلویزیون و فیلم به چشم ها آسیب میرساند و منجر به ناراحتی کبد و کیسه زرداب شده و انرژی و شادابی عمومی بدن را کاهش میدهد.

منبع اصلی انرژی بینایی در چی کونگ:

کبد و اندام مربوط به آن یعنی کیسه صفرا٬ منبع اصلی انرژی بینایی هستند.وقتی که کبد به درستی کار کند٬ قدرت تصمیم گیری بهتر میشود٬ اعتماد به نفس بیشتری داریم و قادر به تنظیم آموخته های خود هستیم.

چشم ها ورودی کبد به شمار می آیند.وقتی که کبد ضعیف یا بیمار باشد و یا اگر در حالت خشم و تنش به سر ببرید٬ تصمیم گیری دشوار میشود و در نتیجه٬ بینایی ضعیف شده و در برنامه ریزی آموخته های خود در ذهن با مشگل مواجه خواهید شد.داشتن کیسه صفرا( زرداب) سالم نیز در تصمیم گیری به انسان کمک میکند.

غده تیموس:

غده تیموس مرکز انرژی است و به دستگاه ایمنی کمک می کند.انرژی ناشی از این غده به صورت اشتیاق٬ بروز می کند که در صورت تقویت آن٬ اشتیاق به یادگیری در انسان ایجاد می شود.

منبع اصلی انرژی بویایی در چی کونگ:

ریه ها و روده بزرگ منبع اصلی انرژی بویایی هستند.ریه ها با نبض در ارتباط هستند و ورودی آنها بینی و پوست بدن است.روده بزرگ مربوط به دفع مواد زاید بدن است و در نتیجه٬ جسم و ذهن را باز می کند.وقتی که انسان دچار یبوست می شود٬ افکار جدید و تغیرات را نمی تواند بپذیرد

دستگاه تناسلی در چی کونگ:

دستگاه تناسلی٬ قدرت خلاقیت فرد را افزایش میدهد.

زمانی که نیروی جنسی انسان کم میشود٬ خلاقیت او نیز کاهش یافته و پیری گریبان گیر او میشود.وقتی بدانید چطور با تمرینات چی کونگ انرژی جنسی خود را افزایش دهید ٬ قدرت حل مشکلات را در زندگی روزمره نیز خواهید داشت.

قرینه انگشتان دست در احساسات و ارتباط آن با اندام های داخلی

انگشت شصت: مربوط به معده و احساس نگرانی

انگشت سبابه: مربوط به ریه ها و روده بزرگ مرتبط با احساس غم و افسردگی

انگشت میانه: مربوط به قلب و روده کوچک جریان خون و دستگاه تنفسی.بی صبری و عجول بودن

انگشت انگشتری:

مرتبط با کبد و کیسه صفرا و دستگاه عصبی و احساس خشم

انگشت کوچک:

مربوط به کلیه ها- ترس

تجمع مایعات در بدن:

رطوبت در نتیجه کمبود انرژی چی طحال٬ ریه یا چی کلیه یا هر ۳ عضو ایجاد میشود.

ابتدا شبکه طحال را با ارزن٬ برنج٬ رازیانه٬ سیب زمینی و عسل مکمل یاری کنید.

علائم رطوبت در :

ریه: ورم در قسمتهای بالای بدن٬ صورت٬ دستها

طحال: ورم در قسمت میانی بدن٬ شکم٬ آسیت

کلیه: ورم در قسمت های تحتانی بدن٬ پاها٬ قوزک پا

رطوبت را با جو٬ کاکل ذرت٬ زنجبیل٬ شیر سویا٬ همیشه بهار و…..از بین ببرید

تمرین برای هماهنکی و استفاده هم زمان از دو نیم کره مغز:

با دست راست مثلث بکشید و همزمان با دست چپ مربع

راهنمایی:

ضلع ۳ مثلث را به نحوی آرام بکشید که همزمان با ضلع ۳ و ۴ مربع تمام شود.

چی کونگ‌چیست:

دانشی است باستانی برخواسته از کشور چین با قدمتی بیش از ۵۰۰۰ سال که به بررسی میدانهای انرژی بدن میپردازد و کسب مهارت در ان نیاز به صرف زمان دارد.

با پرداختن به چی کونگ توانایی های جسمی٬ روحی و قدرت تمرکز هنرجویان افزایش پیدا کرده از تندرستی٬ اعتماد به نفس و نشاط برخوردار خواهند شد.

به چی کونگ هنر تسلط بر تنفس نیز میگویند

تمرینی برای جلو گیری از سرما خوردکی و تقویت سیستم دفاعی بدن:

صبح قبل از بیرون رفتن از خانه ابتدا دستهاتونو حسابی به هم بمالید تا گرم بشه و بعد با هر دو دست اطراف بینی را حسابی ماساژ بدید.

بعد از انجام این حرکت با انگشت شصت دست استخوان ریز زیر بینی و بالای لب بالایی که همان نقطه بی در دوران کوچک انرژی هست را ۱۲ بار به آرامی فشار بدید٬ این حرکت به دوران کوچک و تقویت سیستم دفاعیتون کمک میکنه.

یک تمرین تنفسی:

این تمرین را سعی کنید روزانه و حداقل به مدت ۱۰ دقیقه تمرین کنید.

سیکل تنفس با ترتیب ضرایب ۱٬۴٬۲ است

یعنی به اندازه هر یک ثانیه دم یا تنفس به مدت ۴ ثانیه نفستان را حبس کنید و ۲ ثانیه باز دم انجام بدید

اگر ۵ ثانیه دم دارید ۲۰ ثانیه نفستان را حبس کنید و ۱۰ ثانیه بازدم انجام بدید

این یکی از بیشمار تمارین تنفسی هست که نیروی درونی شما را افزایش داده و توان ذهنی و جسمی شما را افزایش میدهد.

آسم مزمن:

کمبود انرژی چی ریه و کمبود یانگ کلیه( کلیه توانایی دریافت چی را ندارد)

علائم:

سرفه٬ تنکی نفس٬ عمدتا هنگام دم( که توسط کلیه ها کنترل میشود)٬ سرگیجه٬ بی توجهی٬ ادرار رقیق طی حمله آسم٬ درد و سستی در زانو ها و پشت.

زبان: مرطوب٬ متورم و رنگ پریده

نبض: ضعیف

علل بیماری:

بیماریهای مزمن طولانی که ریه و کلیه را تضعیف میکند.کمبود ارثی شبکه عضوی٬ تنش ها و فشارهای بیش از حد٬ کمبود چی‌کلیه

انرژی چی پایین رونده ریه قابل دریافت نیست و تجمع چی منجر به ایجاد ضعف و فزونی٬ همراه با پری در سینه و‌تنگی نفس میشود.

پرهیز: مصرف زیاد غذاهای داغ و تند همچنین غذاهای خام٬ سرد و خنک

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *