کاهش رتبه الکسا : موثر‌ترین روش برای جذب تبلیغات اینترنتی

امروزه در دنیای دیجیتال و محیط وب هر کسی به فکر کسب درآمد از اینترنت است و حاضر است برای افزایش بازدید دست به هر کاری بزند. پس اگر همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و هنوز نتیجه مناسبی نگرفته‌اید، توصیه می‌کنم خواندن این مقاله را از دست ندهید.

با کاهش رتبه الکسا یک وب سایت نه تنها تعداد بازدیدکنندگان آن صفحه افزایش پیدا می‌کند بلکه از دید کاربران سایت معیار مهمی از میزان مقبولیت و اعتبار هم به شمار می‌آید. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی مزایای کاهش رتبه الکسا، روش‌هایی که منجر به بهبود وضعیت سایت در این رده‌بندی می‌شوند را هم معرفی کنیم.

الکسا یک سرویس رتبه‌بندی سایت‌های اینترنتی است که توسط وب‌سایت Alexa.com وابسته به فروشگاه اینترنتی آمازون ارائه می‌شود. در حال حاضر رنکینگ الکسا معتبر‌ترین رتبه‌بندی سایت‌های اینترنتی بر اساس محبوبیت و همچنین تعداد بازدید‌های سایت است. این سایت بر اساس اطلاعاتی که جمع‌آوری می‌کند، جایگاه سایت را هم در مقایسه با سایر وب سایت‌های محلی و همچنین در قیاس با تمامی سایت‌های اینترنتی در دنیا رتبه‌بندی می‌کند.

به‌این‌ترتیب اولین رتبه‌ای که الکسا به سایت‌ها می‌دهد، رتبه محلی است که جایگاه آن را در میان سایت‌هایی که همگی از یک کشور بخصوص هستند مشخص می‌کند. دومین رتبه‌ای که به هر سایت تعلق می‌گیرد، رتبه جهانی وب‌سایت و جایگاه آن در میان تمام صفحات موجود در وب هست.

چطور رتبه الکسا یک وب‌سایت را پیدا کنم؟

برای اطلاع از رتبه الکسا سایت خود کافی است به آدرس www.alexa.com/siteinfo مراجعه کنید و نام کامل دامنه سایت و پسوند آن را در باکس مربوطه وارد کنید. علاوه بر این می‌توانید به کمک افزونه Alexa Traffic، از رتبه هر صفحه‌ای که بازدید می‌کنید مطلع شوید.

رتبه‌بندی الکسا بر چه اساسی انجام می‌شود؟

ممکن است این سؤال پیش بیاید که الکسا چطور میزان بازدید سایت‌های مختلف را اندازه‌گیری می‌کند و آن‌ها را رتبه‌بندی می‌کند؟ در پاسخ باید گفت الکسا اطلاعات  مربوطه را به‌طورکلی از طریق نوار ابزار اختصاصی خود به دست می‌آورد. این اطلاعات شامل شماره IP دستگاهی که بازدید از طریق آن صورت گرفته و همچنین موقعیت جغرافیایی و زمانی می‌شود که شخص از صفحه موردنظر دیدن کرده است. به‌این‌ترتیب تعداد بازدید‌هایی که از یک صفحه بخصوص انجام می‌شود به‌سادگی قابل ردگیری است.

رتبه‌بندی الکسا چه اهمیتی دارد؟

امروزه کاهش رتبه الکسا به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ذهنی وب‌مستر‌ها و ادمین سایت‌ها تبدیل شده و همه به دنبال افزایش بازدید سایت خودشان هستند و می‌خواهند این کار را به هر نحوی که امکان دارد انجام بدهند، غافل از اینکه عده‌ای با روی آوردن به روش‌های غیراصولی و به‌صورت مصنوعی، افزایش رنک الکسا را انجام می‌دهند و جایگاه مناسبی در این رتبه‌بندی به دست می‌آورند.

جایگاه بهتر ممکن است در صورتی حاصل شده باشد که صفحه موردنظر حتی ترافیک کمتری هم در مقایسه با سایر سایت‌هایی که رتبه بالاتری در رنک الکسا دارند، داشته باشد. به عبارتی امروزه رتبه الکسا به‌عنوان ملاکی برای پربازدید بودن یا نبودن یک سایت به شمار می‌آید و خیلی از افرادی که قصد تبلیغات اینترنتی در صفحات مختلف را دارند، قبل از هر کاری به رتبه الکسا سایت توجه می‌کنند.

علاوه بر این‌ها کاهش رتبه الکسا نقش مهمی در اجرای استراتژی‌های بازاریابی اینترنتی دارد چون به نحوی نشان‌دهنده پتانسیل یک سایت برای جذب تبلیغات اینترنتی است و افراد تمایل دارند در سایتی که بازدیدکننده بیشتری دارد، کمپین تبلیغاتی خود را برگزار کنند. به‌طورکلی می‌توان گفت سایت‌هایی با رتبه الکسا پایین‌تر، مخاطب بیشتری در مقایسه با سایت‌هایی با رتبه‌های بالا‌تر دارند.

آیا رنک الکسا معیار مناسبی برای اجرای کمپین‌های تبلیغاتی است؟

برای انتخاب یک سایت مناسب جهت اجرای کمپین‌های تبلیغات اینترنتی بایستی به‌صورت همزمان عوامل متعددی از جمله میزان بازدید، تعداد مخاطبان و حتی کانال‌هایی که بازدیدکنندگان از طریق آن به سایت وارد می‌شوند را زیر نظر داشت. به عبارتی ترافیک سایت به‌تنهایی فاکتور تعیین‌کننده‌ای نیست زیرا برخی افراد با روی آوردن به روش‌های غیراصولی، ترافیک مصنوعی جذب سایت خود می‌کنند تا به هر نحوی که شده بازدید صفحه را افزایش بدهند.

بنابراین علیرغم اینکه رتبه الکسا به‌نوعی نشان‌دهنده میزان ترافیک ورودی به آن سایت است اما برای تبلیغات در محیط وب نمی‌شود تنها به آن اکتفا کرد و برای انتخاب صفحه مناسب باید فاکتور‌های متعدد دیگری را هم در نظر داشت تا بتوانید انتظار بهترین نتایج را داشته باشید.

رتبه الکسا بر چه اساسی به دست می‌آید؟

یکی از عوامل تأثیرگذار در این رده‌بندی نصب بودن افزونه الکسا در مرورگر هرکدام از بازدیدکنندگان سایت است. در این صورت، تأثیر بازدید فردی که قبلاً این نوار ابزار را نصب‌کرده و از سایت دیدن می‌کند، به‌مراتب بیشتر از زمانی است که کسی بدون داشتن این افزونه وارد سایت شود.

البته هر طور که حساب کنید هم یک سایت نمی‌تواند از تمام کاربرانش تقاضا داشته باشد که این افزونه را بر روی مرورگر خود نصب کرده باشند تا نتیجه بهتری در کاهش رتبه الکسا داشته باشند. پس در ظاهر با اکتفا به رتبه الکسا نمی‌شود موفقیت یک سایت را ارزیابی و متناسب با آن تصمیم‌گیری کرد. در ادامه این مقاله فاکتور‌هایی را معرفی می‌کنیم که نه تنها به کاهش رتبه الکسا منجر می‌شوند بلکه باعث افزایش بازدید سایت هم می‌شوند.

عوامل مؤثر بر رتبه‌بندی الکسا

وب‌سایت الکسا با بررسی اطلاعات مربوط به بازدیدکنندگان یک صفحه بخصوص در سه ماه گذشته، فهرستی جامع از پربازدید‌ترین سایت‌ها را گردآوری می‌کند و آن را در قالب یک رده‌بندی در سایت alexa منتشر می‌کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در رتبه‌بندی الکسا را معرفی کرده‌ایم.

  • تعداد بازدید‌های یک صفحه بخصوص
  • مدت زمانی که کاربران برای بازدید از یک صفحه سایت صرف می‌کنند
  • تعداد و نسبت بازدید‌هایی که به انجام تراکنش ختم می‌شوند
  • سرعت بارگذاری سایت
  • رابط کاربری و همچنین تجربه کاربری سایت UI و UX
  • اشتراک گذاری مطالب سایت در شبکه‌های اجتماعی

کاهش رتبه الکسا چه مزایای دارد؟

اصلی‌ترین فایده رتبه الکسا مناسب این هست که می‌توانید مزیت منحصربفردی نسبت به سایر رقبا‌ی خود به وجود بیاورید. همان طور که قبلاً هم اشاره شد خیلی از مخاطبان رتبه الکسا را معیار اعتبار و برتری سایت در نظر می‌گیرند و صفحه‌ای که رتبه کمتری داشته باشد، راحت‌تر می‌تواند اعتماد مشتریان را به خودش جلب کند.

بنابراین مهم‌ترین فایده‌ای که کاهش رتبه الکسا می‌تواند به دنبال داشته باشد این هست که مخاطب تمایل بیشتری دارد برای نمایش تبلیغات خود، سایت شما را انتخاب کند. پس رتبه سایت، تأثیر مستقیمی بر روی کسب درآمد اینترنتی دارد.

اصلی‌ترین مشکل رتبه‌بندی الکسا

یکی از بزرگ‌ترین ایرادات رنک الکسا این است که سایت‌های مختلف تنها بر اساس ترافیک روزانه‌ای که دارند، رتبه‌بندی نمی‌شوند. بر همین اساس وب‌سایت‌های متعددی هستند که تعداد بازدیدکننده بیشتری دارند اما درعین‌حال وضعیت آن‌ها در رنک الکسا پایین‌تر از سایت‌هایی است که با روش‌های غیر اصولی رتبه خود را اتقا داده‌اند .

رنک الکسا چه تأثیری بر سئو سایت می‌گذرد؟

سئو سایت و رتبه‌بندی الکسا اساساً دو مفهوم جدا از هم هستند و برتری در یکی از این عرصه‌ها لزوماً نمی‌تواند منجر به موفقیت سایت در زمینه دیگر شود.اما غالباً پربازدید‌ترین سایت‌ها، اصول سئو را هم رعایت کرده‌اند که توانسته‌اند از رقبایشان عملکرد بهتری داشته باشند. علاوه بر این بسیاری از عوامل تأثیرگذار در کاهش رتبه الکسا، با اصول سئو سایت مشترک است و ادمین سایت می‌تواند انجام بعضی از این اقدامات، با یک تیر دو نشان بزند!

سایت‌های برتر در رده‌بندی الکسا چه تعداد بازدیدکننده دارند؟

بر اساس آماری که وب‌سایت الکسا منتشر کرده، تعداد بازدیدکنندگان صد هزار سایت برتر فهرست به‌قرار زیر است:

رتبه‌های کمتر از ۱۰۰،۰۰۰ در رنک الکسا: ۱۰۰-۱۵۰ نفر در روز با نصب نوار ابزار الکسا

رتبه‌های کمتر از ۵۰،۰۰۰ در رنک الکسا: ۲۵۰-۳۰۰ بازدیدکننده روزانه

رتبه‌های کمتر از  ۲۰،۰۰۰ در رنک الکسا: ۴۰۰-۵۰۰ نفر در روز

رتبه‌های کمتر از ۱۰،۰۰۰ در رنک الکسا: ۷۰۰-۸۰۰ بازدیدکننده روزانه

رتبه‌های کمتر از ۵۰۰۰ در رنک الکسا: حدود ۱۴۰۰-۱۶۰۰ بازدیدکننده در روز

فهرست پربازدید‌ترین سایت‌ها بر اساس رتبه‌بندی الکسا

  • Google.com
  • Youtube.com
  • Facebook.com
  • Baidu.com
  • Wikipedia.com
  • Yahoo.com
  • Qq.com
  • Taobao.com
  • Tmall.com
  • Twitter.com

۹ روش موثر برای کاهش رتبه الکسا در سال ۲۰۱۸

اگرچه برای بهبود رنک الکسا از ترفند‌های متفاوتی می‌شود بهره برد اما در این مقاله سعی کرده‌ایم کاربردی‌ترین روش‌هایی که برای کاهش رتبه الکسا استفاده می‌شوند را معرفی کنیم.

۱- جذب ترافیک ارگانیک

یکی از اصلی‌ترین تکنیک‌هایی که به افزایش رنک الکسا منجر می‌شود، جذب ترافیک ارگانیک است که نه‌تنها باعث بهبود سئو سایت می‌شود بلکه به افزایش بازدید سایت هم ختم می‌شود. منظور از ترافیک ارگانیک، تعداد مخاطبانی است که از طریق نتایج موتور‌های جستجو، به سایت مراجعه می‌کنند. قابل‌ ذکر است ترافیکی که در اثر تبلیغات گوگل، جذب سایت سایت می‌شوند در میزان ترافیک ارگانیک تأثیری نخواهند داشت.

در کنار تفاوتی که میان منابع ورودی جذب ترافیک به سایت وجود دارد، انواع مختلف ترافیک، تأثیر متفاوتی در بهینه‌سازی سایت دارند و ابزار‌های تحلیلی مثل گوگل آنالیتیکس، هر کدام را از دید مختلفی بررسی می‌کنند و تأثیر متفاوتی در سئو سایت دارند. در ادامه انواع ترافیک ورودی به سایت را معرفی کرده‌ایم:

ترافیک مستقیم: افرادی که بدون واسطه موتور‌های جستجو و تنها به خاطر شناخت قبلی، به سایت مراجعه می‌کنند.

شبکه‌های اجتماعی: ترافیکی که از شبکه‌های اجتماعی مثل فیسبوک، لینکدین، توییتر و یا اینستاگرام جذب سایت می‌شوند.

بازاریابی ایمیل: ترافیکی که از طریق ارسال ایمیل انبوه به کاربران سایت، جذب صفحه وب می‌شود.

تبلیغات گوگل (Google Adwords): افردی که در نتیجه کمپین‌های تبلیغاتی وارد سایت می‌شوند. برای این که سایتی در صفحه اول گوگل و در صدر نتایج دیده شود، دو راه وجود دارد: روش اول این که اصول بهینه سازی و سئو سایت را رعایت کند تا نسبت به رقبا جایگاه بهتری در موتور‌های جستجو به دست بیاورد اما روش دوم و البته ساده‌تر این است که سایت با پرداخت مبالغی برای تبلیغات اینترنتی، در صدر نتایج جستجو دیده شود. همان‌طور که تصویر زیر مشاهده می‌کنید، معمولاً چند گزینه اول در صفحه نتایج به لینک‌های تبلیغاتی اختصاص دارد و صفحاتی که به واسطه رعایت اصول سئو در صفحه اول دیده می‌شوند، پایین‌تر از نتایج تبلیغاتی نمایش داده می‌شوند.

۲- استفاده از نوار ابزار الکسا در مرورگر

نصب نوار ابزار الکسا به شما کمک می‌کند تا اطلاعات مربوط به ترافیک و بازدید‌های سایت، راحت‌تر از قبل جمع‌آوری شوند. این در حالی است که بعضی از این داده‌ها تنها از همین طریق گردآوری می‌شوند پس نصب بودن نوار ابزار الکسا بر روی مرورگر باعث می‌شود وقتی کاربر از یک سایت دیدن می‌کند، تمام اطلاعات لازم توسط Alexa Toolbar به سرور‌های سایت الکسا منتقل شوند.

ایراد اصلی چنین روشی این است که تمام کاربرانی که به سایت شما مراجعه می‌کنند، این نوار ابزار را از قبل نصب نکرده‌اند. با این حال مخاطبان سایت را هم نمی‌شود به هیچ طریقی مجبور کرد که از نوار ابزار الکسا استفاده کنند. اگرچه Alexa Toolbar کمک شایانی به بهبود رتبه الکسا می‌کند ولی مشکلی که قبل‌تر به آن اشاره کردیم، همچنان وجود دارد پس استفاده از نوار ابزار به تنهایی کافی نیست.

۳- استفاده از ویجت الکسا Alexa Widget

این ویجت عملکردی مشابه نوار ابزار الکسا دارد با این تفاوت که برای جمع‌آوری و انتقال اطلاعات، نیازی به نصب بودن نوار ابزار در مرورگر کاربر ندارد و در صورتی که ادمین، کد مربوط به آن را در سایت قرار داده باشد، همان نتیجه‌ای را از بازدید مخاطبان می‌گیرد که نوار ابزار الکسا را نصب کرده باشند.

چگونه ویجت الکسا را به سایت خود اضافه کنیم؟

برای این کار کافی است تنها کد زیر را در سایت خود قرار بدهید. در این کد به جای   infu.ir آدرس سایت خودتان را وارد کنید.

ahref=”http://www.alexa.com/siteinfo//infu.ir”><scripttype=’text javascript’=”” src=”http://xslt.alexa.com/site_stats/js/s/a?url=/infu.ir”></scripttype=’text>>

اگر برای طراحی سایت خود از قالب WordPress استفاده می‌کنید بهتر است از پلاگین ویجت رتبه‌بندی الکسا (Alexa Rank Widget plugin) کمک بگیرید.

۴- تولید محتوای جذاب

اولین قدم برای جذب مخاطب از گوگل، تولید محتوای جذاب و البته منحصربفرد است. مخاطب نه تنها حوصله نمی‌کند محتوای تکراری را مطالعه کند بلکه چنین کاری باعث کاهش مدت زمانی که هر فرد در سایت می‌گذراند هم می‌شود. چنین نتیجه‌ای علاوه بر این که نرخ پرش و یا Bounce rate سایت را افزایش می‌دهد بلکه تأثیر منفی هم در سئو سایت دارد.

برای جذب هر چه بیشتر مخاطب می‌توانید فعالیت رقبا‌ی خود را در محیط وب رصد کنید و ببینید در چه عباراتی سئو شده‌اند و یا درباره آن‌ها کمپین تبلیغاتی برگزار کرده‌اند. به‌این‌ترتیب علاوه بر شناسایی نقاط قوت رقبا، می‌توانید آن ویژگی‌ها را در سایت خودتان هم پیاده‌سازی کنید. همچنین کلمات کلیدی که رقبا بیشترین ترافیک را به واسطه آن‌ها کسب کرده‌اند را شناسایی و تمرکز خود را بر روی آن‌ها قرار بدهید. برای این کار می‌توانید از وب‌سایت الکسا کمک بگیرید و ببینید سایت‌های رقیب، از چه کلماتی بیشترین ترافیک را جذب کرده‌اند.

بنابراین تا جایی که امکان دارد از محتوای تکراری استفاده نکنید و به فکر تولید محتوای جذاب و منحصربفرد باشید. مطمئن باشید تأثیر این کار را در نتایج موتور‌های جستجو خواهید دید.

۵- استفاده مؤثر از بک لینک

یکی از عواملی که در کاهش رتبه الکسا تأثیر قابل‌توجهی دارد، جذب بک لینک است. حتماً سایت‌هایی را دیده‌اید که ترافیک قابل قبولی دارند اما رتبه الکسا آن‌ها متناسب با تعداد مخاطبانی که داشته‌اند نبوده است. البته که عوامل متعددی بر جایگاه یک وب‌سایت در رده‌بندی الکسا تأثیرگذار هستند اما ممکن است سایتی با ترافیک ورودی کمتر، تنها به دلیل جذب بک لینک بتواند جایگاه بهتری در رنک الکسا به دست بیاورد. البته توجه داشته باشید سایتی که از آن بک لینک گرفته‌اید، زمینه کاری و همچنین تعداد بک لینکی که در یک بازه زمانی معین جذب سایت شما می‌شود، تأثیر قابل‌توجهی بر نتیجه نهایی دارد.

۶- انتشار منظم محتوا

تهیه و انتشار محتوا بر اساس یک جدول زمان‌بندی منظم، تأثیر فوق‌العاده‌ای بر روی ایندکس شدن سایت و همچنین ارتقا آن در رتبه‌بندی الکسا دارد. سعی کنید در طول هفته حداقل ۴ محتوای باکیفیت تهیه کنید و آن‌ها را طبق یک برنامه زمانی مشخص، منتشر کنید.

۷- بهبود اعتبار و یا Authority سایت

آتوریتی در واقع اعتبار و یا امتیازی است که وب‌سایت MOZ به صفحات وب می‌دهد که فاکتور‌های متعددی از جمله عمر دامنه، رفتار مخاطبان و همچنین مدت زمانی که در سایت می‌گذرانند بر روی آن اثر می‌گذارد. به همین خاطر ممکن است سایتی با ترافیک کمتر، تنها به دلیل اعتباری که دارد بتواند در رتبه‌بندی الکسا جایگاه بهتری داشته باشد. بنابراین تلاش کنید با رعایت برخی اصول، اعتبار سایت خود را ارتقا بدهید و نتیجه آن را در کاهش رتبه الکسا مشاهده کنید.

۸- افزایش ماندگاری کاربران در صفحات وب

به مدت زمانی که کاربر صرف بازدید از صفحات سایت می‌کند، میزان ماندگاری و یا Time On Site گفته می‌شود. بعضی سایت‌ها فقط به جذب مخاطب اهمیت می‌دهند و فکری برای نگه داشتن فرد در سایت نمی‌کنند. به این ترتیب بعد از این که شخص وارد صفحه سایت شد، دلیلی برای ماندن در آن پیدا نمی‌کند و به سرعت سایت را ترک می‌کند.

 عوامل متعددی در پایین بودن زمان ماندگاری کاربران در سایت می‌تواند اثرگذار باشد اما مهم‌ترین کاری که برای افزایش این زمان می‌شود انجام داد، تهیه محتوای باکیفیت است که مخاطب را پس از ورود به سایت، جذب خود کند. تولید محتوای هدفمند علاوه بر این که مخاطب را به صرف زمان بیشتری در سایت تشویق می‌کند بلکه بر سئو سایت هم تأثیر مثبت دارد و از آن طریق می‌توانید ترافیک ارگانیک ورودی به سایت را هم افزایش بدهید.

۹- کاهش نرخ پرش و یا Bounce rate

اگر مخاطب بلافاصله بعد از دیدن یک صفحه از سایت بدون آن که صفحه دیگری را باز کند، آن صفحه را ترک کند، یک پرش برای سایت محسوب می‌شود. نرخ پرش عددی است بین صفر تا یک و هر چقدر به عدد یک نزدیک‌تر باشد به این معنی است که مخاطبان سریع‌تر آن سایت را ترک کرده‌اند. قاعدتاً بیشتر بودن این نرخ بیانگر آن است که طراحی سایت به نحوی بوده است که نتوانسته رضایت مخاطب را به خود جلب کند که زمان بیشتری در آن بگذارند و یا از صفحات دیگر دیدن کند.

نرخ پرش ایده‌آل از دید موتور‌های جستجو عددی بین ۰٫۲۵ تا ۰٫۴ است و در صورتی که میزان bounce rate از این بازه بیشتر باشد، نه تنها بر سئو سایت تأثیر منفی دارد بلکه عاملی محدودکننده در بهبود رنک الکسا هم به شمار می‌آید. علاوه بر این، میزان نرخ پرش یک سایت در صفحه الکسا مربوط به آن هم قابل مشاهده است و اگر وضعیت سایتی در این زمینه مناسب نباشد، تمام کاربران متوجه آن خواهند شد.

ارتباط محتوای سایت و رتبه الکسا

یکی از عوامل تأثیرگذار در افزایش رنک الکسا، نوع محتوایی است که بر روی آن سایت قرار می‌گیرد. به‌عنوان‌مثال وضعیت سایتی که روزانه تعداد معینی محتوای متنی بر روی آن بارگذاری می‌شود با یک سایت دانلود فیلم و موزیک که بیشتر محتوای تصویری یا ویدیویی دارند، قابل مقایسه نیست. به عبارتی محتوای متنی، به مراتب تأثیر بیشتری در بهینه‌سازی سایت و جذب ترافیک ارگانیک دارد.

تعداد بازدیدکنندگان سایت چه تأثیری در رتبه‌بندی الکسا دارد؟

اگر جایگاه سایت خود را در رده‌بندی الکسا به صورت نمودار رسم کنید، نتیجه‌ای مانند شکل زیر به دست می‌آورید:

در سمت چپ و در صدر نمودار، سایت گوگل را مشاهده می‌کنید که در جایگاه نخست پربازدید‌ترین سایت‌های اینترنتی قرار دارد. همان طور که مشاهده می‌کنید، نمودار به شکل نمایی است و در سمت چپ که پربازدید‌ترین سایت‌ها قرار دارند، باوجود اختلاف جزئی در رتبه الکسا، تفاوت چشمگیری در تعداد بازدیدکنندگان سایت‌ها به وجود می‌آید. به‌عنوان‌مثال ترافیک سایتی که در رتبه ۱۰ الکسا قرار گرفته، اختلاف قابل توجهی با تعداد بازدیدکنندگان وب سایتی دارد که در رنک ۲۰۰ الکسا قرار دارد.

در سمت راست نمودار هم همین قاعده وجود دارد با این تفاوت که اختلاف تعداد بازدیدکنندگان سایت‌ها به طرز قابل‌توجهی کاهش پیدا می‌کند و با افزایش اندک تعداد بازدید‌های سایت، رتبه الکسا کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

سوالات متداول

در ادامه مقاله برخی از رایج‌ترین سؤالاتی که در حین استفاده از سرویس‌های سایت الکسا برای کاربران پیش می‌آید را گردآوری کرده‌ایم و سعی کردیم بهترین پاسخ‌ها را برای آن‌ها تهیه کنیم.

پنل دیتا چسیت و چه کاربردی دارد؟

پنل داده الکسا نمادی از ترافیک اینترنت است که وظیفه رده‌بندی سایت‌های محتلف را به عهده دارد. قاعدتاً سایت‌هایی که از سرویس‌های تخصصی الکسا برای آنالیز داده‌های مربوط به ترافیک سایت استفاده می‌کنند، عملکرد موفق‌تری در رنک الکسا از خود به‌جای می‌گذارند.

آیا الکسا ترافیک سایت را به تنهایی می‌تواند اندازه‌گیری کند؟

بله، پنل کاربری الکسا با گردآوری تمام اطلاعات مربوط به رفتار کاربران، میزان دقیق ترافیک سایت را اندازه‌گیری می‌کند و خروجی آن را در پنل مربوطه قرار می‌دهد.

رتبه‌بندی الکسا به چه صورت انجام می‌شود؟

رنکینگ الکسا بر اساس رفتار گذشته کاربران سایت‌ مشخص می‌شود. به بیان دقیق‌تر الکسا با گردآوری داده‌های مربوط به تعداد کل بازدیدکنندگان و همچنین دفعاتی که صفحات سایت توسط کاربران مختلف در بازه زمانی سه ماه اخیر دیده شده اند، این رده‌بندی را انجام می‌دهد. در نهایت سایتی که بیشترین امتیاز را از ترکیب این دو آیتم به دست آورده باشد، در جایگاه نخست رده بندی قرار می‌گیرد.

رنکینگ الکسا بعد از چه مدت به‌روزرسانی می‌شود؟

پنل داده هر روز اطلاعات مربوط به ترافیک سایت‌ها را جمع‌آوری و فهرست پربازدید‌ترین سایت‌ها را به‌روزرسانی می‌کند.

آیا الکسا زیر دامنه‌ها (Subdomain) و صفحات فرعی (Subpage) را هم رتبه‌بندی می‌کند؟

رتبه‌بندی الکسا فقط برای دامنه‌ اصلی سایت‌ها (مثل armanic.com) انجام می‌شود و رده‌بندی جداگانه‌ای برای زیر دامنه‌ها (مثل subdomain.armanic.com) وجود ندارد. البته الکسا برای آدرس وبلاگ‌ها استثنا قائل است و رتبه‌ای که برای دامنه Blogspot.com در نظر گرفته با رتبه‌ای که بهarmanic.blogspot.com اختصاص می‌دهد، تفاوت دارد.

منظور از بازدیدکننده یونیک چیست و چه تفاوتی با یک بازدید عادی دارد؟

منظور از بازدیدکننده منحصربفرد و یا به اصطلاح یونیک، تعداد کل افرادی است در یک بازه زمانی معین، صفحاتی از سایت را مشاهده کرده‌اند. این افراد صرف‌نظر از این که از چه تعداد لینک سایت بازدید کرده باشند، تنها یک بازدیدکننده به حساب می‌آیند. به عنوان مثال فردی که در یک بازه زمانی ۳۰ دقیقه‌ای، ۶ صفحه سایتی را باز کرده باشد، فقط یک بازدیدکننده و ۶ بازدید به ثبت رسانده است.

بازدید صفحه و یا Pageview به چه معنی است؟

به تعداد کل دفعاتی که صفحات سایت در یک بازه زمانی معین بازدید شده‌اند گفته می‌شود. به عبارتی بازدید چندباره از یک صفحه سایت هم pageview به شمار می‌آید

چرا رتبه الکسا سایت دائماً در حال نوسان است؟ عامل این تغییرات چیست؟

قواعد و اصول مربوط به رده‌بندی سایت‌ها همیشه ثابت بوده و تغییر در رتبه‌بندی الکسا به عوامل دیگری مرتبط می‌شود. این در حالی است که عملکرد پنل‌های داده هم در چند سال اخیر پیشرفت چشمگیری کرده. با این وجود پس چرا رده‌بندی سایت‌ها همیشه در حال تغییر است و گاهی اوقات حتی حفظ رتبه سایت در جایگاه کنونی‌اش هم کار دشواری است؟ بهترین پاسخی که برای این سؤال می‌شود پیدا کرد این است که دنیای وب دائماً در حال تغییر است و رقابت بین سایت‌های مختلف هر روز بیشتر می‌شود.

چرا در حالی که ترافیک روزانه سایت افزایش پیدا کرده ولی بهبودی در رتبه الکسا به وجود نمی‌آید؟

دقت داشته باشید هر رده‌بندی که میان سایت‌های مختلف انجام می‌شود، در مقایسه با عملکرد سایر رقبا به دست می‌آید. به عبارتی الکسا عملکرد سایت‌ها را به صورت نسبی بررسی می‌کند پس بهینه سازی سایت به تنهایی نمی‌توانید تضمین کننده موفقیت شما باشد. به عنوان مثال یک مسابقه دومیدانی را در نظر بگیرید که در پایان رقابت روز اول، جایگاه سوم را کسب کرده‌اید. اگر در راند بعدی مسابقات عملکرد شما و همچنین رقبایتان بهتر از روز قبل باشد، لزومی ندارد رتبه‌ای که کسب می‌کنید بهتر از نتیجه روز اول‌تان باشد. چه بسا که رقبا عملکرد به مراتب بهتری نسبت به شما داشته باشند و رتبه سومی که روز گذشته کسب کرده بودید را هم از دست بدهید.

ارتقا عملکرد پنل دیتا چه فایده‌ای برای من دارد؟

ارتقاء عملکرد پنل دیتا به این معنی است که الکسا می‌تواند تخمین‌های دقیق‌تری از داده‌ها انجام بدهد و متغیر‌های مربوط به ترافیک سایت را بهتر از قبل ارزیابی کند. بنابراین شما و رقبا‌یتان می‌توانید از دقیق‌ترین تحلیل‌ها و همچنین ارزیابی‌های کارآمد‌تری بهره ببرید که تأثیر قابل‌توجهی در ارتقا عملکرد سایت خواهد داشت.

آیا عامل دیگری هم در تحلیل داده‌ها و رده‌بندی سایت اثرگذار هست؟

الکسا همیشه سعی کرده داده‌های مربوط به ترافیک سایت‌ها را بدون هیچ‌گونه غرض و تعصبی گردآوری کند تا با تحلیل آن‌ها بتواند سایت‌ها را ارزیابی کند. این در صورتی است که گستردگی داده‌ها، ترکیب اطلاعات و همچنین پیچیدگی الگو‌های تحلیل داده‌ها باعث شده تخمین جایگاه سایت‌هایی که تعداد بازدیدکنندگان آن‌ها کمتر از ۱۰۰۰ نفر در ماه است، کار دشواری باشد. بنابراین زمانی که داده کافی مربوط به عملکرد سایتی موجود نباشد، دیتا بخصوصی هم نمایش داده نخواهد شد.

الکسا چطور می‌تواند داده‌های دقیق‌تری از سایت جمع‌آوری کند؟

بهترین راه برای به دست آوردن دیتا مربوط به ترافیک سایت، ثبت‌نام و یا به عبارتی تهیه کد تائید از وب سایت الکسا هست و به کمک آن می‌توانید اطلاعات مربوط به رنک الکسا سایت را برای تمامی کاربران به نمایش بگذارید. تائید سایت در الکسا به شما کمک می‌کند حتی در صورتی که داده کافی از سایت شما موجود نباشد هم رتبه‌بندی الکسا برای آن اعمال شود. تائید و یا ثبت‌نام سایت نه تنها به شما این امکان را می‌دهد که جایگاه سایت را در رده‌بندی محلی (رتبه در کشور) و همچنین جهانی به دست بیاورید بلکه افرادی که معیار‌های مربوط به ارزیابی سایت را از قبل تائید کرده باشند می‌توانند تعداد دقیق بازدید کنندگان یونیک سایت را هم دریافت کنند.

چطور سایت خود را در الکسا ثبت کنم؟

برای ثبت‌نام لازم است کد تائید الکسا را بر روی سایت خود قرار بدهید. در عمل، این کد به الکسا امکان می‌دهد که تمامی داده‌های مربوط به ترافیک سایت را جمع‌آوری کند. بعد از تائید سایت، می‌توانید انتخاب کنید کدام داده‌ها نمایش داده بشوند. دیتا‌هایی مثل تعداد بازدیدکنندگان یونیک، تعداد کل بازدید‌ها، رتبه محلی و جهانی. برای ثبت‌نام کافی است مراحل زیر را به ترتیب دنبال کنید: ۱- عضویت در سایت الکسا و ایجاد حساب کاربری ۲- درخواست کد تائید الکسا برای قرار دادن در سایت ۳- بررسی وضعیت نصب کد با کلیک بر روی گزینه “اسکن سایت” ۴- در صورتی که کد به‌درستی بر روی سایت قرار گرفته باشد، ظرف حداکثر ۳ ساعت الکسا اقدام به جمع‌آوری داده‌ها از سایت شما می‌کند.

آیا الکسا رتبه بهتری برای مشترکینی که حساب کاربری اختصاصی خریده‌اند قائل می‌شود؟

سخن آخر

به کمک نکاتی که در این مقاله به آن‌ها اشاره شد علاوه بر این که می‌توانید در راستای بهینه‌سازی و سئو سایت اقدام کنید بلکه با استفاده از آن روش‌ها می‌توانید رتبه الکسا سایت را هم کاهش دهید. همچنین به غیر از مواردی که در این متن به آن‌ها اشاره شد، از برخی روش‌های غیر اصولی مثل تکنیک‌های سئو سیاه هم می‌شود بهره برد که البته استفاده از آن‌ها چندان توصیه نمی‌شود. مهم‌ترین فاکتور برای کاهش رتبه الکسا و همچنین سئو سایت، تولید محتوای جذاب است که اصول بازاریابی محتوایی در آن به درستی رعایت شده باشد. در انتها از مخاطبان سایت دعوت می‌کنم اگر تجربه موفقی در این زمینه داشته‌اند، در پخش “نظرات کاربران” با ما در میان بگذارند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *