کشف بقایای طوطی عظیم‌الجثه در نیوزیلند

پژوهشی تازه نشان داده که یک طوطی غول آسا که حدود ۱۹ میلیون سال پیش در نیوزیلند زندگی می کرده که قد آن تقریبا یک متر، کمی بیش از نصف قد متوسط یک انسان بوده است.

بقایای این طوطی در نزدیکی شهر “سنت باسانز” در منطقه جنوبی اوتاگوی نیوزیلند کشف شده است.

با در نظر گرفتن اندازه بدن این پرنده، تصور بر این است که برخلاف طوطی های امروزی، این پرنده پرواز نمی کرده و همچنین گوشتخوار بوده است.

نتیجه پژوهش درباره این طوطی دیروز سه شنبه (۱۵ مرداد/ ۶ اوت) در مجله “بیولوجی لترز” (نامه های زیست شناسی) منتشر شد.

وزن این طوطی بیش از ۷ کیلوگرم تخمین زده شده؛ که دو برابر بیشتر از طوطی نوع “کاکاپو” است؛ تا کنون تصور می‌شد طوطی کاکاپو بزرگترین طوطی است.

دیرینه شناس‌ها به دلیل داشتن اندازه و قدرت غیرمعمول، گونه‌های جدید را هراکلس چیپکتاتوس (Heracles Cheapectatus) نامگذاری کرده‌اند.

استخوان‌های این طوطی سال‌ها در ظرفی نگهداری می‌شده و اعتقاد بر این بود که متعلق به عقاب یا مرغابی است؛ تا اوایل امسال که تیمی از دیرینه شناسان دوباره به پژوهش آن‌ها پرداخت.

کشف بقایای پرندگان بزرگ در نیوزلند که زمانی در آن جا “موآ”، نوع منقرض پرندگان بزرگ بدون توان پرواز، زندگی می‌کردند کار غیرمعمول نیست.

سنت باسانز، که استخوان های پای طوطی در آن کشف شد به دلیل فراوانی فسیل های دوران میوسن در آن مکانی شناخته شده محسوب می شود. دوران میوسن از ۲۳ میلیون تا ۵.۳ میلیون سال پیش ادامه داشته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *