گل‌ها را به رنگ دلخواه درآورید

دانشمندان برای اولین بار موفق شدند با استفاده از نوعی ابزار ویرایشگر ژنی موسوم به «کریسپر» رنگ گل‌های یک باغ ژاپنی را از بنفش به سفید تغییر دهند.

دانشمندان برای اولین بار توانستند با کمک نوعی ابزار ویرایشگر ژنی موسوم به «کریسپر» و با ایجاد اختلال در یک ژن واحد، یک گل ژاپنی را از رنگ بنفش به سفید تغییر رنگ دهند.

این گل تغییر رنگ یافته از خانواده گل‌های شیپوری است و محققان بدون این که روی قسمت‌های دیگر گیاه اثر بگذارند، تنها ژن مربوط به رنگ این گل را تحت تأثیر قرار دادند. آنزیم «Cas9 کریسپر» مسئول برش DNA است و دانشمندان به کمک آن ژن‌ها با دقت بالایی برش می‌دهند و می‌چسبانند و انجام مهندسی زیستی را روی ژن‌ها امکان‌پذیر می‌کند.

در عین این که بسیاری نگران استفاده غیراصولی از این ابزارها هستند، اما فواید زیادی هم می‌توانند داشته باشند. در حال حاضر، محققان در سراسر ژاپن معتقدند که فناوری «Cas9 کریسپر» تفاوت عظیمی را در مطالعه و دستکاری گل‌ها ایجاد می‌کند. این اولین باری است که محققان با کمک این فناوری موفق به تغییر رنگ گل‌ها شدند.

دلیل انتخاب این گونه گل شیپوری برای این تحقیق از آن جهت بود که این گل از قبل این پروژه نیز در پروژه ملی منابع زیستی ژاپن مورد استفاده قرار گرفته بود؛ به این معنا که دانشمندان از پیش هم اطلاعات خوبی درباره این گیاه و نحوه کدگذاری آن داشتند و طرح‌های DNA این گونه در دسترس آنها بود.

پژوهشگران با کمک این آنزیم، ژن DFR-B را مورد هدف قرار دادند که مسئول تعیین رنگ این گل شیپوری است. با قرار گرفتن دو ژن دیگر در نزدیکی این ژن، آنزیم Cas9 کریسپر با دقت بالایی روی DNA مورد نظر اثر می‌گذارد به طوری که سایر ژن‌ها تحت تأثیر قرار نمی‌گیرند.

در صورت غیرفعال کردن آنزیمی که توسط ژن DFR-B ایجاد می‌شود و مسئولیت تولید رنگدانه «آنتوسیانین» را برعهده می‌گیرد، رنگ این گل به سفید تغییر می‌کند. حدود ۷۵ درصد از جنین این گونه گل که به روش ژنتیکی دستکاری شده، به جای گلبرگ‌های بنفش، گلبرگ‌های سفید رنگ خواهند داشت. بررسی‌های صورت گرفته هیچ گونه جهش ژنتیکی را در این پروژه به اثبات نرسانده است.

این گونه گل شیپوری در قرن هشتم بعد از میلاد به ژاپن معرفی شد و تا قرن هفدهم که نسخه سفید رنگ آن بر اثر جهش ژنتیکی ایجاد شد، تنها گلبرگ‌های بنفش رنگ آن وجود داشت. اما دانشمندان با این دستکاری ژنتیکی و بدون جهش توانستند رنگ گلبرگ‌های آن را تغییر دهند که تحول عظیمی در تغییر رنگ گل‌ها ایجاد می‌کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *