ذوالقرنین و سد یاجوج و ماجوج

 

در آیه ۸۳ از سوره «کهف» مى‌خوانیم: «وَ یَسْئَلُونَکَ عَنْ ذِی الْقَرْنَیْنِ قُلْ سَأَتْلُوا عَلَیْکُمْ مِنْهُ ذِکْراً…»؛ از تو درباره ذى القرنین سؤال مى‌کنند بگو به زودى گوشه‌اى از سرگذشت او را براى شما بازگو مى‌کنم.

در اینجا این سؤال مطرح مى‌شود که ذوالقرنین چه کسى بود؟ حضرت ذوالقرنین آخرین پادشاه سلسله کیانیان  و فرزند داراب شاه بود. داراب شاه(فرزند بهمن بن اسفندیار بن گشتاسب) را دو پسر بود. حضرت دارا و اسکندر. حضرت اسکندر بن داراب همان حضرت ذوالقرنین علیه السلام میباشد که مادرشان ناهید دختر پادشاه روم بود

بعد از مرگ داراب شاه (داربگرد شیراز یکی از بناهایی است که بنا به دستور این پادشاه کیانی بنا شده است)دارا به پادشاهی رسید و طولی نکشید که به دست وزیران و ملازمان خود به شهادت رسید و حضرت اسکندر ذوالقرنین بر تخت سلطنت ایران زمین تکیه زد و در اولین اقدام قاتلان برادر را اعدام کرد.

مابین حضرت زرتشت و حضرت ذوالقرنین سیصدسال فاصله بوده زیرا حضرت زرتشت در ایام پادشاهی کی گشتاسب پسر کی لهراسب می زیست.

شان نزول آیات: چنین به نظر می رسد که در اوان ظهور اسلام دانشمندان یهود ذوالقرنین را نیک می شناخته اند** تا آنجا که در دین و آئین یهودی ظهور حضرت ذوالقرنین پیش بینی شده و امری آسمانی بوده است. در بخش های کهن تورات اسامی گوگ و مگوگ آمده است که در آخرالزمان قبل از ظهور منجی عالم بشریت ظهور کرده و همه جا را غارت کرده و به خاک و خون می کشند و حضرت ذوالقرنین با بر پا کردن سدی بشریت را تا زمانی که اراده خدا تعلق بگیرد از هجوم این موجودات فضایی حیوان صفت بازداشت.

کفار مکه که رسالت پیامبر(ص)منکر بودند کسانی را از میان خود به مدینه نزد آگاهان یهود فرستادند تا در این باب از آنان کسب نظر کنند زیرا پیامبر اسلام شریعت خود را ادامه احکام و سنن ابراهیمی و حضرت موسی میدانست و خود را خاتم سلسله انبیا می شمرد.طبعا باید با تاریخ و اخبار و روایات مربوط به دین یهود آشنا باشد و احکام و شرایع آن را بشناسد.علمای یهود گفتند بروید و  از او سه مسئله مشگل و پیچیده بپرسید اگر جواب صواب بازدهد. بدانید که وی پیغمبر صادق است و اگر جواب نداد بدانید این دعوی که همی کند دروغ وباطل است.

اول او را از  قصه اصحاب کهف بپرسید و دوم از حقیقت روح بپرسید و سوم بپرسید کسی که شرق و غرب عالم ما(کیهان ما )را درنوردید چه کسی بود؟ و داستانش چگونه بود؟ که هر سه این پرسش ها جزو حکایتهای عجیب و غریب زندگی آدمهاست.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *