یک‌چهارم از سرطان روده‌ی‌ بزرگ به سبک زندگی مرتبط است.

 براساس یکی از مطالعات جدید، عوامل سبک زندگی مثل استعمال دخانیات و مصرف گوشت قرمز دلیل اصلی یک‌چهارم سرطان روده‌ی بزرگ هستند. سرطان روده‌ی بزرگ به ترتیب دومین و سومین سرطان شایع در استرالیا و آمریکا است. محققان دریافتند که سیگار کشیدن و چاقی هر کدام باعث ۹ درصد از موارد سرطان روده‌ی بزرگ در استرالیا هستند. دکتر «کلیر وادیج» مدیر مرکز تحقیقات واگیرشناسی سرطان دردانشگاه ولز جنوبی در استرالیا بر این مسئله تاکید دارد. دکتر وادیج یافته‌های خود را اخیراً در نشست سالانه‌ی انجمن تحقیقات سرطان آمریکا ارائه کرد. این یافته‌ها هنوز در مجله‌اى به چاپ نرسیده است.
سایر عوامل سبک زندگی نیز در شیوع این نوع سرطان تاثیر گذاراند؛ استفاده از رژیم غذایی غنی از گوشت قرمز با ۶ درصد سرطان روده‌ی بزرگ ارتباط دارد؛ مصرف روزانه بیش از دو نوشیدنی الکی در شیوع چهار درصد از سرطان‌های حاد موثر است. محققان داده‌های جمع‌آوری شده از ۳۶۷،۰۰۰ شهروند استرالیایی را در طی هفت دوره‌ی مطالعاتی مورد بررسی قرار دادند. در طی دوره‌ی تکمیلی ده ساله، نزدیک به ۳،۵۰۰ نفر از شرکت‌کنندگان در مطالعه به سرطان روده‌ی بزرگ دچار شدند.
محققان علاوه بر بررسی تک‌تک عوامل یاد شده، به محاسبه‌ی این نکته پرداختند که چند مورد از موارد سرطان روده‌ی بزرگ ناشی از تمامی این عوامل است. آنان دریافتند که این چهار عامل در ۲۵ درصد از تمامی موارد سرطان روده‌ی بزرگ نقش دارند. اما به گفته‌ی وادیج، این درصد فقط با اضافه کردن اثرات چهار عامل محاسبه نشده است. از آنجا که برخی عوامل یکدیگر پیوندی درونی با یکدیگر دارند، محاسبه‌ی مجزایی به انجام رسید.
بنا به یافته‌های محققان، عوامل سبک زندگی به بروز سرطان روده‌ی بزرگ در مردان بیشتر از زنان کمک می‌کنند؛ ۳۳ درصد از موارد سرطان روده‌ی بزرگ به عوامل سبک زندگی مردان و ۱۵ درصد آن به عوامل سبک زندگی زنان مربوط می‌شود. سیگار کشیدن بیشترین تاثیر را در بین زنان داشته است؛ یعنی ۷ درصد از موارد سرطان روده‌ی بزرگ در اثر سیگار کشیدن پدید می‌آید. یکی دیگر از عوامل خطر که در بروز سرطان روده‌ی بزرگ ایفای نقش می‌کند، میزان فیبری است که شخص مصرف می‌کند. این عامل در یافته‌های فعلی گنجانده نشد، ولی محققان در آینده به تجزیه و تحلیل آن خواهند پرداخت.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *