۵درس ارزشمند در مورد سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری

سرمایه‌گذاری

در اینجا می‌خواهیم به چند آموزه باارزش که در طول سالیان دراز به دست آورده شده است، اشاره کنیم…

 

۱- ذهنیت سرمایه‌گذاری ایجاد کنید.

درست است که هر کدام از ما می‌توانیم به یک سرمایه‌گذار تبدیل شویم، اما افراد زیادی در دنیا وجود ندارند که بتوانند به خوبی به مدیریت و کنترل سرمایه‌گذاری‌هایشان بپردازند. بدین منظور باید ذهنیتی کاملا مرتبط با سرمایه‌گذاری ایجاد کنیم و این یعنی صدها ساعت مطالعه هدفمند در همین زمینه و افزایش سطح آگاهی و مهارت‌های سرمایه‌گذاری.

۲- صبر و شکیبایی نکته کلیدی سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت هستند.

هربار که وارن بافت از کلمه «سرمایه‌گذاری» استفاده می‌کند، مشخصا منظورش افرادی نیست که به سرمایه‌گذاری «بزن برویی» اعتقاد دارند (یعنی کسانی که روی چیزی سرمایه‌گذاری می‌کنند و کمی بعد و با مقدار اندکی افزایش سهام شرکت، آن را می‌‌فروشند!).

خلاصه بگویم، یک سرمایه‌گذار واقعی کسی نیست که دست به معاملات قمارگونه بزند؛ بلکه شخصی است که تصمیمات هوشمندانه و آگاهانه‌ای در مورد سرمایه‌گذاری می‌‌گیرد و فرد صبوری است. این نوع سرمایه‌گذار موفقیت بیشتری نسبت به سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت پیدا می‌کند.

 

۳- ارزش را به پول ترجیح دهید.

گاهی اوقات مقدار پولی که برای چیزی خرج می‌کنیم با ارزشی که با خرید آن به دست می‌‌آوریم، همخوانی ندارد؛ مثلا با خرید یک ماشین ۴۰۰ هزار‌دلاری نمی‌توانید انتظار داشته باشید که زندگی‌تان نیز به همان اندازه بهتر شود.

بسیاری از مردم پول را به ارزش ترجیح می‌دهند. وارن بافت با این موضوع مخالف است. یک سرمایه‌گذار به خوبی می‌‌داند که قیمت‌های بازار سهام و اوراق به مسائلی مانند تقاضای مصرف‌کننده، نحوه تامین کالا و حال‌وهوای کلی بازار فروش آن شرکت به‌خصوص بستگی دارد.

بافت فرمولی کلی برای سرمایه‌گذاری دارد؛ به ویژه برای سرمایه‌گذاری در سهام. او معتقد است بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری در هر کسب‌وکاری زمانی است که ارزش سهام پایین‌تر از حد واقعی آمده است. به عبارت دیگر، زمانی باید به سرمایه‌گذاری بر شرکت‌ها فکر کنید که ارزششان از حد واقعی پایین‌تر آمده است.

 

۴- عامل انسانی نقش پررنگی در سرمایه‌گذاری بازی می‌کند.

چندین دهه موفقیت بی‌وقفه بافت مدرکی دال بر این موضوع است که سرمایه‌گذاری هم یک علم است و هم نوعی هنر. تئوری اقتصاد مدرن به اندازه کافی بخش «هنر»، یا در واقع بخش انسانی کار را مدنظر قرار نمی‌‌دهد.

احساسات، عواطف و هوش بشر بیش از آنچه الگوی اقتصادی مدرن به آن می‌‌پردازد، بر بازار تاثیرگذار هستند. این الگوی اقتصادی همه چیز را بیش از حد ساده نشان می‌دهد و بر این پایه استوار است که هر چیزی که تا به حال رخ نداده است، ممکن است روزی رخ دهد.

۵- روی چیزی سرمایه‌گذاری کنید که درکش می‌کنید.

بافت به «دایره توانایی‌های فردی» معتقد است و بر همین اساس سفارش می‌کند که هیچ‌گاه روی کسب‌وکاری که از آن سر در نمی‌‌آورید، سرمایه‌گذاری نکنید. به عبارت دیگر، کسب‌وکارهایی را انتخاب نکنید که خارج از دایره توانایی‌های فردی شما باشند یا حداقل تا زمانی که اطلاعات کافی به دست نیاورده‌اید، این کار را انجام ندهید. او بر این باور است که تنها زمانی می‌توانید سرمایه‌گذاری خوبی بکنید که از عوامل مهم کسب‌وکار باخبر باشید. اگر اطلاعات کافی در مورد یک شرکت نداشته باشید، در درازمدت و در زمینه مدیریت سرمایه‌تان به مشکل خواهید خورد.

به عنوان مثال بافت همیشه از کسب‌وکارهای مربوط به صنعت و تکنولوژی دوری می‌کند. او پیشنهاد‌های مربوط به این صنعت را در پوشه‌ای به نام «کارهای سخت» قرار می‌دهد. بافت تعبیر جالبی نسبت به این موضوع دارد: «سرمایه‌گذاری در حیطه‌ای که با آن آشنا نیستید مانند پریدن از مانعی هفت‌متری است، در حالی که فقط توانایی پریدن از مانعی یک‌متری را دارید.»

 

سرمایه‌گذار خوبی بودن یک چیز است، اینکه بدانید چطور سرمایه‌گذاری را آموزش دهید، چیزی دیگر.

وارن بافت در هر ۲ زمینه عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته و بیش از ۵۰ سال توانسته است در زمینه امورمالی و سرمایه‌گذاری به موفقیت های بزرگی دست پیدا کند. بافت احتمالا پولدارترین آدم روی زمین نیست، اما با فاصله زیادی نسبت به دیگران، ثروتمندترین سرمایه‌گذار جهان است.

او همچنین هر وقت که فرصت کند، توصیه‌هایی در زمینه سرمایه‌گذاری به دیگران می‌کند. توصیه‌های خردمندانه او می‌توانند به هر کسی در این زمینه کمک شایانی کنند که مطالبی که از سمع ونظرتان گذشت از آموزه های ایشان بود .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *