۶۶ میلیون سال پیش دایناسورهای پرنده تخم سبز آبی می‌گذاشتند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که گونه‌ای از دایناسور پرنده مانند تخم‌هایی با ته رنگ سبز آبی می‌گذاشته است.

این دایناسور پرنده مانند در دوران کرتاسه، ۱۴۵/۵ تا ۶۵/۵ میلیون سال پیش، در چین امروزی زندگی می‌کرده است. دانشمندان موفق به کشف رنگدانه در پوسته تخم‌ این موجود شدند.

به گفته محققان، پوسته این تخم‌ که به خوبی حفظ شده، متعلق به دایناسور «هویانینا هوانینی اوریراپتورید» است و آنالیزها نشان می‌دهند که دارای ته رنگ سبز آبی هستند. خاگ‌دزدان، دایناسورهایی با جثه کوچک و پوزه کوتاه بودند و منقاری بدون دندان داشتند و اکثر فسیل‌های این جانور در مغولستان و چین کشف شده است.

سایه‌های آبی و سبز در تخم بیشتر گونه‌های پرندگان امروزی پیدا می‌شود و تاکنون گمان می‌شد که رنگ‌آمیزی تخم‌ها در تبار پرندگان نشات گرفته است. با این حال یافته‌های جدید نشان می‌دهد که تخم‌‌های رنگی ابتدا در تبار دایناسورها وجود داشته است.

دانشمندان می‌گویند امکان دارد این سازگاری، در کنار رفتار آشیانه‌سازی دایناسورها پدیدار شده باشد که به جای دفن کردن تخم‌ها زیرزمین، آنها را در لانه قرار می‌دادند.

رنگ پوسته تخم‌ها از دو رنگدانه نشات می‌گیرد: بیلیوردین که مسئول سایه‌های سبز آبی است و پروتوپورفیرین که قرمز مایل به قهوه‌ای را مجموعه اضافه می‌کند که معمولا به صورت لک یا الگوهای دیگر ظاهر می‌شوند. رنگ تخم‌ها نوعی استتار محسوب می‌شود که آنها را از چشم شکارچیان دور نگه می‌دارد و به پرندگان کمک می‌کند که تخم‌های خود را از تخم پرندگان دیگر تمیز دهند.

محققان با بررسی سه تخم متعلق به خاگ دزدان از اواخر دوره کرتاسه متوجه شدند که همه آنها دارای رنگ سیاه متمایل به قهوه‌ای بسیار تیره دارند اما زیر نور، برق آبی سبزی از خود منعکس می‌کنند.

تجزیه و تحلیل روی پوسته تخم این دایناسورها نشان از حضور بیلیوردین و پروتوپورفیرین در آنهاست. هرچند مقدار بیلیوردین به طور قابل توجهی بالاتر بود که این امر نشان می‌دهد تخم‌ها رنگ یک دستی داشتند و دارای الگوهای قرمز قهوه‌ای نبودند.

به گفته محققان، در مقایسه با پروتوپورفیرین، بیلیوردین در معرض آب بیشتر انحلال‌پذیر و آسیب‌پذیر است و احتمال می‌رود که مقدار بیشتری از این رنگدانه در پوسته‌ها، قبل از این که فسیل شوند، وجود داشته است. دانشمندان با برآورد میزان رنگدانه از دست رفته در طی زمان، اعلام کردند که احتمالا تخم این دایناسور رنگ سبز آبی تندی داشته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *