ﺗﻮﻫﻢ ﻓﻬﻢ

گریز یا سازگاری، مسئله این است.*

ﺑﯿﺸﺘﺮ ﭼﯿﺰﻫﺎ ﭘﯿﭽﯿﺪﻩﺍﻧﺪ، ﺣﺘﯽ ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﺳﺎﺩﻩ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽﺭﺳﻨﺪ . ﺍﮔﺮ ﺑﮕﻮﯾﯿﻢ ﮐﻪ ﻣﺎﺷﯿﻦﻫﺎﯼ ﺟﺪﯾﺪ ﯾﺎ ﮐﺎﻣﭙﯿﻮﺗﺮﻫﺎ ﯾﺎ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﮐﻨﺘﺮﻝ ﭘﺮﻭﺍﺯ ﻫﻮﺍﭘﯿﻤﺎﻫﺎ ﺍﻣﻮﺭ ﭘﯿﭽﯿﺪﻩﺍﯼ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺗﻌﺠﺐ ﻧﺨﻮﺍﻫﯿﺪ ﮐﺮﺩ ﺍﻣﺎ ﻣﺜﻼ ﺳﯿﺴﺘﻢ ﺗﻮﺍﻟﺖ ﭼﻪ؟ ﺍﮔﺮ ﺩﺭ ﯾﮏ ﺩﻗﯿﻘﻪ ﺑﺨﻮﺍﻫﯿﺪ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺑﺪﻫﯿﺪ ﮐﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﮐﺸﯿﺪﻥ ﺳﯿﻔﻮﻥ ﭼﻪ ﺍﺗﻔﺎﻗﯽ ﻣﯽﺍﻓﺘﺪ، ﺁﯾﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺍﺻﻮﻟﯽ ﮐﻪ ﺍﯾﻦ ﻋﻤﻠﯿﺎﺕ ﺭﺍ ﻫﺪﺍﯾﺖ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺩﺍﺭﯾﺪ؟ ﺍﯾﻦ ﻣﺜﺎﻟﯽ ﺍﺯ ﻫﻤﺎﻥ ﭼﯿﺰﻫﺎﯾﯽ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﻨﺪ . ﻫﯿﭻﮐﺲ ﺑﺮ ﻫﻤﻪ ﺍﻣﻮﺭ ﺣﺘﯽ ﺍﻣﻮﺭ ﭘﯿﺶ ﭘﺎ ﺍﻓﺘﺎﺩﻩ ﺗﺴﻠﻂ ﻧﺪﺍﺭﺩ . ﺣﺘﯽ ﭼﯿﺰﻫﺎﯼ ﺳﺎﺩﻩ ﻫﻢ ﻧﯿﺎﺯ ﺑﻪ ﺩﺍﻧﺶ ﭘﯿﭽﯿﺪﻩﺍﯼ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﺩﺍﺭﻧﺪ . ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﺜﻼ ﺩﺳﺘﮕﺎﻩ ﻗﻬﻮﻩ ﺳﺎﺯ ﭼﻄﻮﺭ ﮐﺎﺭ ﻣﯽﮐﻨﺪ ﯾﺎ ﭼﻄﻮﺭ ﭼﺴﺐ ﺩﻭ ﺗﮑﻪ ﮐﺎﻏﺬ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻢ ﻣﯽﭼﺴﺒﺎﻧﺪ؛ ﭼﻪ ﺑﺮﺳﺪ ﺑﻪ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﺑﺪﺍﻧﻨﺪ ﻣﻔﻬﻮﻡ ﭘﯿﭽﯿﺪﻩﺍﯼ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻋﺸﻖ ﭼﯿﺴﺖ .

“”ﻣﻨﻈﻮﺭ ﺍﯾﻦ ﻧﯿﺴﺖ ﮐﻪ ﻣﺮﺩﻡ ﻧﺎﺩﺍﻧﻨﺪ . ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﻣﺮﺩﻡ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺍﺯ ﺁﻧﮑﻪ ﺧﻮﺩﺷﺎﻥ ﻓﮑﺮ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻧﺎﺩﺍﻧﻨﺪ .””

ﻫﻤﻪ ﻣﺎ ﮐﻢ ﻭ ﺑﯿﺶ ﺍﺯ ﺗﻮﻫﻢ ﻓﻬﻤﯿﺪﻥ ﺭﻧﺞ ﻣﯽﮐﺸﯿﻢ ؛ ﺗﻮﻫﻢ ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻓﮑﺮ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ ﻣﯽﺩﺍﻧﯿﻢ ﭼﯿﺰﻫﺎ ﭼﻄﻮﺭ ﮐﺎﺭ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺩﺭﮎ ﻭ ﺩﺍﻧﺶﻣﺎﻥ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﻭﺍﻗﻌﺎ ﭘﺎﯾﯿﻦ ﺍﺳﺖ . ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻫﻤﻪ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﺨﺼﺺ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﺗﻮﺍﻧﻤﻨﺪﯾﻢ ﻭ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﻣﻮﺿﻮﻉ ﺗﺨﺼﺺﻣﺎﻥ ﺩﺍﺭﯾﻢ . ﺍﻣﺎ ﺩﺭﺑﺎﺭﻩ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﻣﻮﺿﻮﻋﺎﺕ ﺣﺘﯽ ﺍﻃﻼﻋﺎﺗﯽ ﺧﯿﻠﯽ ﺟﺰﯾﯽ ﻫﻢ ﻧﺪﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﻣﯽﺩﺍﻧﯿﻢ ﺗﻨﻬﺎ ‏« ﺍﺣﺴﺎﺱ ﺩﺍﻧﺴﺘﻦ ‏» ﺍﺳﺖ .ﻣﺎ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﺑﻪ ﺩﺍﻧﺸﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﺁﺩﻡﻫﺎﯼ ﺩﯾﮕﺮ ﺍﺳﺖ ﺩﺳﺘﺮﺳﯽ ﭘﯿﺪﺍ ﮐﻨﯿﻢ . ﺍﻣﺎ ﭼﻄﻮﺭ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﺑﭽﺮﺧﯿﻢ ﻭ ﺩﺍﻧﺸﻤﻨﺪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﺑﺮﺳﯿﻢ، ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﻋﻤﻼ ﭼﯿﺰﯼ ﺑﻠﺪ ﻧﯿﺴﺘﯿﻢ؟
ﺟﻮﺍﺑﺶ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺑﺎ ﯾﮏ ﺩﺭﻭﻍ ﺑﺰﺭﮒ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ . ﺑﻪ ﺧﻮﺩﻣﺎﻥ ﻣﯽﮔﻮﯾﯿﻢ ﮐﻪ ﻣﯽﻓﻬﻤﯿﻢ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻑﻣﺎﻥ ﭼﻪ ﻣﯽﮔﺬﺭﺩ، ﺍﯾﻨﮑﻪ ﻧﻈﺮﺍﺕﻣﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺩﺍﻧﺶﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺍﻋﻤﺎﻝﻣﺎﻥ ﺑﺮ ﺍﺳﺎﺱ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺗﯽ ﺩﺭﺳﺖ؛ ﻫﺮﭼﻨﺪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺍﺻﻼ ﺍﯾﻦ ﻃﻮﺭ ﻧﯿﺴﺖ . ﻣﺎ ﭘﯿﭽﯿﺪﮔﯽﻫﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﻮﻫﻢ ﻓﻬﻤﯿﺪﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺧﻮﺩ ﺁﺳﺎﻥ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ .

ﺍﻣﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﭼﮕﻮﻧﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﻫﻤﻪ ﺩﺳﺘﺎﻭﺭﺩ ﻋﻠﻤﯽ ﺭﺳﯿﺪﻩ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ﮐﻪ ﺁﺩﻡﻫﺎ ﺍﯾﻨﻘﺪﺭ ﻧﺎﺩﺍﻧﻨﺪ؟ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽﺭﺳﺪ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﺩﺭ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﮐﺎﺭ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﺑﺴﯿﺎﺭ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻮﺩﻩﺍﯾﻢ . ﺍﮔﺮ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﺠﺒﻮﺭ ﺑﻪ ﺗﮑﯿﻪ ﺑﺮ ﺩﺍﻧﺶ ﻣﺤﺪﻭﺩ ﺫﺧﯿﺮﻩ ﺷﺪﻩ ﺩﺭ ﻣﻐﺰﻣﺎﻥ ﺑﻮﺩﯾﻢ ﻭ ﺑﺮ ﺍﻣﮑﺎﻧﺎﺗﻤﺎﻥ ﺑﺮﺍﯼ ﺍﺳﺘﺪﻻﻝ ﻋﻠﻤﯽ ﺗﮑﯿﻪ ﻣﯽ ﮐﺮﺩﯾﻢ، ﻣﺘﻔﮑﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺩﺭﺩﻧﺨﻮﺭﯼ ﺑﻮﺩﯾﻢ . ﺭﺍﺯ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ ﻣﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺩﺍﻧﺶ ﺩﺭ ﺍﻃﺮﺍﻑﻣﺎﻥ ﻣﻮﺟﻮﺩ ﺍﺳﺖ .
ﻣﺎ ﺑﻪ ﺩﺭﯾﺎﯾﯽ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﺩﺳﺘﺮﺳﯽ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﮐﻪ ﺩﺭ ﻣﻐﺰ ﻣﺮﺩﻡ ﺍﻃﺮﺍﻑﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ . ﻣﺘﺨﺼﺼﺎﻧﯽ ﺩﻭﺭ ﻭ ﺑﺮﻣﺎﻥ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﺑﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺗﻤﺎﺱ ﺑﮕﯿﺮﯾﻢ ﻭ ﻣﺜﻼ ﺑﮕﻮﯾﻢ ﮐﻪ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻇﺮﻑﺷﻮﯾﯽﻣﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﻌﻤﯿﺮ ﮐﻨﻨﺪ . ﺍﺳﺘﺎﺩﺍﻥ ﻭ ﻣﺘﻔﮑﺮﺍﻧﯽ ﮐﻪ ﻣﯽﺗﻮﺍﻧﻨﺪ ﺍﺗﻔﺎﻗﺎﺕ ﻭ ﻣﺴﺎﯾﻞ ﻣﺨﺘﻠﻒ ﺭﺍ ﺑﺮﺍﯾﻤﺎﻥ ﺗﻮﺿﯿﺢ ﺩﻫﻨﺪ . ﮐﺘﺎﺏﻫﺎﯼ ﻓﺮﺍﻭﺍﻧﯽ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﻭ ﺍﺯ ﻫﻤﻪ ﻣﻬﻢﺗﺮ، ﻏﻨﯽﺗﺮﯾﻦ ﻣﻨﺒﻊ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﮐﻪ ﺑﺎ ﯾﮏ ﮐﻠﯿﮏ ﺩﺭ ﺍﺧﺘﯿﺎﺭﻣﺎﻥ ﺍﺳﺖ : ﺍﯾﻨﺘﺮﻧﺖ .

ﺍﻣﺎ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺍﻃﻼﻋﺎﺕ ﻭ ﺩﺍﻧﺶ ﺍﺯ ﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﻧﻈﺮ ﻣﯽﺭﺳﺪ ﺩﺷﻮﺍﺭﺗﺮ ﺍﺳﺖ . ﺍﻧﺴﺎﻥﻫﺎ ﺩﺭ ﭘﮏ ﭘﺮﻭﮊﻩ ﻣﺸﺨﺺ، ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻣﺎﺷﯿﻦ ﻋﻤﻞ ﻧﻤﯽﮐﻨﻨﺪ . ﺑﻠﮑﻪ ﺑﺎ ﻫﻢ ﮐﺎﺭ ﻣﯽﮐﻨﻨﺪ ﻭ ﺍﺯ ﺣﻀﻮﺭ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺁﮔﺎﻫﻨﺪ ﻭ ﻣﯽﺩﺍﻧﻨﺪ ﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﭼﻪ ﮐﺎﺭﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﺑﺮﺳﺎﻧﻨﺪ . ﻣﺎ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺗﻮﺟﻪ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ ﻭ ﺍﻫﺪﺍﻑ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺮﺍﮎ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﯾﻢ . ﺩﺭ ﺯﺑﺎﻥ ﻋﻠﻮﻡ ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ، ﻣﺎ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺷﺪﻩﺍﯾﻢ . ﺍﯾﻦ ﻧﻮﻋﯽ ﻫﻤﮑﺎﺭﯼ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺣﯿﻮﺍﻧﺎﺕ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ . ﻣﺎ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﺫﻫﻦ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﺍﺷﺘﺮﺍﮎ ﻣﯽﮔﺬﺍﺭﯾﻢ : ﻧﻮﻋﯽ ﺑﺎﺯﯼ .

ﻣﺎﻫﯿﺖ ﺗﻔﮑﺮ، ﺟﻠﺐ ﺩﺍﻧﺶ ﺍﺳﺖ ﺩﺭ ﻫﺮ ﮐﺠﺎ ﮐﻪ ﺁﻥ ﺭﺍ ﻣﯽﺗﻮﺍﻥ ﯾﺎﻓﺖ : ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻭ ﺧﺎﺭﺝ ﻣﻐﺰﻣﺎﻥ . ﺍﻣﺎ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺗﻮﻫﻢ ﺩﺍﻧﺶ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﻣﯽﮐﻨﯿﻢ ﭼﻮﻥ ﻣﻮﻓﻖ ﺑﻪ ﺗﺮﺳﯿﻢ ﯾﮏ ﺧﻂ ﺩﻗﯿﻖ ﺑﯿﻦ ﺁﻧﭽﻪ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺩﺍﺧﻞ ﻭ ﺧﺎﺭﺝ ﺳﺮﻣﺎﻥ ﻣﯽﮔﺬﺭﺩ ﻧﻤﯽﺷﻮﯾﻢ . ﻧﻤﯽﺗﻮﺍﻧﯿﻢ ﭼﻨﯿﻦ ﺗﻔﮑﯿﮑﯽ ﺍﯾﺠﺎﺩ ﮐﻨﯿﻢ، ﭼﻮﻥ ﺩﺭ ﻭﺍﻗﻊ ﻫﯿﭻ ﺧﻂ ﺭﻭﺷﻨﯽ ﻭﺟﻮﺩ ﻧﺪﺍﺭﺩ . ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﯾﻦ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﯿﻢ ﮐﻪ ﭼﻪ ﭼﯿﺰﯼ ﺭﺍ ﻧﻤﯽﺩﺍﻧﯿﻢ ! ﺁﻧﭽﻪ ﻧﯿﺎﺯ ﺩﺍﺭﯾﻢ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺍﯾﻦ ﺍﺳﺖ ﮐﻪ ﭼﻪ ﻣﻘﺪﺍﺭ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﺶ ﻣﺎ ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺑﻪ ﭼﯿﺰﻫﺎ ﻭ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﺍﻃﺮﺍﻑﻣﺎﻥ ﺩﺍﺭﺩ . ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺳﺮﻣﺎﻥ ﻣﯽﮔﺬﺭﺩ ﻓﻮﻕﺍﻟﻌﺎﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﺍﻣﺎ ﺩﺭ ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺩﺍﻧﺶ ﻣﺎ ﺑﻪ ﺩﺍﻧﺸﯽ ﮐﻪ ﺩﺭ ﺫﻫﻦ ﺩﯾﮕﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ، ﺑﺴﺘﮕﯽ ﺩﺍﺭﺩ .

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *