۶ اشتباه در نوشتن توضیحات متا ( Meta Descriptions )

۶ اشتباه در نوشتن توضیحات متا ( Meta Descriptions ) را در این مطلب برای شما توضیح می دهیم تا با پرهیز از آن ها از خطرات و ضررهایشان در امان باشید. متاسفانه به دلیل آن که توضیحات متا یک معیار اصلی و مستقیم در سئو نیستند، بسیاری از سئوکاران آن را نادیده می گیرند، اما شما این اشتباه را مرتکب نشوید! توضیحات متا نقش مهم و پر رنگی را در جذب و دریافت کاربر بازی می کند. این فاکتور هم برروی موتورهای جستجو و هم برروی کاربران تاثیر زیادی دارد.

پس از آن که با اهمیت Meta Description آشنا شدید، باید بدانید که چطور آن را بنویسید و چه اشتباهاتی را نباید انجام دهید. این نوشته را تا انتها مطالعه کنید تا با ۶ اشتباه در نوشتن توضیحات متا آشنا شوید.

۱٫ کپی کردن Meta Description

با وجود آن که داشتن توضیحات متای تکراری باعث پنالتی شدن سایت نمی شود، شما باید نوشتن منحصر به فرد این آیتم را مهم و ضروری در نظر بگیرید. شما باید با توجه به مطلبی که دارید، توضیحات متای مرتبط، جذاب و منحصر به فردی بنویسید. حتی اگر هزاران نمونه مطلب مشابه با مطلب شما هم وجود دارد، باز هم توضیحات متا را منحصر به فرد بنویسید. حرف و لحن و اهداف خودتان را بیان کنید و با صداقت و جذابیت کاربران را به سمت خودتان بکشانید.

حتی اگر زمان یا ایده ای برای نوشتن توضیحات متا ندارید، به گوگل اجازه دهید تا خودش Meta Description را برای نوشته ی شما ایجاد کند اما هرگز از توضیحات کپی استفاده نکنید!!!

۲٫ طولانی شدن توضیحات متا!

سالهاست که بهترین حجم توضیحات متا بین ۱۳۵ تا ۱۶۰ کارکتر بوده است! البته از سال ۲۰۱۷ امکان نوشتن این توضیحات تا سقف ۳۲۰ کارکتر نیز وجود دارد. اما امروزه آن چه که مهم است اندازه و در واقع پیکسل های اشغال شده توسط توضیحات متای شما هستند! در واقع با توجه به دستگاهی که توسط آن جستجو انجام می شود، حجم و تعداد کارکترهای قابل نمایش نیز متفاوت خواهد بود.

در حال حاضر ایده آل ترین حالت برای نوشتن توضیحات متا بین ۱۶۰ تا ۳۲۰ کارکتر می باشد ( ۹۲۰ -۱۸۴۰ پیکسل ) از طرفی گوگل ممکن است خودش بخشی از متن شما را در صورت امکان به توضیحات متای شما اضافه کند!

در یک بیان ساده باید بگویم که وقتتان را برای شمردن کلمات و کارکترهای توضیحات متا تلف نکنید! تنها کاری که لازم است نوشتن یک متن مفید و مختصر و جذاب برای صفحه می باشد.

۳٫ عدم استفاده از کلمات کلیدی

توضیحات متای شما باید شامل کلمات کلیدی بشوند. این امر بسیار مهم است و در صورتی که آن را رعایت نکنید متوجه ضررها و خسارات آن خواهید شد. هر مطلب و صفحه دارای کلمه ای کلیدی می باشد که باید دو ویژگی را دارا باشد!

  • مرتبط با محتوای صفحه باشد
  • کاربران و مشتریان شما به دنبال آن باشند

توضیحات متای شما باید شامل این کلمه باشد و در صورتی که شما این کلمه یا عبارت را در Meta Description استفاده نکنید، گوگل اولین جمله ای که شامل این عبارت باشد را به عنوان توضیحات متا نمایش خواهد داد!

۴٫ عدم بهینه سازی برای Rich Snippet ها

ریچ اسنیپت ها ابزارها و نشانک های جذابی هستند که تا حد زیادی می توانند مطالب شما را در لیست نتایج گوگل متفاوت تر و جذاب تر نشان دهند. تلاش کنید تا از ابزارهای مناسبی برای کسب این Rich Snippet استفاده کنید تا در هنگام نمایش توضیحات متای شما در گوگل، از جذابیت خاصی برخوردار باشید. در زیر نمونه ای از نحوه ی نمایش ریچ اسنیپت ها را مشاهده می کنید:

۵٫ عدم استفاده از جدول های HTML

هنگامی که از جداول HTML استفاده کنید، در نتایج گوگل هم به صورتی منظم تر و در قالب یک جدول امکان نمایش دارید و همین امر می تواند بر جذابیت و بازدهی توضیحات متای شما بیافزاید! مسلما کاربران احساس بهتر و راحت تری با سایت شما خواهند داشت هنگامی که ببینند شما محتوا را برایشان مرتب تر و بهتر قرار داده اید. همچنین گوگل نیز به این موضوع اهمیت می دهد و شرایط بهتری را برای شما در سئو ایجاد می کند. در زیر یک نمونه ی موفق از استفاده ی جدول های HTML را مشاهده می کنید:

۶٫ نوشتن در قالب های تکراری!

شما باید توضیحات متا را با لحن و شیوه ای جذاب و زیبا بنویسید تا کاربر را مجاب کند که برروی لینک صفحه شما کلیک کند. تلاش کنید که لحن و وعده های متفاوتی را در متا بنویسید و کاربران را از تفاوتی که ایجاد می کنید به وجد آورید. در واقع شما باید با لحنی متفاوت تر از رقیبانتان بنویسید تا بازدیدکنندگان متوجه تفاوت و ذوق و سلیقه ی شما بشوند. برای آن که توضیحات متای شما جذاب و کاربردی باشد، موارد زیر را در هنگام نوشتن رعایت کنید:

  • توضیحات باید معنادار و قابل خواندن باشند! از پر کردن بخش توضیحات با کلمات کلیدی مشابه و ساخت جملات بی معنا پرهیز کنید
  • جذاب و مرموز بنویسید! اطلاعات و نشانه هایی مرتبط به محتوا به کاربران بدهید و آن ها را برای خواندن مطلبتان تشنه کنید…
  • از اعداد، اموجی ها و نشانه های خاص استفاده کنید و کمی به تفاوت و جذابیت متن بیافزایید!
  • هدف و نیاز کاربر را در مرکز توجه قراردهید. به آن ها نشان دهید که به خواسته و نیازشان در این مطلب رسیدگی خواهد شد..

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *