ممکن است برای اندازه گیری سرعت گسترش جهان، نیازمند یک «فیزیک جدید» باشیم!

همانطور که اخترشناسان می گویند، جهان در حال گسترش است اما به نظر میرسد، درک ما از این که جهان با چه نرخ یا ثابتی منبسط میشود نیز ، نیاز به گسترش دارد!

یافته های اخیر محققان با همکاری ناسا نشان می دهد که احتمالا ما برای توضیح اختلاف بین اندازه گیری های ثابت هابل نیاز به یک فیزیک جدید داشته باشیم!
ثابت هابل یا آهنگ گسترش گیتی (Hubble’s Constant) نسبت سرعت دور شدن یک کهکشان (از ما) به فاصله‌ای که آن کهکشان با ما دارد است. وجود این ثابت، هماهنگ با، و بر اساس قانون هابل تأیید و پذیرفته شده است ،اما هیچ کس نمی تواند مطمئن باشد دقیقا چقدر؟! ثابت هابل مورد پذیرش اکثریت در حال حاضر کمی بیش از ۷۰ کیلومتر / ثانیه / بر مگاپارسک است. تعدادی از مطالعات اخیر نشان می دهد که سرعت انبساط در واقع سریع تر از این رقم است، در حالی که تحقیقاتی دیگر نشان می دهد که که این سرعت باید کند تر باشد!

دقت باید چاشنی کار شود. اژانس فضایی اروپا با همکاری موسسه علوم تلسکوپ فضایی قصد دارند این ثابت را به دقت بسیار بالایی اندازه بگیرند.
هنوز مشخص نیست علت این اختلاف در اندازه گیری ها در چیست شاید علت آن باشد که به فیزیک جدیدی برای درک گسترش جهان نیازمندیم!

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *