ایزو چطور از حقوق مصرف کنندگان حمایت می کند؟

استاندارد ایزو 9001استانداردهای بین المللی ایزو تاثیر مثبتی بر طیف وسیعی از کالاهای مصرفی و خدماتی دارند. همان طور که در نسخه های تدوین شده و ویرایش گشته از گواهینامه ایزو، فاکتورهای حمایت از مصرف کننده در تمامی ابعاد آن لحاظ شده و خط مشی بر این طریق تعیین گردیده است.

استانداردها اغلب ویژگی های یک محصول یا خدمات و روش اندازه گیری یا آزمایش آنها را تعریف می کنند. ایزو با تمرکز بر منافع مصرف کننده در توسعه ی استانداردها از جمله برای وسایل نقلیه، خوراکی ها، مواد اولیه، کارت های بانکی، محصولات مصرفی، خدمات شبکه، ایمنی داده ها، تجارت در مرزها و … هدف خود را دنبال می کند. نمایندگان مصرف کنندگان در سازمان ایزو با هدف قرار دادن این تاثیرات، خصوصیات کالاها و خدمات را در سطوح بالاتر مورد بررسی قرار دارده و موارد زیر را در آن ها تضمین می کنند:

کیفیت و قابلیت اطمینان
حفاظت از ایمنی و سلامت
سازگاری بین محصولات
انطباق در تحویل خدمات
انتخاب بزرگ کالا و خدمات
اطلاعات محصول شفاف
رقابت منصفانه برای مصرف کنندگان در زمینه ی قیمت
مناسب بودن محصولات برای جمعیت های آسیب پذیر (کودکان و سالمندان)
حفاظت از محیط زیست

ایزو در حمایت از مصرف کنندگان

هنگامی که نمایندگان مصرف کننده در توسعه استانداردها شرکت می کنند، می توانند دیدگاه های ارزشمندی ارائه دهند. آن ها می توانند اطلاعات مربوط به جنبه های ایمنی را ارائه دهند و اطمینان حاصل کنند که این موارد به طور صحیح مورد توجه هستند. مثال هایی از نحوه ی استفاده از محصولات یا خدمات در عمل (یا سوء استفاده) و مشاوره در مورد مسائل مربوط به ارتباطات نیز در همین دسته قرار می گیرند.

به خاطر ورود به حیطه ی مصرف کنندگان، برنامه استاندارد سازی ایزو فراتر از استانداردهای محصولات سنتی است و شامل نگرانی های اجتماعی مانند محیط زیست، مسئولیت اجتماعی و استانداردهای ویژه در خدمات می شود.

نتیجه گیری: ایزو شرکت های ذینفع را با ارائه بازخورد ارزشمند و بررسی واقعیت برای ویژگی هایی مانند ایمنی، محیط زیست، قابلیت اطمینان، کارایی، سازگاری، خدمات مشتری، اطلاعات شفاف و هزینه های معقول، مصرف کنندگان نقش مهمی در حصول اطمینان از ارتباطات جهانی و پاسخگویی به بازار را ارزش گذاری می کند.

در دنیای حاضر با دیدن برچسب های ایزو روی محصولات و یا رزومه ی شرکت های خدماتی، مشتریان اطمینان خاطر بالاتری برای خرید و دریافت آن کالا یا خدمات پیدا کرده و خود را در حاشیه ی امن احساس می کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *