توصیه های ورزشی برای مبتلایان به پارکینسون و سکته مغزی

ورزش قبل از صبحانه، به مصرف کمتر کالری کمک می‌کند

بیماری پارکینسون

هدف: اجرای تمرینات بطور روزانه، بهبود دامنه حرکتی، تعادل و تحرک

رهنمودها:

برنامه تمرینی باید ابتدا بر بهبود دامنه حرکتی و سپس افزایش قدرت تاکید کند. علاوه بر این به سالمندان شرکت کننده هشدار دهید که:

  • برای بخش قدرتی برنامه تمرینی از وزنه های سبک تر استفاده کنند.
  • اگر از تعادل ضعیفی برخوردارند تمرینات پایین تنها را در حالت نشسته انجام دهند.
  • برای پایداری پاشنه ها از کفش مناسب استفاده کنند.
  • با گام های طولانی و عریض راه بروند.
  • در صورت ابتلا به بیماری پارکینسون پیشرفته برای جلوگیری از خستگی با ویلچر به محل کلاس ها حمل شوند.
  • داروهایشان را قبل از اجرای تمرینات مصرف کنند.

سکته مغزی:

هدف: بهبود تدریجی انعطاف پذیری و دامنه حرکتی در اندام آسیب دیده

رهنمودها:

به سالمندان شرکت کننده هشدار دهید که:

  • از وزنه های سبک تر برای اندام های آسیب دیده استفاده کنند.
  • اگر از تعادل ضعیفی برخوردارند تمرینات پایین تنها را در حالت نشسته انجام دهند.
  • اندام های آسیب دیده را تا حدی بالا بیاورند که درد شدید ایجاد نشود.
  • اگر نمی توانند وزنه ها را بدون ایجاد درد شدید خیلی بالا ببرند، نگران نباشند پیشرفت در این کار با مرور زمان حاصل خواهد شد.

توجه:

مبتلایان شرکت کننده ممکن است نتوانند بطور کامل عملکرد سابق خود را به دست آورند اما برخی از عملکردهای گذشته قابل بازگشت است.

بیماری عروق محیطی

هدف: بهبود گردش خون در پاهای آسیب دیده و کاهش درد در هنگام راه رفتن

رهنمودها:

به سالمندان شرکت کننده هشدار دهید که:

  • تمرینات مربوط به ساق و مچ پا را دو تا سه بار در روز انجام دهند.
  • اجرای تمرین یا پیاده روی را در صورت بروز درد، متوقف کرده و پس از دو دقیقه مجددا تمرین را شروع کنند.
  • در مورد اینکه آیا شرکت در تمریناتی بدون نیاز به تحمل وزن از قبیل دوچرخه سواری یا تمرینات خوابیده می تواند برایشان مناسب تر باشد با شما و پزشک خود مشورت کنند.
  • در صورت مشاهده یک لخته خون از تمرین کردن خودداری کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *