گواهینامه استاندارد ایزو ۳۱۰۳ | استاندارد چای
اگر چه تا به حال بیشترین تمرکز دریافت گواهینامه ایزو را مرتبط با ریسک ها و سیستم های مدیریت دانسته و به آن ها پرداخته ایم، اما ایزوها در زمینه ی غذا و انواع و اقسام خوراکی ها نیز کاملا پررنگ ظاهر شده اند.
به عنوان مثال گواهینامه ی ایزو تولید کاکائو و یا صنعت بسته بندی مواد غذایی بسیار رایج هستند.
در این مطلب به معرفی استاندارد ایزو در گروه نوشیدنی های داغ به ویژه چای می پردازیم.
معرفی استاندارد ایزو ۳۱۰۳
استاندارد ایزو ۳۱۰۳ در مورد چای از نخستین مرحله ی کاشت تا برداشت، فرآوری و تحویل به مشتری وارد می شود و الزامات خود را لحاظ می کند.
استاندارد ایزو ۳۱۰۳ برای نخستین بار در سال ۱۹۸۰ میلادی تدوین شد. الزامات این ایزو شامل موارد زیر می شود:
– کاشت و آماده سازی خاک زمین
آماده سازی زمین زراعی کشت چای اهمیت بسیاری دارد و در کیفیت چای کشت شده به صورت مستقیم تاثیر می گذارد.
– آبیاری و رسیدگی
آبیاری محصول چای، میزان آب مصرفی، تمیزی آن و رسیدگی کشاورزی مورد توجه این گواهینامه می باشد.
– برداشت محصول چای
زمان برداشت محصول و نحوه ی برداشت و نگهداری تا خشک کردن چای نیز از الزامات می باشد.
– خشک کردن و نحوه ی آماده سازی
خشک کردن باید کاملا به صورت سیستماتیک انجام شده و از هر گونه دخالت دست در آن جلوگیری به عمل آید. سپس آماده سازی و دریافت چای از محصول خشک شده وارد فاز اجرایی می شود.
– بسته بندی
شرکت های بسته بندی نیز در گروه شرکت های وابسته به کسب این گواهینامه قرار می گیرند و می باید این ایزو را دریافت نمایند.
– حمل و نقل
حمل و نقل بخشی از پروسه ی تولید تا تحویل چای می باشد و نحوه ی حمل و نقل در ملاحظات ISO ۳۱۰۳ جای دارد.
– تحویل به مشتری
تحویل به مشتری می باید دقیقا مطابق با الزامات استاندارد ۳۱۰۳ بوده و تاریخ مصرف مطابق با قوانین روی بسته های چای ذکر شود.
– روش های دم کردن
روش های دم کردن در بین جوامع مختلف و سنت های گوناگون، مقداری متفاوت است. اما تمام این روش های دم کردن، باید در اصول و چهارچوب از پیش تعریف شده ای جای داشته باشند.
همان طور که مشاهده می کنید تمامی مراحل از ابتدایی ترین بخش تولید تا رسیدن به دست مشتری و دم کردن چای تحت تاثیر الزامات ISO ۳۱۰۳ قرار دارد.
در حال حاضر رقابت گسترده ای در بازار جهانی چای وجود دارد و بدون اخذ گواهینامه ایزو، شرکت های تولید کننده یا وارد کننده نمی توانند در کسب اعتماد مشتریان درخشان عمل کنند.