با نکات مهم در رسیدگی به تخلفات کارمندان آشنا شوید

خونسرد باشید

امروز فرایند استخدام نیروی مجرب در یک شرکت فرایندی نسبتا سخت محسوب می شود. یافتن، شناخت، اخت شدن و فرایند وفادار شدن به شرکت همگی دست به دست هم می دهند تا روندی صورت گیرد تا نیروهای کارآمد در شرکت باقی مانده و در جهت حفظ و کارایی آن ها قدم برداشته شود. اما بعد از جذب نیرو، حتی نیروهای کارآمد، حتما تخلفاتی صورت می گیرد که لازم است به آن ها رسیدگی شود. اما رسیدگی به تخلفات می بایست با رعایت نکاتی همراه باشد که ما در ادامه مطلب قصد داریم به بررسی نکات مهم در رسیدگی به تخلفات کارمندان بپردازیم. با ما همراه باشید.

نکات مهم در رسیدگی به تخلفات کارمندان

بی شک کم کاری، تخلف، سرپیچی از قوانین و از این دست موارد از سوی کارمندان مشاهده می شود. اما مدیریت و رسیدگی به تخلفات می بایست به درستی صورت گیرد و نکاتی لحاظ شود تا شاهد تخلفات بیشتر و حتی ترک کارمندان نباشید. اما این نکات مهم کدامند؟

برای آنکه بتوانید به بهترین شکل ممکن به تخلفات رسیدگی کنید، سعی کنید به این سوالات در کمال صداقت پاسخ دهید:
– آیا دقیقا می دانید خلافی که کارمند شما مرتکب شده است، چیست؟ آن را برای خود شرح دهید. آیا موضوعی که بررسی می کنید واقعا تخلف محسوب می شود؟
– کسی که موضوع مورد تخلف را گزارش داده است آیا به درستی می داند کارمند را به چه متهم کرده است؟
– خود را جای کارمند بگذارید. از خود بپرسید آیا او به راستی می دانسته است که عمل او تخلف است؟
– آیا کارمند به قوانین آشنایی دارد و می داند که دقیقا از کدام قانون سرپیچی کرده است؟
– آیا شما پیشتر قوانین را به طور کامل برای او شرح داده اید؟
– پیش از تنبیه، آیا به او تذکرات لازم را داده بودید؟
– آیا کارمند از پیش می دانسته است که عمل او چه عواقبی برای او در پیش خواهد داشت؟
– اصلا کارمندی که متهم کرده اید، به راستی متخلف است؟
– اطلاعاتی که از تخلف او به شما رسیده است، از سوی چه کسی بوده است؟
– آیا موضوع گزارش شده صحت دارد؟
– دلایل و مستندات لازم برای متخلف خواندن کارمند وجود دارد؟
– آیا یک طرفه به قاضی رفته اید یا اینکه نقطه نظر کارمند متهم شده به تخلف را هم شنیده اید؟
– شرایط را بررسی کنید. آیا می توانید بستگی به شرایط در مجازات و تنبیه فرد متخلف تخفیف قائل شوید؟
– آیا اخبار ضد و نقیضی درباره تخلف کارمند شنیده اید؟
– کارمند متخلف در شرکت شما دشمنی دارد که بدگویی او را کند؟
– آیا رئیس و یا سرپرست دیگری به عمد سبب تحریک کارمند متخلف شده است؟
– آیا مجازات برای تمامی افراد خاطی در شرکت اجرا می شود؟
– آیا پیش تر در شرایط مشابه، افراد خاطی دیگر هم مجازات شده اند؟
– تنبیهی که برای افراد خاطی پیش از او در نظر گرفته شده بود، چیست؟
– اصلا تخلف کارمند خاطی مرتبط با سازمان است؟
– تخلف او چه جنبه ای دارد؟ کاری یا اخلاقی؟
– سوابق کارمندتان را بررسی کنید. آیا او همیشه فردی متخلف بوده است؟ فرد چه مدت در سازمان شما فعالیت داشته است و چه مدت زمانی است که برای شما کار می کند؟

اگر بتوانید به این سوالات پاسخ دهید، به طور قطع می توانید به بهترین شکل ممکن به تخلفات رسیدگی کنید. لازم به ذکر است که برخی از افراد صرفا به دلیل سو تفاهمات، بدگویی ها و ندانسته رخ می دهد. گرچه که حتما تذکر لازم است، اما با مدیریت درست می توان از بروز آشوب در سازمان جلوگیری کرد و از عواقب ناخوشایند رفتارهای سازمانی در امان ماند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *