سوالاتی درباره ی خریداری رستوران راه اندازی شده

وقتی تصمیم به باز کردن رستوران می گیریم، ممکن است پیشنهاداتی برای خرید یک رستوران راه اندازی شده و حاضر و آماده داشته باشیم که بسیار هم وسوسه کننده به نظر برسند. به این معنا که شما رستورانی را که پیش از این فعالیت داشته و می تواند موفق یا ناموفق بوده باشد، خریداری کرده و آن را به سلیقه ی خود پیش برده و مدیریت کنید.

اگر شما رویای داشتن یک رستوران را در ذهن خود می پرورانید، شاید خریدن یک رستوران از پیش آماده بتواند برایتان کارآمد باشد. اما زمانی که تصمیم به خرید یک رستوران آماده می گیرید، دقت داشته باشید که چه چیزی را خریداری می کنید؟ نام و برند رستوران را؟ ملک آن را؟ تجهیزات آن را و یا کل موجودیت رستوران؟!

سوالاتی که باید هنگام خرید رستوران آماده بپرسید

اول، بپرسید چرا رستوران برای فروش گذاشته شده است؟

چند دلیل وجود دارد که صاحبان رستوران ها برای فروش گذاشته می شوند؟ یکی از پاسخ ها می تواند این باشد که رستوران مذبور چندان درآمد و سوددهی نداشته و مالک آن به فکر خارج کردن سرمایه ی خود از این کسب و کار زیان ده است. دومین پاسخ این خواهد بود که اتفاقا رستوران خوب کار کرده و درآمد خوبی نیز دارد، اما صاحبان آن از چرخاندن رستوران خسته شده و ترجیح می دهند از این کسب و کار کنار بکشند.

در مورد سناریوی اول باید نگران باشید، و حتما به سوابق رستوران و مشتری های آن مراجعه کنید. چیزی که صاحب رستوران در مورد سوابق خود به شما می گوید به هیچ وجه قابل اعتماد و اعتنا نیست، زیرا هر کسی می تواند یک دفتر سود و زیان غیرواقعی تهیه کرده و آن را به عنوان عملکرد رستوران خود به شما نشان دهد. اما حقیقت واقعی را باید از سوابق بانکی، پرداخت های مالیاتی و تحقیقات محلی جویا شد.

اما فراموش نکنید یک رستوران ضعیف و تقریبا شکست خورده هرگز به این معنا نیست که ارزش خریدن را ندارد. اتفاقا شما به عنوان صاحب و مالک جدید می توانید با ایجاد تغییرات اساسی رستوران را با روحی تازه به مشتری های سابق و مشتری های جدید معرفی کرده و موفقیت بزرگی بیافرینید.

دوم، در مورد محل رستوران به خوبی پرس و جو کنید

محل همیشه حرف اول را در خرید رستوران می زند. چه تازه بخواهید رستورانی را راه اندازی کرده و چه قصد خرید رستوران آماده را داشته باشید. به هر جهت محلی که رستوران در آن واقع گردیده از فاکتورهای مهم و بسیار پررنگ است. محل را به لحاظ رفت و آمد و ترافیک خودروها بررسی کنید. ببیند آیا رستوران دارای پارکینگ است و یا حداقل نزدیک به آن جای پارک مناسبی برای خودروها وجود دارد یا نه؟ چون در غیر این صورت مشتری های زیادی را در روز به خاطر نبود جای پارک خودرو از دست خواهید داد.

حتی اگر شما غذا و خدماتی عالی داشته باشید، به خاطر نبود جای پارک خیلی از مشتری ها از وارد شدن به رستورانتان منصرف شده و به جای دیگری حتی با کیفیت پایین تر می روند. زیرا مشتری های رستوران نه پیش از خوردن غذا و به خصوص نه بعد از آن مایل نیستند مسافتی زیاد را تا خودرویشان پیاده روی کنند. قبل از میل کردن غذا که گرسنگی اجازه نمی دهد و پس از آن نیز شکم های سیر بیشتر احساس رخوت و خواب آلودگی می آورد تا اشتیاق برای پیاده روی!

سوم، معین کنید آیا رستوران ارزش قیمتی که روی آن گذاشته شده را دارد یا نه؟

این یک سوال فوق العاده پیچیده و البته بسیار مهم است. همه چیز بستگی به دیدگاه خود شما دارد و این که از رستورانی که قصد خریدن آن را دارید، چه انتظاراتی را از پیش برای خود در نظر گرفته اید؟

باید خوب فضای داخلی رستوران و نمای بیرونی آن را بازدید کرده و مورد مطالعه و بررسی قرار دهید. ممکن است همه چیز نیاز به تعویض و بازسازی داشته باشد. شاید این رستوران چندین سال با نام و عنوان سابق خود به کار ادامه می داد، اما حالا که قرار است مدیریت جدید با متد تازه به مشتری ها معرفی شود، حتما حال و روز نابسامان قدیمی جواب نخواهد داد.

اگر قرار است رستوران را به همراه تجهیزات آشپزخانه ای آن خریداری کنید، می باید تجهیزات آشپزخانه ی رستوران را به خوبی بررسی و امتحان نمایید. برخی از تجهیزات آشپزخانه ممکن است طول عمر خود را سپری کرده و به زودی برای شما مشکل ساز شوند. به همین دلیل باید تک تک تجهیزات را تست کرده و آن هایی را که در پایان عمر مفید خود قرار دارند از فهرست خارج کرده و در قیمت نهایی رستوران لحاظ شان کنید.

همین اتفاق در مورد میز و صندلی های رستورانی نیز می افتد. ممکن است رستوران دارای میز و صندلی های بسیار محکم و خوبی باشد، اما باید دید آیا شما نیز قصد استفاده از همان میز و صندلی ها و دکوراسیون داخلی را دارید و یا می خواهید به سبکی نو سالن رستوران خود را تجهیز کنید؟!

به طور کلی پاسخ درست و قطعی در مورد خریدن یک رستوران از پیش آماده وجود ندارد. در برخی موارد خرید یک رستوران موجود منطقی است و در برخی موارد بهتر است که شما از نو و از نقطه ی صفر برای خود رستورانی را راه اندازی نمایید.

اما یک چیز مسلم است، راه اندازی یک رستوران جدید به مراتب عاقلانه تر و کم ریسک تر از خریدن رستورانی شکست خورده و بدنام که بارها و بارها مشتری های خود را از دست داده به نظر می رسد.

یعنی ایجاد نام تجاری خودتان از نقطه ی صفر بدون داشتن عقبه ای ناموفق ساده تر از تبدیل یک نام شکست خورده به برندی خوشنام و تغییر اذهان عمومی و مشتری های سابق می باشد.

اما با این همه خود شما هستید که می توانید توانایی ها و البته بودجه ی خود برای داشتن یک رستوران موجود یا راه اندازی از الف تا ی رستورانی تازه را بسنجید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *