زمان زندگی توله خرس‌های سوئدی با مادرانشان طولانی‌تر شده

محققان می‌گویند توله خرس‌های ساکن جنگل‌های سوئد یک سال بیشتر از قبل با مادرانشان زندگی می‌کنند.

بر اساس نتایج یک تحقیق، این توله خرس‌ها دو سال و نیم پس از تولد از مادرانشان جدا می‌شوند، در حالی که تا چند دهه قبل خرس‌های ماده پس از یک سال و نیم فرزندانشان را از خود دور می‌کردند تا آماده تولید مثل مجدد شوند. این تحقیقات روی خرس‌های قهوه ای ساکن در مناطق سوئد صورت گرفته و نتیجه آن در مجله چاپ شده است.شکار خرس در سوئد مجاز است ولی شکار خرس‌های ماده که از توله‌شان نگهداری می‌کنند غیرقانونی است.

جونی فان دوال، استاد دانشگاه شربروک در کانادا، می‌گوید قوانین مربوط به شکار خرس می‌تواند نقش مهمی در این تغییر رویه زاد و ولد خرس‌ها داشته باشد.فان دوال که درباره جمعیت خرس‌های سوئد تحقیق کرده است، می‌گوید شاید همین موضوع خرس‌های ماده را به نگهداری طولانی مدت‌تر از توله‌هایشان سوق داده تا شکار نشوند.

او گفت: «از آنجایی که خرس‌های ماده ای که از توله‌هایشان نگهداری می‌کنند، بخت بیشتری برای زنده ماندن دارند، می‌گوییم پدیده شکار به انتخاب طبیعی در آنها منجر شده است».

یعنی آنها‌ترجیح می‌دهند به جای تولید مثل بیشتر، مدت بیشتری در کنار توله‌هایشان باشند تا از احتمال شکار شدنشان کاسته شود.

محققان می‌گویند در صورتی که این نوع گزینش در رفتار خرس‌های ماده به صورت ژنتیک بروز کند، می‌توان گفت شکار مسیر فرگشت را در این جمعیت از خرس‌ها تحت تاثیر قرار داده است. به گفته آنها رفتار انسان‌ها می‌تواند بر فرگشت گونه‌های جانوری تاثیر قابل توجهی داشته باشد.از جمله این که با شکار حیواناتی که دارای عاج یا شاخ بزرگ‌تر و زیباتر هستند، جانورانی که ژن‌های قوی‌تر و مناسبتری دارند از بین می‌روند و گونه‌های جانوری به تدریج منقرض می‌شوند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *