زندگی باکتری در آرسنیک و تغییر در مفهوم متعارف حیات

گروهی از دانشمندان آمریکایی یک نوع باکتری را کشف کرده اند که از ماده سمی آرسنیک تغذیه می کند. به گفته مسئولان این پژوهش علمی که هزینه آن را ناسا (سازمان تحقیقات هوا – فضای آمریکا) پرداخت می کند، این کشف جدید درک سنتی و متعارف از نحوه تبلور و ادامه حیات و همینطور محل وجود حیات در گوشه و کنار کهکشهان را به شکل چشمگیری متحول می کند.

شبکه تلویزیونی سی ان ان، به نقل از «آریل انبار» از پژوهشگران دانشگاه ایالتی آریزونا می نویسد:«آن طور که تاکنون ما شناخته ایم، حیات به یک سری مواد مشخص نیازمند است و یک سری مواد دیگر حیات را نابود می کنند. اما آیا واقعا تنها گزینه ها برای بقا و نبود بقا همین ها هستند؟ اگر منابع دیگری برای شکل دیگری از حیات وجود دارد، آنها کدام هستند؟»

این نوع باکتری که شماره علمی آن GFAJ-1 است، در میان لایه های رسوبی کف دریاچه «مونو» در کالیفرنیا کشف شده است. در این منطقه به طور طبیعی همواره حجم وسیعی از آرسنیک تولید می شود.

دانشمندان در این تحقیقات توانستند با میزان بسیار ناچیزی از ماده فسفر، باکتری های این دریاچه را کشف کنند. فسفر، در رشد و توسعه طبیعی باکتری ها منبع اصلی تغذیه آنان تلقی می شود.

یکی دیگر از اعضای این هیات پژوهشی به شبکه تلویزیونی سی ان ان گفت:« ما یک ارگانیزم (چرخه حیات) زنده ای را کشف کرده ایم که می تواند برای تغذیه خود ماده ای را با ماده دیگر جایگزین کند. طبق درک متعارف ما از ضرورت های حیات، قاعدتا چنین چیزی نباید اتفاق می افتاد. مثل این است که گیاهان را در تاریکی مطلق قرار دهیم. به طور مسلم آنها از بین خواهند رفت.»

به گفته دانشمندان، در این آزمایش نه تنها باکتری ها از بین نرفتند بلکه با جذب بخشی از آرسنیک به جای فسفر به حیات خود ادامه دادند. بعدا آثار جذب آرسنیک در مشخصات «دی ان ای» آنها پدیدار شد. به گفته پژوهشگران، این کشف می تواند روزنه ای باشد به سوی دریافتن نحوه پدیداری و تداوم حیات در بخش های دیگر کهکشان.

به گزارش سی ان ان، از زمانی که ناسا اعلام کرد که خبر یک کشف مهم مربوط به حیات در فضا را منتشر خواهد کرد، توجه و حدس و گمان و انتشار مطلب در این زمینه روی شبکه اینترنت به اوج خود رسید. برخی از خبرنگاران و تفسیرگران حتی نوشته بودند که احتمالا ناسا قرار است اعلام کند که موجوادت فضایی دارد.

مطالب مربوط به این خبر در شبکه های گروهی – اجتماعی اینترنت نیز توجه فراوانی به خود جلب کردند. یک نفر در پیامی در توییتر خود نوشته بود :« معنای این خبر فقط یک چیز می تواند باشد و آن سرازیر شدن ساکنان کره مریخ به سوی زمین است.» و نفر دیگر در وب سایت «هافینگون پست» پاسخ داده بود:« ما به حد کافی در واشنگتن موجودات مریخی داریم.»

نتایج این تحقیقات می تواند روی اهداف پژوهش های فضایی آینده تاثیر گذار باشد. چون براساس این کشف می توان گسترده تحقیق در مورد موادی را که به حیات می انجامد، توسعه داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *