صدمه به اعصاب دست داوینچی مانع نقاشی کشیدن او شد

پزشکان ایتالیایی به این نتیجه رسیده‌اند که اعصاب دست راست لئوناردو داوینچی، نقاش و مجسمه سازایتالیایی صدمه دیده بوده که این مسئله بر توانایی او برای کشیدن نقاشی در دوره‌های بعدی زندگیش تاثیر گذاشته بود.

پزشکان پس از تجزیه و تحلیل دست راست داوینچی در دو تصویر به این تشخیص رسیدند که “عصب زند زیرین یا عصب اولنا” دست راست او صدمه دیده بوده و انگشتان دستش حالت خمیده داشتند.

به گفته پزشکان، این اختلال در اعصاب دست داوینچی در نتیجه یک سکته مغزی بوده است.

این پزشکان که نتیجه یافته‌های خود را در ژورنال انجمن سلطنتی دارو منتشر کرده‌اند، گفته‌اند که صدمه اعصاب به معنای این است که او دیگر نمی‌توانسته جعبه رنگ و برش نقاشی را در دست نگه دارد.

لئوناردو داوینچی که بین سال‌های ۱۴۵۲ تا ۱۵۱۹ زندگی کرد، هنرمندی با هوش سرشار بود که در زمینه‌های معماری، آناتومی، مهندسی، مجسمه‌سازی و نقاشی تبحر داشت.

اما به گفته مورخان هنری، این مسئله که او از کدام دستش برای طراحی و نقاشی استفاده می‌کرده، جای بحث دارد.

بررسی و تحلیل طراحی‌های داوینچی نشان می‌دهد که شیب سایه‌ها از بالای سمت چپ به سمت پایین است که این حاکی از چپ‌دست بودن اوست. اما تمامی اسناد تاریخی زندگی‌نامه لئوناردو داوینجی نشان می‌دهد که او هنگام خلق آثاری دیگر از دست راست خود استفاده می‌کرد.

برای این تحقیق، دو اثر هنری که داوینچی را در دوره های آخر زندگیش نشان می‌دهد مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یکی از این دو اثر، پرتره‌ای از این هنرمند است که با گچ قرمز کشیده شده و خالق آن جیووانی امبریکو فیجینو، نقاش قرن شانزدهم است.

در این تصویر به طرز غیرعادی بازوی راست داوینچی در زیر لباس پنهان شده است. دستش دیده می‌شود، اما حالتی “سفت شده و منقبض” دارد.

دکتر داوید لازیری، متخصص جراحی ترمیمی پلاستیک و جراح زیبایی در کلینیک ویلا سالاریا در شهر رم ریاست تحقیق در این زمینه را برعهده داشته است.

او گفته که در این تصویر به جای یک دست گره شده که معمولا پس از سکته مغزی دیده می‌شود، تصویری وجود دارد که براساس آن تشخیصی نظیر “اولنار پالسی، صدمه رسیدن به عصب زند زیرین دست” دیده می‌شود.

عصب اولنار از شانه به انگشت کوچک می‌رود و کارش حرکت دادن به تمامی عضلات دست است، بنابر این زمین خوردن می‌تواند باعث ضربه به بخش بالایی بازو شده و منجر به تضعیف این عصب شود.

به کفته دکتر لازیری، هیچ گزارش دیگری مبنی بر سایر اختلالات حرکتی وجود ندارد.

دکتر لازیری همچنین افزوده: “احتمالا این توضیحی باشد برای این موضوع که چرا شماری نقاشی‌های کامل نشده از داوینچی به جا مانده از جمله مونالیزا. او در پنج سال آخر دوران کاری‌اش به آموزش نقاشی و طراحی ادامه داد.”

در این تحقیق همچنین یک تصویرحکاکی از داوینچی هم تجزیه و تحلیل شد. تصویری از یک مرد در حال نواختن نوعی ساز دوران رنسانس. مردی که در این تصویر حکاکی شده دیده می‌شود، اخیرا به عنوان لئوناردو داوینچی شناسایی شد.

شواهد بیشتری هم از یادداشت یک دستیار کاردینال که در سال ۱۵۱۷ از خانه این هنرمند بازدید کرد، به دست آمده است.

این دستیار کاردینال نوشته: “واقعا نمی‌توان از کسی که دست راستش دچار اختلال است و حرکت نمی‌کند، انتظار کار خوب بیشتری داشت… هرچند لئوناردو دیگر نمی‌تواند نقاشی کند، اما هنوز می‌تواند چیزهای دیگری را طراحی کرده و بسازد.”

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *