عـامل نـاشنـاختـه – PSI FACTOR

cast

  کلانتر جکسون در منطقه‌ای مردابی جسد یک نوجوان گمشده به نام <بیلی همیلتون> را پیدا می‌کند که ظاهرا بر اثر غرق شدن قایق از دنیا رفته است. وقتی سعی می‌کند جسد را از آب بیرون بکشد، جسد به طور مرموزی ناپدید می‌شود و لحظه‌ای بعد، پسر خیس و پریشان حال، جلوی نور چراغ قوه ظاهر می‌شود. آیا مادر و خواهرش با استفاده از سحر و جادو او را دوباره زنده کرده‌اند؟ بیل از نظر پزشکی مرده است ولی هنوز نفس می‌‌کشد و راه می‌رود. بدنش روز به روز بیشتر تجزیه می‌شود. مادر خانواده حامی سرسخت بیلی و دختر عجیبش است و تمام مردم روستا آنها را ساحره می‌دانند. این خانواده هنوز سوگوار مرگ پسر بزرگ خانواده به نام <ست> هستند. توجه دکتر هندریکسون به گازهای سمی مرداب جلب شده است. از طرف دیگر برادر کلانتر که می‌خواهد خود به تنهایی به ترس‌های منطقه پایان بخشد دست به کار می‌شود و به نزدیکی خانه خانواده همیلتون می‌رود تا آنها را تهدید کند ولی سایه‌ای مرموز قدم جلو می‌گذارد. او <ست> همان پسر مرده خانواده است…> این بخش‌هایی از داستان یکی از قسمت‌های سریال <عامل ناشناخته> است. سریالی که سه‌شنبه‌ها از شبکه سه پخش می‌شود.
ساخت سریال <عامل ناشناخته> از ماه سپتامبر ۱۹۹۶ شروع شد و تا پایان سال ۲۰۰۰ ادامه یافت. در گذشته همیشه

داستان‌های علمی – تخیلی مربوط به زمان آینده، سفر به فضا و موضوعاتی از این قبیل بود ولی سریال عامل ناشناخته به داستان‌هایی درباره اتفاقات علمی و در عین حال عجیب و غیرقابل باور اما مستند و واقعی می‌پردازد. <عامل ناشناخته> براساس موردهای علمی است که به اعضای سازمان تحقیقات و بررسی‌های علمی )OSIR( ارجاع می‌شود. دانشمندان این سازمان هزاران رویداد غیرقابل توضیح و باورنکردنی که در گوشه و کنار دنیا رخ می‌دهد را مورد تحقیق قرار می‌دهند و برای این کار از تکنیک‌ها و دستگاه‌های پیشرفته علمی بهره می‌گیرند تا به یک نتیجه منطقی برای هر موضوع برسند. داستان‌هایی که در این سریال مشاهده می‌کنیم اغلب به نظر باورنکردنی و تخیلی می‌رسند ولی تقریبا تمام آنها بر پایه مستندات ساخته شده‌اند. شخصیت‌های همیشگی سریال عبارتند از: <کانردویل> یک رهبر بالفطره (که در آخرین قسمت سری اول جان خود را از دست داد)، <پیتر اکسون> عضو همیشه متمرد ولی کوشا، <آنتون هندریکس> پزشکی معتقد، <لیندسی دانر> زنی با قوه تخیل بالا، <کلر دیویسون> یک واقع‌گرا و <مت پرگر> مردی باهوش سرشار. آنها همگی به این نتیجه رسیده‌اند که شنا کردن برخلاف جریان رودخانه حقایق علمی، کاری نیست که بتوانند به تنهایی انجام دهند. آنها باید با هم پیوسته باشند، به یکدیگر اعتماد کنند، و روی اطلاعات و هوش یکدیگر حساب کنند.
شاید <دن آیکروید> راوی داستان سرشناس‌ترین هنرپیشه این سریال باشد. <آیکروید> متولد شهر اوتاواست و شهرت خود را از سال ۱۹۷۵ به خاطر شرکت در یک برنامه کمدی تلویزیونی به نام <برنامه زنده شنبه شب> در آمریکا به دست آورد. او به خاطر بازی در نقش شخصیت‌های معروفی همچون <جیمی کارتر، ریچارد نیکسون، تام اشنایدر و…> به چهره‌ای شناخته شده بدل شد و در سال ۱۹۷۷ به خاطر نگارش متن <برنامه زنده شنبه شب> برنده جایزه <امی> شد. آیکروید زمانی نامزد <کاری فیشر> هنرپیشه فیلم جنگ ستارگان بود ولی این نامزدی زمان زیادی ادامه نیافت. او در سال ۱۹۸۳ با <دونا دیکسون> که او نیز هنرپیشه بود ازدواج کرد. آنها هم اکنون دارای سه فرزند هستند.

لیندسی دانر

    <لیندسی دانر> دختر یک شیمیدان برنده جایزه نوبل، برای این‌که در دنیای واقعی زندگی کند، از ثروت پدر چشم‌پوشی کرد. کنجکاوی سیری‌ناپذیر و شخصیت ماجراجوی لیندسی او را به دختری چالاک و هوشیار بدل ساخته است. او انسانی کاملا مستقل است که با ترس می‌جنگد و از هر وسیله و تکنیکی برای رفتن به دل ماجرا بهره می‌گیرد. لیندسی دانر متعلق به یک خانواده متمول است ولی قادر است که یک کوله‌پشتی به پشت خود بیندازد و برای زندگی با مردم و مطالعه سنت‌ها و آداب و رسوم و افسانه‌های آنها به هر جایی برود. او عاشق موضوعات اسرارآمیز، افسانه‌ها و در هم بافته شدن مسائل متافیزیکی و ماورایی با زندگی‌های روزمره است. لیندسی دانر یکی از دانشمندان OSIR است که برای تیم اطلاعات جمع‌آوری می‌کند. او معتقد است جامعه‌شناسی، انسان‌شناسی و روان‌شناسی رفتاری می‌تواند بیشتر رازهای خلقت را حل کند. او برای کشف حقیقت از تمام دانسته‌های علمی و آکادمیک خود استفاده می‌کند.
<نانسی آن ساکوویچ> بازیگر نقش لیندسی دانر در سریال عامل ناشناخته است. نانسی در رشته بیولوژی تحصیل کرده و پس از فارغ‌التحصیلی به عنوان مدل لباس شروع به کار کرد. او در کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا، فرانسه و انگلیس مانکن بود ولی بعدها به بازیگری روی آورد. اولین نقش او در فیلم <اراده طلایی> بود که در نقش دختری به نام <تری ونچورا> ظاهر شد ولی باید بگوییم بهترین و به یادماندنی‌ترین نقش نانسی در <عامل ناشناخته> بود. نانسی به اسب سواری، تنیس، صخره‌نوردی و یخ‌نوردی علاقه‌ای خاص دارد.

کانردویل

    <کانردویل> سرپرست تیم و یک فرمانده نیروی دریایی سابق است. او ذاتا انسانی رهبر است و در میان گروه خود تنها

کسی است که حادثه اسرارآمیز مثلث برمودا را تجربه کرده و در یکی از سفرهای کاری با کشتی آن را به چشم خود دیده است. کانر ازدواج نکرده و فرزندی نیز ندارد. او با زبان روسی کاملا آشناست و گذشته او با آن کشور رابطه‌ای دارد. رابطه‌ای که اعضای تیم از آن بی‌اطلاعند. دویل انسانی بلندقامت و پرجذبه است و مشتاقانه به دنبال حل مسائل ماوراءالطبیعه می‌باشد. او در قسمت پایانی سری نخست سریال در طی بررسی یک مورد عجیب در روسیه ناپدید می‌شود. هر چند که جسد او کشف نمی‌شود ولی همه مطمئن هستند که او مرده است. <پل میلر> بازیگر نقش <کانردویل> در سال ۱۹۸۷ از دانشگاه بازیگری مونترال فارغ‌التحصیل شد. او در چهارده فیلم جشنواره‌ای بازی کرده است که از جمله آنها <هملت> و <جزیره گنج> می‌باشد. پل به سرگرمی‌های گوناگونی علاقه‌مند است. دوچرخه‌سواری، اسکی و نواختن موسیقی برخی از آنهاست. او عاشق گیتار است و در اوقات فراغت اغلب گیتار می‌نوازد. پل میلر در سریال‌های تلویزیونی بسیاری نیز ظاهر شده است.

پیتر اکسون

    <پیتر اکسون> یکی دیگر از دانشمندان OSIR است. او انسانی پرحرف می‌باشد که با جرات به موارد اسرارآمیز نزدیک می‌شود تا به دانسته‌های خود بیفزاید. او که زمانی انسانی بیش از حد شکاک بود، حال با به جلو رفتن داستان فیلم دریافته است که همه چیزها آن گونه که به نظر می‌رسند نیستند و هر اتفاقی امکان‌پذیر است. با این وجود هنوز هم گاهی نظرهای عجولانه ارائه می‌دهد. <بارکلی هوپ> هنرپیشه این نقش می‌گوید: <اکسون انسانی بی‌نهایت بلندپرواز است. او کم‌کم درک می‌کند که نگرش سابقش نسبت به کار تغییر یافته و بیشتر تمایل پیدا کرده است که برای اثبات توانایی‌های خود قدم در راه‌های مخاطره‌آمیز بگذارد. رابطه او با <مت پرگر> همکار خود همیشه توام با اصطکاک است ولی به او احترام می‌گذارد. اکسون کار خود را بی‌نهایت جدی می‌گیرد و پرحرف است و هر فکری را که به نظرش می‌رسد ارائه می‌دهد هر چند که آن فکر به نظر غیرقابل باور و غیرمنطقی برسد زیرا می‌خواهد به هر صورت ممکن رازها را بگشاید.>

دکتر آنتون هندریکس

    دکتر آنتون هندریکس انسانی بسیار باهوش است و یک فیلسوف به تمام معنا می‌باشد. برای هندریکس درون و برون دیگران یکسان است. اگر موضوعی برایش مبهم باشد نمی‌تواند آرام بنشیند. هندریکس یک پزشک کاملا مدرن است که از نگاه کردن به داروهای جدید هراسی ندارد. او عشقی بی‌نهایت به فیزیک و پدیده‌های مربوط به آن دارد. بخشی از این علاقه به راز پنهان زندگی او و ناپدید شدن اسرارآمیز همسر و دخترش باز می‌گردد. او نمی‌داند آنها مرده‌اند یا زنده ولی بی‌صبرانه مشتاق است به آنها بپیوندد. هندریکس با استفاده از دستگاه‌های کاملا مدرن و تله‌پاتی ذهنی روان تجربه‌کنندگان را می‌کاود و به موضوعاتی پی می‌برد که حتی خود آنها از آن بی‌اطلاعند.
<کالین فاکس> بازیگر نقش دکتر آنتون هندریکس یک بازیگر قدیمی است که در فیلم‌هایی همچون <روشنایی روز>، <عشق و جنگ>، <خیال‌پردازهای زیبا> و <تخم‌های تردید> به ایفای نقش پرداخته است. او در کنار بازیگران مشهوری مثل سیلوستر استالونه، ساندرا بولاک، کریس اودانل، کریس فارلی و دیوید اسپید بازی کرده است. فاکس مجری برنامه رادیویی موسیقی کلاسیک در تورنتو نیز هست. کالین متاهل است و به همراه همسر و دخترش در حومه تورنتو در کانادا زندگی می‌کند.

مت پرگر

    <مت پرگر> دانشمندی باهوش و خشک و مهندس مکانیک است. او شاهد تحقیقات برجسته بسیاری بوده و یک انسان خبره می‌باشد. پرگر پیش از این برای اف.‌بی.‌‌‌آی کار کرده و به همین خاطر با موارد جنایی بیشتر درگیر می‌شود ولی با وجود ظاهر خشک، انسانی بی‌نهایت عاطفی است. <مت فروئر> هنرپیشه نقش پرگر با فیلم <مکس هدروم> به شهرت رسید.
او ابتدا تهیه‌کننده و نویسنده سریال عامل ناشناخته بود ولی بعد در آن بازی کرد. او در فیلم‌هایی همچون <عزیزم من بچه‌ها را کوچک کردم>، <هرکول‌های دیسنی>، <هالک باورنکردنی>، <سفر به فضا> و <نسل بعدی> بازی کرده است و شاید پرکاری او به خاطر نوع خاص چهره‌اش باشد. او در دوران دبیرستان با بارکلی هوپ هم‌مدرسه‌ای بود. فروئر محیط‌شناس و سخنگوی شبکه زیست محیطی <رین فورست> می‌باشد و در زمان فراغت به همراه همسرش آماندا و تنها دخترش برای گردش به مالیبوآ، کالیفرنیا و کبک می‌رود.هر یک از اپیزودهای سریال عامل ناشناخته داستانی مهیج و جذاب را برابر دیدگان بیننده قرار می‌دهد. داستانی که با بیان موضوعات ماورایی و گیج‌کننده که گاه مو را بر تن انسان راست می‌کند، بیننده را تا آخر فیلم همراه خود نگه می‌دارد.

آنچه راجع به این سریال حایز اهمیت بود این بود که ماجراها واقعی و شماره پرونده برای پیگیری آن از سازمان بررسی و تحقیق علمی  خوانده میشد.

مطالب مرتبط

۱ دیدگاه

  1. محسن گفت:

    دشنام به ائمه گناه کبیره هست.کفر هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *