مردان ایرانی در صد سال گذشته از همه بیشتر قد کشیده‌اند

مردان ایرانی

قد مردان ایرانی، زنان کره جنوبی، مردان هلندی، بلژیکی و استونیایی در صد سال گذشته، بلندتر شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، این نتایج توسط محققان دانشگاه امپریال کالج لندن منتشر شده است که قد مردان و زنان جوان را از سال‌ ۱۹۱۴ در بیش از دویست کشور و منطقه جهان ثبت کرده است.

در حالی‌که زمانی مردان آمریکایی و اسکاندیناویایی بلندقدترین مردان بودند، اما حالا این مقام به مردان هلندی رسیده است که متوسط قدشان ۱۸۲.۵ سانتی‌متر است.

کشور لیتوانی در حال حاضر قدبلندترین زنان را با متوسط قد ۱۷۰ سانتی‌متر دارد. زنان هلندی، استونیایی و چک مقام‌های بعدی را در این جدول از آن خود کرده‌اند.

کوتاه‌ترین مردان جهان اهل تیمور شرقی‌اند که متوسط قدشان ۱۶۰ سانتی‌متر است. این مقام در بین زنان به کشور گواتمالا می‌رسد که متوسط قد زنانش ۱۴۹ سانتی‌متر است.

بر اساس نتایج این تحقیق، با آنکه به طور کلی قد انسان‌ها رو به افزایش است اما در کشورهای جنوب صحرای آفریقا، شمال آفریقا و همینطور خاورمیانه در چهار دهه گذشته این روند معکوس بوده است. این اتفاق بیشتر در کشورهای بسیار فقیر که مردمانش از تغذیه مناسبی برخوردار نیستند رخ می‌دهد. قد مردمان اهل سیرالئون، اوگاندا و رواندا در ده‌های گذشته تقریبا ۵ سانتی‌متر کم شده است.

دکتر مجید عزتی، از مدیران این تیم تحقیقاتی می‌گوید: «این مطالعه تصویری از میزان سلامت کشورها در یک قرن گذشته به ما می‌دهد.» به گفته دکتر عزتی، این تحقیق نشان می‌دهد که رسیدگی به تغذیه و همین‌طور محیط رشد و زندگی کودکان و نوجوانان اهمیت بسیاری در میزان رشد آنها و در نهایت سلامت یک جامعه دارد.

ده کشوری که مردمان آن به طور میانگین بلندقدتر از بقیه هستند، همه از اروپا می‌آیند. ایالات متحده آمریکا که روزی مکان سوم در بین مردان قد بلند و مقام چهارم را در بین زنان داشت حالا به رده ۳۷ ام برای مردان و ۴۲ برای زنان سقوط کرده است. یکی از دلایل اصلی این سقوط، تغذیه نامناسب و چاقی روزافزون مردم این کشور است.

رشد قد مردمان ژاپن در دهه ۶۰ میلادی بسیار سریع بود، اما این رشد متوقف شد و حالا ژاپنی‌ها از مردمان کره جنوبی و چینی‌ها کوتاه‌تر هستند.

اما در بین مردم تمام کشورها، میزان افزایش قد مردان ایرانی رکورددار بوده است. در طی یک قرن گذشته مردان ایران ۱۶.۵ سانتیمتر بیشتر شده است. زنان کره جنوبی هم رکوردار بلندتر شدن قد در بین زنان را با رشدی برابر ۲۰.۲ سانتی‌متر دارا هستند.

دکتر عزتی می گوید که این تحقیق نشان می‌دهد که کشورهای انگلیسی‌زبان، به‌ویژه ایالات متحده آمریکا، از نظر رشد قدی از کشورهای ثروتمند اروپایی و آسیایی عقب افتاده‌اند.

کودکانی که از تغذیه خوبی برخوردارند و سلامت و بهداشت بهتری دارند، در نهایت قدبلندتر از هم‌سن‌و‌سالان خود که در فقر، گرسنگی و مشکلات ناشی از بهداشت زندگی می‌کنند، خواهند شد.

ده کشوری که دارای بلندقدترین مردان هستند:‌

۱. هلند

۲. بلژیک

۳. استونی

۴. لتونی

۵. دانمارک

۶. بوسنی و هرزگوین

۷. کورواسی

۸. صربستان

۹. ایسلند

۱۰. جمهوری چک

ده کشوری که دارای بلندقدترین زنان هستند:‌

۱. لتونی

۲. هلند

۳. استونی

۴. جمهوری چک

۵. صربستان

۷. دانمارک

۸. لیتوانی

۹. بلاروس

۱۰. اوکراین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *