چطور خوب و با اعتماد به نفس صحبت کنیم؟

زبان بدن برای افزایش کاریزما

اعتماد به نفس

ارتباط خوب کلید موفقیت است، چه در حال صحبت در مقابل یک جمعیت بزرگ باشید و چه در تلاش برای انتقال یک حرف به یک دوست جدید.

اگر می‌خواهید بدانید که چگونه خوب و با اعتماد به نفس صحبت کنید، باید به خودتان ایمان داشته باشید، آهسته و با دقت صحبت کنید و به آنچه می‌گویید اعتقاد قوی داشته باشید. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه هنگام صحبت کردن هوشمندانه و متفکر به نظر برسید، مقاله زیر را بخوانید.

ایجاد اعتماد به نفس

نظرات خود را با قاطعیت بیان کنید

قبل از صحبت کردن، باید مطمئن شوید که واقعاً به آنچه می‌گویید اعتقاد دارید یا خیر. لازم نیست برای رساندن نظر خود مغرور به نظر برسید، فقط کافی است به جای روی آوردن به افراد دیگر برای تأیید شدن، نشان دهید که واقعاً به آنچه می‌گویید اعتقاد دارید.

• همه چیز به نحوه بیان شما بستگی دارد. اگر جمله‌ای را با گفتن «فکر می‌کنم…» یا «اما شاید…» شروع کنید، هر چیز دیگری که بعداً می‌گویید به اندازه‌ی آن جمله قوی به نظر نمی‌رسد.

ارتباط چشمی برقرار کنید

این کار برای دیگران یک رفتار مودبانه است. همچنین، تماس چشمی به دیگران کمک می‌کند تا با دقت به افکار و حرف‌های شما گوش دهند. چند چهره دوستانه پیدا کنید تا روی آنها تمرکز کنید تا اعتماد به نفس شما در حین صحبت افزایش یابد و پیام خود را واضح‌تر منتقل کنید. اگر از بالا به زمین نگاه کنید، مطمئن به نظر نخواهید رسید، و اگر در حین صحبت کردن به اطراف نگاه کنید، ممکن است مردم فکر کنند که حواس شما پرت شده یا به دنبال کاری بهتر برای انجام دادن هستید.

• هنگامی که با آنها صحبت می‌کنید به چشمان آنها نگاه کنید، می‌توانید برای یک یا دو لحظه به دیگران نیز نگاه کنید، اما به طور کلی، روی چشمان افرادی که به شما احساس اعتماد بخ‌نفس بیشتری می‌دهند، متمرکز بمانید.

• اگر وقتی در حال صحبت کردن هستید می‌بینید که فردی گیج یا نگران به نظر می‌رسد، ممکن است به این فکر کنید که آیا به اندازه کافی واضح هستید یا نه. با این حال، نباید اجازه دهید یک فرد گیج شما را از مسیر خارج کند.

• اگر با گروه بزرگ‌تری صحبت می‌کنید که برقراری تماس چشمی واقعاً دشوار است، فقط به چند نفر از مخاطبان نگاه کنید.

برای صحبت بهتر از روش میانبر استفاده کنید

این احتمال وجود دارد که گاهی اوقات مجبور شوید در جمع صحبت کنید. شاید این ترسناک به نظر برسد، ولی می‌توانید به یک سخنران خوب تبدیل شوید. برای تبدیل شدن به یک سخنران بهتر، راهبردهای زیر را به خاطر بسپارید:

• برنامه‌ریزی مناسب

• تمرین.

• با مخاطبان خود درگیر شوید.

• به زبان بدن توجه کنید.

• مثبت فکر کنید و صحبت کنید.

• با اعصاب خود کنار بیایید.

• ضبط سخنرانی‌های خود را تماشا کنید. این به شما کمک می‌کند هر بار پیشرفت کنید.

محل سخنرانی‌تان را بشناسید

زودتر به محل سخنرانی برسید، در محل قدم بزنید و با استفاده از میکروفون و هر وسیله که برای سخنرانی‌تان است، تمرین کنید. دانستن اینکه در مقابل چه چیزی قرار دارید و داشتن این احساس که در کجا قرار خواهید گرفت، جمعیت چگونه به نظر می‌رسند، و حرکت در حین صحبت کردن چه حسی خواهد داشت، قطعاً می‌تواند اعصاب شما را آرام کند. خیلی بهتر است که بدانید با چه چیزی روبرو هستید تا اینکه ناگهان در روز سخنرانی شگفت‌زده شوید و ضربه‌ای به اعتماد به نفس شما وارد شود.

• اگر واقعاً می‌خواهید محل سخنرانی را بشناسید، می‌توانید یک روز قبل از سخنرانی در آنجا حاضر شوید تا بفهمید که محل سخنرانی چگونه است.

موفقیت را تجسم کنید

خود را در حال سخنرانی تجسم کنید. خود را در حال صحبت با صدایی بلند، واضح و مطمئن تصور کنید. تماشاگر را در حال دست زدن تجسم کنید، این کار باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود.

چشمان خود را ببندید و با اعتماد به نفس‌ترین و خوش صحبت‌ترین نسخه خود را در بین مخاطبان تصور کنید و آنها را با کلمات خود خیره کنید. یا اگر نگران صحبت کردن در یک محیط اجتماعی کوچکتر هستید، خود را خود تصور کنید که با کلمات‌تان دوستان‌تان را مجذوب کرده‌اید. به تصویر کشیدن سناریویی که می‌خواهید اجرا کنید می‌تواند به موفقیت شما کمک زیادی کند.

• به این ترتیب، هنگامی که زمان لحظه بزرگ شما فرا می‌رسد، آنچه را که تجسم کرده‌اید به یاد بیاورید.

مخاطب خود را بشناسید

دانستن اینکه با چه کسی صحبت می‌کنید می‌تواند به شما کمک کند با اطمینان صحبت کنید. اگر افراد زیادی را مخاطب قرار می‌دهید، مهم است که بدانید آنها از کجا آمده‌اند، چند سال دارند و دانش کلی آنها درباره موضوع شما چیست. این می‌تواند به شما کمک کند تا کلمات خود را مطابق با آن آماده کنید. اگر با افراد معدودی صحبت می‌کنید، دانستن هر چه بیشتر در مورد آنها، دانستن در مورد اعتقادات سیاسی آنها و حس شوخ طبعی آنها می‌تواند به شما کمک کند حرف درست را بگویید (و از گفتن اشتباه اجتناب کنید).

• یکی از دلایلی که مردم هنگام صحبت کردن عصبی می‌شوند این است که ناشناخته‌ها را دوست ندارند. به همین دلیل است که باید تا حد امکان اطلاعات جمع‌آوری کنید.

زبان بدن مطمئنی داشته باشید

زبان بدن می‌تواند کمک زیادی به خوب ظاهر شدن و احساس اعتماد به نفس شما کند. اگر می‌خواهید زبان بدن مطمئنی داشته باشید، باید کارهای زیر را انجام دهید:

• حالت بدنی عالی داشته باشید

• از خمیدن خودداری کنید

• دستان خود را مدام حرکت ندهید

• از قدم زدن بیش از حد در اطراف خودداری کنید

• به جای اینکه روی زمین نگاه کنید، به جلوتر از خود نگاه کنید

• صورت و بدن خود را آرام نگه دارید

بدانید در مورد چه چیزی می‌خواهید صحبت کنید

موضوعی را که به آن علاقه دارید انتخاب کنید. بیشتر از آن چیزی که می‌خواهید در سخنرانی یا مکالمه بگویید، درباره آن بدانید. اگر چیزهای زیادی در مورد موضوع خود بدانید، زمانی که مجبور به صحبت در مورد آن هستید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت. اگر فقط از شب قبل چیزی را که قرار است بگویید را آماده کنید و از پرسیدن سوالاتی که پاسخ آنها را نمی‌دانید وحشت دارید، اعتماد به نفس شما به اوج خود نخواهد رسید. دانستن پنج برابر بیشتر از آنچه می‌خواهید در مورد موضوع خود صحبت کنید، باعث می‌شود برای روز سخنرانی احساس آمادگی کنید.

• بعد از سخنرانی، زمانی را برای پرسش و پاسخ بگذارید. می‌توانید قبل سخنرانی، یک بار برای دوستتان ارائه دهید و از او بخواهید چند سوال سخت از شما بپرسد. بدین ترتیب برای آنچه ممکن است پیش بیاید آماده‌تر خواهید بود.

هر روز خودتان را تحسین کنید

این باعث افزایش اعتماد به نفس شما می‌شود که هنگام صحبت کردن مهم است. با اعتماد به نفس بیشتر، مردم تفکر شما را جدی‌تر می‌گیرند. برای تحسین خودتان فقط کافی است تمام کارهای بزرگی را که انجام داده‌اید و برای آنها سخت تلاش کرده‌اید، به خودتان یادآوری کنید. در آینه نگاه کنید و حداقل سه چیز در مورد خود بگویید، یا فهرستی از همه چیزهای بزرگی که شما را به آنچه هستید تبدیل کرده است، تهیه کنید.

• اگر نمی‌توانید به چیزی فکر کنید که بخواهید به خاطر آن خود را تحسین کنید، باید روی تقویت اعتماد به نفس خود کار کنید. عزت نفس خود را با تمرکز بر چیزی که در آن مهارت دارید، رسیدگی به عیوب خود و گذراندن وقت با افرادی که واقعاً به شما اهمیت می‌دهند و به شما احساس خوبی نسبت به خودتان می‌دهند، ایجاد کنید.

آنقدر بلند صحبت کنید که همه شما را بشنوند

در حالی که نمی‌خواهید فریاد بزنید، باید به اندازه کافی بلند صحبت کنید تا مردم مجبور نباشند از شما بخواهند حرف خود را تکرار کنید. آرام یا آهسته صحبت کردن باعث می‌شود مردم فکر کنند شما خجالتی هستید و به آنچه می‌گویید اعتماد ندارید، به نحوی که واقعاً نمی‌خواهید صدایتان شنیده شود.

• اگر با صدای آهسته صحبت کنید، نه تنها دیگران نمی‌توانند آنچه را که می‌گویید بشنوند، بلکه رفتار مطیعانه‌ای را نیز نشان خواهید داد که برعکس رفتار مطمئن را نشان می‌دهد.

• از طرف دیگر، منظور از بلند صحبت کردن این نیست که فقط برای اینکه دیگران صدای شما را بشنوند با مردم صحبت کنید. کلمات شما به تنهایی باید توجه مردم را به خود جلب کنند.

دایره لغات خود را گسترش دهید

تا جایی که می‌توانید بخوانید. هر چه بیشتر بخوانید، بیشتر می‌دانید و دایره لغات شما گسترده‌تر می‌شود. شما کلمات جدید را یاد می‌گیرید و عبارات جدید را حتی بدون دانستن آن می‌فهمید و به زودی از کلماتی که می‌خوانید در حین صحبت کردن استفاده خواهید کرد. اگر واقعاً می‌خواهید خوب صحبت کنید، داشتن دایره لغات گسترده ضروری است.

• یک دفترچه واژگان نگه دارید. تمام کلمات جدیدی را که در حین خواندن با آنها مواجه شده‌اید بنویسید و از آنها استفاده کنید.

از افراط در زبان عامیانه بپرهیزید

اگر می‌خواهید خوب صحبت کنید، نمی‌توانید با استفاده از عامیانه یا عبارات بیش از حد معمولی با دیگران صحبت کنید. البته، اگر مخاطبان شما با شما صمیمی هستند، نمی‌خواهید خیلی رسمی یا خشن به نظر بیایید، اما باید از گفتن جملات بیش از حد صمیمی یا بی‌ادبانه اجتناب کنید.

• البته، اگر فقط با دوستان صحبت می‌کنید، زبان عامیانه خوب است، اما اگر مخاطبان بالغ‌تری را مخاطب قرار می‌دهید و می‌خواهید خوب صحبت کنید، باید از آن اجتناب کنید.

از مکث نترسید

برخی از مردم مکث را نشانه ضعف می‌دانند، اما مطلقاً اینطور نیست. اشکالی ندارد که مکث کنید تا افکار خود را جمع آوری کنید و در مورد آنچه که قرار است بعداً بگویید فکر کنید. بدتر از آن این است که خیلی سریع صحبت کنید و به نظر برسید که در حال غوغا کردن، عصبانی بودن یا حتی گفتن چیزی هستید که بلافاصله پشیمان می‌شوید.

• اگر هنگام صحبت کردن از مکث‌های کلامی استفاده می‌کنید، زیاد نگران آن نباشید. این فقط یک روش طبیعی برای به کار انداختن ذهن ماست و حتی افراد مشهور و مهم نیز اغلب از آنها استفاده می‌کنند. اگر فکر می‌کنید بیش از حد از آنها استفاده می‌کنید، می‌توانید سعی کنید آن را کاهش دهید، اما فکر نکنید که باید به طور کامل از آنها اجتناب کنید.

فقط در صورت لزوم از ژست‌ها استفاده کنید

اشاره کردن در حین صحبت کردن راهی عالی برای رساندن نکات و تاکید بر کلماتتان است. اما وقتی صحبت می‌کنید زیاد از دست‌ها یا حرکات خود استفاده نکنید، در غیر این صورت مثل این است که از حرکات خود برای جبران استفاده می‌کنید زیرا کلمات شما کافی نیستند. درعوض، نگه داشتن دست‌هایتان در کناره‌ها و استفاده از آن‌ها در چند لحظه کلیدی هنگام صحبت، به شما کمک می‌کند تا منظورتان را بهتر به مخاطب برسانید.

مختصر صحبت کنید

بخشی دیگر از خوب صحبت کردن به این معنی است که بدانید چه چیزی را نباید بگویید. ممکن است فکر کنید که باید ده مثال بزنید تا چیزی را ثابت کنید، اما در واقعیت، ممکن است فقط به یک یا دو مثال نیاز داشته باشید و با این کار ایده‌های شما قوی‌تر خواهد شد، زیرا به جای گفتن هر چه که به ذهن‌تان می‌رسد، بهترین‌ها را انتخاب کردید. اگر در حال سخنرانی هستید، هر کلمه‌ای که می‌گویید باید حساب شود. اگر فقط با چند نفر از دوستانتان صحبت می‌کنید، باز هم بهتر است از سر و کله زدن خودداری کنید.

• اگر سخنرانی دارید، آن را یادداشت کنید و با صدای بلند بگویید. خواندن کلمات خود می‌تواند به شما کمک کند تا ببینید کجاها تکرار می‌شوید و کدام چیزها را می‌خواهید حذف کنید.

نکات اصلی خود را تکرار کنید

ممکن است فکر کنید که یک بار بیان نکات اصلی خود کافی است و مخاطبان شما مهمترین چیز را در مورد آنچه می‌خواهید بگویید، دریافت خواهند کرد. خوب، این جایی است که شما اشتباه می‌کنید. چه در حال سخنرانی در یک جمع باشید و چه در حین مشاجره با یک دوست می‌خواهید نکته‌ای را مطرح کنید، اگر چند نکته اصلی دارید که واقعاً می‌خواهید به آن‌ها برسید، ، بهتر است نکات اصلی خود را دوباره بیان کنید. بیان مجدد نکته در پایان مکالمه یا سخنرانی، به شما کمک می‌کند پیام خود را تعریف کنید و نظر خود را واضح‌تر بیان کنید.

• به نوشتن یک مقاله فکر کنید. در نگارش یک مقاله، شما باید نکات اصلی خود را در پایان هر پاراگراف و در نتیجه گیری خود تکرار کنید، درست است؟ خب صحبت کردن نیز خیلی فرقی نمی‌کند.

از مثال‌های ملموس برای جذب مخاطب خود استفاده کنید

مثال‌های عینی کلید موفقیت در هر سخنرانی یا گفتگو است. چه بخواهید مخاطبان خود را متقاعد کنید که از انرژی‌های تجدیدپذیر استفاده کنند یا بهترین دوست خود را متقاعد کنید که دوست پسر خود را کنار بگذارد، باید چند واقعیت سرد و سخت را برای جلب توجه آنها ارائه دهید. آمار، حکایات یا داستان‌هایی را انتخاب کنید که به بهترین نحو هدف شما را منتقل می‌کنند. به یاد داشته باشید، هدف این نیست که یک میلیون آمار و مثال برای مخاطبان خود بیاورید، بلکه در مورد استفاده از چند نکته کلیدی است که آنها واقعاً به یاد خواهند آورد.

• یک یا دو داستان بگویید. اگر در حال سخنرانی هستید، یک داستان در ابتدا یا انتهای آن می‌تواند به معرفی نکات شما به روشی انسانی‌تر کمک کند.

یک روال آرامش بخش ایجاد کنید

با خطاب به مخاطب خود شروع کنید. این کار برای شما وقت اضافی می‌خرد و اعصابتان را آرام می‌کند. قبل از گفتن هر چیزی مکث کنید، لبخند بزنید و تا سه بشمارید. انرژی عصبی را به شور و شوق تبدیل کنید. همه چیز در مورد یافتن هر چیزی است که برای شما مفید است. شاید نوشیدن یک فنجان چای نعناع قبل از صحبت کردن، این کار را انجام دهد. شاید نوشیدن آب هر پنج دقیقه یکبار برای شما مفید باشد. هنگامی که آنچه را که برای شما مناسب است را پیدا کردید، به آن پایبند باشید.

• شما همچنین می‌توانید یک روال برای صحبت با دوستان ایجاد کنید. چیزی را پیدا کنید که در هنگام صحبت کردن عصبانیت شما را آرام کند.

تمرین، تمرین، تمرین

با تمام تجهیزاتی که قصد استفاده از آن را دارید با صدای بلند تمرین کنید. در صورت لزوم تجدید نظر کنید. روی کنترل کلمات کار کنید. با استفاده از تایمر، تمرین کنید و برای موارد غیرمنتظره وقت بگذارید. هر چه بیشتر تمرین کنید، زمانی که زمان صحبت فرا می‌رسد، صدای طبیعی و خوش صحبت‌تان بیشتر می‌شود. و هر چه بهتر احساس کنید که می‌دانید چه بگویید، اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

عذرخواهی نکن

اگر عصبی هستید یا به طور تصادفی اشتباه صحبت کرده‌اید، با عذرخواهی توجه مردم را به آن جلب نکنید. فقط به آنچه که برای گفتن دارید ادامه دهید و مردم همه چیزهایی را که گفتید فراموش خواهند کرد. گفتن «ببخشید بچه‌ها، من خیلی عصبی هستم» یا «اوه، این حرفم خیلی ناجور بود» فقط باعث می‌شود اوضاع ناخوشایندتر و ناراحت کننده‌تر شود. همه مرتکب اشتباه می‌شوند و نیازی به تصدیق اشتباه شما نیست.

روی پیام تمرکز کنید، نه رسانه

توجه خود را به دور از نگرانی‌های خود متمرکز کنید و بر پیام و مخاطبان خود تمرکز کنید. مهم‌ترین چیز این است که منظورتان را برسانید، نه اینکه وقتی این کار را انجام می‌دهید شبیه استیو جابز شوید. اگر کمتر روی خود تمرکز کنید، احساس خودآگاهی کمتری خواهید داشت و بیشتر شبیه یک پیام‌رسان هستید و این فشار زیادی را از بین می‌برد. قبل از صحبت کردن، به خود یادآوری کنید که پیامی که باید منتقل کنید چقدر مهم است و چرا انتقال آن برای شما اهمیت دارد. این باعث می‌شود دیگر نگران این نباشید که آیا خیلی سریع صحبت می‌کنید یا زیاد عرق می‌کنید.

تجربه کسب کنید

به طور عمده، گفتار شما باید نماینده شما باشد، به عنوان یک مرجع و به عنوان یک شخص. تجربه باعث ایجاد اعتماد به نفس می‌شود، که کلید صحبت موثر است. شرکت در سخنرانی عمومی به موفقیت شما کمک می‌کند. حتی اگر فقط می‌خواهید با اطمینان در مقابل دوستان یا غریبه‌ها صحبت کنید، هرچه بیشتر این کار را انجام دهید، بهتر در آن صحبت خواهید کرد.

درک کنید که مردم می‌خواهند شما موفق شوید

مخاطبان از شما می‌خواهند که جالب، محرک، آموزنده و سرگرم کننده باشید. آنها برای شما ریشه یابی می‌کنند. قبل از شروع به کارهایی که باید انجام دهید مثبت فکر کنید و بدانید که هیچ کس نمی‌خواهد که شما دست از کار بکشید، سخنرانی‌تان را خراب کنید یا آنچه را که می‌خواهید بگویید فراموش کنید. همه بهترین‌ها را برای شما می‌خواهند و شما هم باید آن را بخواهید. صحبت کردن می‌تواند یک چیز ترسناک باشد، ولی همه از شما می‌خواهند که بهترین کار را انجام دهید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *