کشف سکونت‌گاه باستانی در بیت‌شمش

 باستان‌شناسان با انجام حفاری‌هایی نزدیک شهر بیت‌شمش، مجموعه‌ی گسترده‌ای شامل حمام‌های سرپوشیده‌ی مورد استفاده به مقاصد دینی و پناهگاه‌های سرپوشیده را که توسط قبیله‌های بارکوخبا استفاده می‌شده است را کشف کردند. سکونت‌گاه باستانی که جدیداً کشف شد و نام باستانی آن ناشناخته است، شامل ۸ حمام، آب‌انبار، پناهگاه و تأسیسات صنعتی سنگی دیگر است.
دکتر «سارا هیرشبرگ»، دکتر «شوا کسیلویتز» و دکتر «سارا لوه‌وی» به‌عنوان رؤسای گروه‌های حفاری می‌گویند: «اهمیت فوق‌العاده‌ی این سکونت‌گاه به حمام‌های مذهبی سرپوشیده و خصوصی برمی‌گردد که در ساختمان‌های مسکونی آن قرار داشته است. هر منزل دارای حمام ‌و آب‌انبار مخصوص خود بوده است. بعضی از پرستش‌گاه‌های حفاری شده ساده هستند، ولی برخی از آن‌ها پیچیده‌تر هستند و شامل مخزن جمع‌آوری آب نیز هستند که آب باران در آنجا جمع می‌شده است. بسیار جالب است که اشاره کنیم ساکنین محلی به طرز شدیدی به قوانین خالص و ناخالص بودن اهمیت می‌داده‌اند.»
در زیر منازل و تأسیسات سنگی، کشف جدید دیگری نیز انجام شد که تاریخ آن به زمان انقلاب بارکوخبا برمی‌گردد؛ پلکان مارپیچ پناهگاهی مخفی که به مجموعه‌های پیچیده‌ی مصنوعی متصل شده است. در برخی از مجموعه‌های زیرزمینی، قبیله‌های بارکوخبا آب‌انبارهایی تعبیه کرده بودند که بتوانند به کمک آن‌ها به آب مخفی دسترسی داشته باشند. از یکی از غارها بطری‌های سرامیکی و ظروف پخت و پز که احتمالاً توسط قبایل مورد استفاده بوده‌اند نیز کشف شد.
یافته‌ها نشان می‌دهد که این سکونت‌گاه حتی پس از ویرانی اورشلیم در سال ۷۰ میلادی نیز وجود داشته است.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *