جان فوربز – ریاضیدان الهام‌بخش «ذهن زیبا» در تصادف رانندگی درگذشت

جان فوربز نش، ریاضیدان دانشگاه پرینستون و برنده جایزه نوبل اقتصاد که زندگی وی الهام‌بخش فیلم «ذهن زیبا» بود، روز شنبه (دوم خرداد) طی یک حادثه رانندگی به همراه همسرش در نیوجرسی درگذشت.

39cd02e6-5935-45a9-8c13-73456e846ba4-2060x1236

 به نقل از ایسنا، جان نش ۸۶ ساله و همسرش آلیسیا ۸۲ ساله در تاکسی در خیابا‌های نیوجرسی در حال حرکت بود که راننده کنترل خود را از دست داده و با گارد ریل تصادف کرد. نش و همسرش که به نظر می رسد کمربند ایمنی نبسته بودند از خودرو به بیرون پرتاب شدند که این امر باعث مرگ آنها شد. جان نش که در سال ۱۹۹۴ موفق به دریافت جایزه نوبل اقتصاد شده بود به عنوان یک ریاضیدان ارشد در دانشگاه پرینستون کار می‌کرد.

داستان زندگی این دانشمند از جمله مبارزه وی با اسکیزوفرنی پارانوئید توسط راسل کرو، بازیگر آمریکا در فیلم «ذهن زیبا» در سال ۲۰۰۱ به نمایش درآمد که موفق به کسب چهار جایزه اسکار شد. چندی پیش جان نش به همراه لوئیز نیرنبرگ، ریاضیدان دانشگاه نیویورک برای دریافت جایزه ریاضی ۵۰۰ هزار دلاری Abel به نروژ سفر کردند که برای کار آنها در زمینه معادلات دیفرانسیل با مشتقات جزئی توسط آکادمی علوم و مقالات نروژ به آنها اعطا شد.

83199987_nashcrowe

راسل کرو و جان نش

کریستوفر ایگروبر، رئیس دانشگاه پرینستون در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما از خبر درگذشت نابهنگام جان نش و همسرش آلیسیا مبهوت و ناراحت شدیم. هر دو از اعصای بسیار ویژه جامعه دانشگاهی پرینستون بودند. دستاوردهای چشمگیر جان الهام‌بخش نسل‌های ریاضیدانان، اقتصاددانان و دانشمندانی شده که از کار درخشان و پیشگامانه وی در زمینه نظریه بازی تاثیر گرفته‌اند. همچنین داستان زندگی وی با آلیسیا، میلیون‌ها خواننده و علاقمندان به سینما را که از شجاعت آنها در مواجهه با چالش‌های دلهره‌آور شگفت‌زده شده بودند، تحت تاثیر قرار داد.

جان نش در ۱۳ ژوئن سال ۱۹۲۸ در بلوفیلد در ویرجینیای غربی از یک پدر مهندس برق و مادر معلم به دنیا آمد. وی در مقاله شرح حال خود برای کمیته نوبل از کنجکاوی خود در مورد مسائل ریاضی در نوجوانی گفته بود. دانشگاه هاروارد، نش را دعوت کرد تا به عنوان دانشجوی دکتری به دپارتمان ریاضی آن بپیوندد، وی به دلیل شرایط پیشنهادی بهتر دانشگاه پرینستون در سال ۱۹۴۸ به آنجا رفت. او تنها پس از دو سال توانست کار بر روی بازی‌های غیرمشارکتی را تکیمل کند که ۴۰ سال بعد، جایزه نوبل را در اقتصاد برای وی به ارمغان آورد. ابتلای نش به بیماری اسکیزوفرنی پارانوئید در سال ۱۹۵۹ دستاوردهای زودهنگام وی را متوقف کرد.

سایت علمی بیگ بنگ / منابع بیشتر: theguardian , BBC

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *