حفظ طعم غذا با یک روغن خاص: توکوفرول دقیقا چیست؟!

روغن

تقریبا همه سرآشپزهای معروف دنیا متفق‌القول بر این باورند که سه عامل کلیدی در تعیین کیفیت و طعم غذا تاثیر دارد. این سه عامل کلیدی، عبارتند از: نمک، حرارت و چربی.

 

احتمالا خود شما هم این مسأله را تجربه کرده‌اید که انتخاب روغن مناسب پخت و پز تا چه اندازه می‌تواند در ظاهر، طعم و بافت غذا موثر باشد. نسل جدید روغن‌های غنچه پلاس علاوه بر طعم خوب غذا، سلامتی و کیفیت آن را هم مد نظر قرار داده و سرشار از مواد ضروری مورد نیاز بدن از جمله توکوفرول هستند. اما سوالی که برای اکثر ما پیش می‌آید این است که آیا افزودن این ترکیبات به روغن، طعم غذا را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد؟

 

توکوفرول چیست؟

شکل غالب ویتامین E در بافت بدن انسان و حیوان، یک مایع زرد کم‌رنگ به نام توکوفرول است که در مواد گیاهی وجود دارد. در واقع توکوفرول در چربی‌ها و روغن‌های گیاهی مانند: روغن آفتابگردان، بادام زمینی، گردو، کنجد و روغن زیتون یافت می‌شود. همچنین در برخی از محصولات لبنی، گوشت، تخم مرغ، غلات و آجیل نیز یافت می‌شود.

 

به لحاظ علمی توکوفرول یک لیپید طبیعی است که می‌توان آن را به صورت مصنوعی نیز تولید کرد. در شکل طبیعی خود، از طریق فتوسنتز ایجاد می‌شود. این یک جزء طبیعی از غشای سلولی است که تصور می‌شود در برابر آسیب اکسیداتیو از ما محافظت می‌کند. روغن آفتابگردان حاوی توکوفرول غنچه اولین روغن خالص حاوی آنتی‌اکسیدان طبیعی توکوفرول است که به صورت صد درصدی از دانه‌های روغنی آفتابگردان تهیه شده است.

 

خواص توکوفرول موجود در روغن‌های غنچه پلاس

توکوفرول که نوع خاصی از ویتامین E است، به عنوان یک ماده محلول در چربی، در بدن ما به طور طبیعی ساخته نمی‌شود و حتما باید از منابع بیرونی مانند مکمل‌ها یا مواد غذایی تهیه شود. توکوفرول بیش از هر چیز به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی شناخته می‌شود. همان طور که می‌دانید؛ رادیکال‌های آزاد، در اثر قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور آفتاب، سبک زندگی غلط و مصرف مواد غذایی ناسالم در بدن تولید می‌شوند. رادیکال‌های آزاد از دلایل اصلی ابتلا به بیماری‌های مختلف مانند سرطان و تضعیف سیستم ایمنی بدن هستند.

 

بهترین راه مقابله با افزایش رادیکال‌های آزاد در سطح بدن، مصرف آنتی‌ اکسیدان‌هاست. آنتی اکسیدان‌ها باعث می‌شوند رادیکال‌های آزاد مهارشده و فرآیند تخریب سلول‌ها به تعویق بیفتد. در نتیجه می‌توان گفت مصرف مواد حاوی آنتی‌اکسیدان مانند (توکوفرول) ویتامین E، بهترین راه مقابله با پیری و بالا رفتن سن هستند.

 

علاوه بر این توکوفرول یک ویتامین مهم محلول در چربی است که نقش‌های مختلفی در بدن ایفا می‌کند. مهمترین نقش آن به عنوان یک ویتامین آنتی اکسیدان است که با شرکای خود سلنیوم و ویتامین C برای محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو ناشی از ورزش، بیماری و برخی شرایط پزشکی عمل می‌کند. از طریق این مکانیسم، ویتامین E برای حفظ عملکرد عصبی عضلانی طبیعی بدن عمل می‌کند. ویتامین E همچنین به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند. این مسأله به بدن در استفاده صحیح از ویتامین K کمک می‌کند و به حفظ ویسکوزیته طبیعی خون کمک می‌کند. حد مجاز مصرف ویتامین E حداکثر ۱۰۰۰۰ واحد بین‌المللی در روز است.منابع غذایی اصلی حاوی ویتامین E سبزیجات تازه و اشکال مختلف مکمل‌های دارویی هستند.

 

همچنین روغن آفتابگردان حاوی توکوفرول یکی از بهترین مواد غذایی برای ورزشکاران به شمار می‌رود؛ چرا که باعث می‌شود رشد سریع‌تر عضلات شده و مقاومت آن‌ها را هم بالاتر می‌برد.

البته توکوفرول مزایای بسیار دیگری هم دارد که با سلامتی و کیفیت زندگی شما مرتبط‌ا‌ند؛ اما باید به تاثیر مثبت آن روی طعم و بوی غذا هم اشاره کرد.

 

نقش توکوفرول در طعم مواد غذایی

بسیاری از روغن‌های موجود در بازار، پیش از آن که فرآیند پخت و پز به اتمام برسد؛ می‌سوزند و دود می‌کنند. این روغن‌های سوخته علاوه بر ضرر زیادی که برای بدن انسان دارند؛ باعث ایجاد طعم و بوی نامطبوع در غذا هم می‌شوند. اما روغن آفتابگردان به دلیل داشتن نقطه دود بالا، به عنوان یکی از روغن‌های مقاوم برای سرخ کردن سطحی و کوتاه مدت شناخته می‌شود. پختن و سرخ کردن غذا با این روغن، باعث ایجاد طعم دلپذیر و ظاهری وسوسه‌انگیز خواهد شد و به همین دلیل روغن آفتابگردان از محبوب‎ترین محصولات سبد غذایی خانواده‌های ایرانی است.

 

با توجه به کیفیت و محبوبیت روغن آفتابگردان، تولیدکنندگان این محصول با اضافه کردن انواع ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و سایر مواد ضروری بدن، نسل سوم این روغن را به بازار عرضه کردند که علاوه بر حفظ ویژگی‌های اولیه خود، دارای مواد مفید بیشتری است.

 

روغن آفتابگردان غنچه پلاس با توکوفرول غنی‌سازی شده است که دارای خواص و مزایای بی‌شماری است. از جمله این که توکوفرول زنجیره اکسیداسیون لیپیدها را کند می‌کند و این مسئله باعث می‌شود کیفیت غذا بالاتر رود.

 

استفاده از روغن حاوی توکوفرول، طعم، بو و ظاهر غذا را تازه‌تر نگه می‌دارد و بافت غذا تا مدت بیشتری سالم و باکیفیت باقی می‌ماند. به دلیل همین خاصیت آنتی اکسیدانی ویتامین E، سال‌هاست که از این ماده به عنوان نگهدارنده طبیعی مواد غذایی استفاده می‌شود.

 

کند کردن زنجیره اکسید شدن چربی‌ها، داشتن نقطه دود بالا و استفاده از دوز مناسب توکوفرول در روغن، دلایلی هستند که باعث می‌شود غذاهای پخته و سرخ شده در روغن آفتابگردان غنچه پلاس، طعم لذیذ و بوی مطبوع غذا را مدت بیشتری در خود حفظ کند.

 

سخن آخر

توکوفرول به عنوان یک آنتی اکسیدان طبیعی، قابلیت مهار رادیکال‌های آزاد و در نتیجه پیشگیری از بروز سرطان و بیماری‌های خودایمنی را دارد. اما این ماده هم مانند بسیاری دیگر از مواد ضروری بدن باید توسط مواد خوراکی دریافت شود. از آنجا که رژیم غذایی بیشتر افراد برای تامین همه نیازهای غذایی کافی نیست؛ شرکت غنچه اقدام به تولید نسل سوم روغن‌ها کرده است که غنی شده با توکوفرول، انواع ویتامین‌ها، امگا ۶ و… هستند.

 

روغن آفتابگردان حاوی توکوفرول علاوه بر خواص فوق‌العاده‌ای که برای سلامتی بدن دارد؛ با حفظ طعم، بو و ظاهر غذا، کمک می‌کند مدت بیشتری بتوانید از کیفیت و خوشمزگی غذا لذت ببرید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *