دانلود کتاب آیین قبالا

نام کتاب: آیین قبالا (عرفان و فلسفه‌ی یهود)
برگردان و پژوهش: شیوا کاویانی
زبان کتاب: فارسی
فرمت: PDF
تعداد صفحات: ۱۴۶ صفحه
حجم فایل: ۳ مگابایت
آیین قبالا

واژه قبالا از ریشه عبری «قَبِلْ» به معنی قبول کردن، سرسپردن و دل سپردن است. و مجموعه تعالیم باطنی را در بر می‏گیرد. این واژه به گونه‏های مختلف هجی می‏شود. عموماً کابالا (Kabala) مورد نظر دانشمندان و دین‏شناسان بوده و قبالا (Qabala) مورد توجه معتقدین به علوم غریبه و نیز فراروان شناسان می‏باشد.
این کتاب، اولین کتاب با این عنوان است که در زمینه قبالا و حسیدیم در ایران منتشر می‏شود.
قبالا متعارف‌‏ترین اصطلاح سنتی به کار رفته برای آموزه‌های راز ورزانه‏ یهودیت و عرفان یهود، به ویژه عرفان برآمده از سده‏‌های میانه تاکنون، می‏باشد. واژه قبالا، به مفهومی گسترده‌تر، به تمامی جریان‌های پی‏آیند رازورزانه یهودیت اشاره دارد که از پایان دوره معبد دوم پرورش یافته و سامان پویای تاریخ یهودیت شده است. قبالا پدیده‏ای یگانه است و نباید آن را همسان با مفهوم «عرفان» در تاریخ دین انگاشت. در واقع قبالا عرفان است، اما همزمان، دربرگیرنده دو مفهوم و معنای «رازورزی = نگرش اشراقی» و «یزدان‏شناسی» است. این بن‏پاره‏های عرفانی و رازورزانه، هر دو با مفهوم قبالا هم‏سو هستند و گاه تا حد زیادی سبب آشفتگی ذهنی و برداشت مردمان می‏شود. از دید برخی قبالا، خِرَد، خودپدیده‏ای عرفانی انگاشته می‏شد. سنت اصلی عرفان یهود، آئین قبالاست. این آئین نشان‏گر سیر و سلوک راه مقدس زندگی است که با رهروی بر عارف گشوده می‏شود و دربرگیرنده دورنمایه یزدان‌‏شناسی و آفرینش‌‏شناسی است.
مهم‏ترین سند مکتوب این آئین، کتاب: روشنایی (زُهَر) است که ابتدا به زبان آرامی، در اواخر قرن سیزدهم در اسپانیا نگاشته شد. این کتاب تفسیری روشن‏گرانه است بر تورات، بیان‏گر تعلیم عرفانی درباره گوهر ناشناخته یزدان، یزدانی که در غایت «نامتناهی» است و نمی‏توان هیچ سخنی درباره او گفت.
بنیادی‏ترین اندیشه‌‏های مکتب‏‏های قبالایی در مهم‏ترین و معروف‏ترین کتاب آئین قبالا، یعنی کتاب زُهَر (Zohar) (روشنایی) به صورت مجموعه‌‏ای از رساله‌‏های عرفانی آمده که در میان قبالاهای کاستیلی نخستین سال‏های ۱۲۸۰ دست به دست می‏شد. از پی آن، بین سال‏های ۱۲۸۵ و ۱۳۳۵، قبالیست‏ها کتاب‏های بسیاری را براساس متن زُهَر ترجمه، تفسیر و اقتباس کردند که به ویژه به پذیرش این متن به مثابه کتاب مقدس خدمت بزرگی کرد.
پس از میانه سده سیزدهم، قبالیست‏ها، سلسله مقالاتی را پدید آوردند که راه و روش‏های طریقه‌های دستیابی و تجربه‌های وجدآمیز را مورد بحث قرار می‏داد و تجربه‌هایی این گونه را توصیف می‏کرد.
با این همه قبالا یکی از شیوه‌‏های فکری در اندیشه یهودیت است که مورد قبول بسیاری از علما و اندیشمندان یهودی نمی‏‎باشد و آن را جریانی انحرافی از یهودیت فقهی و خاخامی می‏دانند و حتی آشنایی با این شیوه فکری را برای یهودیان توصیه نمی‏کنند.
فهرست:
گزارش پژوهش
پیشگفتار
آیین قبالا: دیدگاه نظری و کارکردی
آیین قبالا در گستره‌ی تاریخ
اصطلاح‌شناسی و تعبیرهای چند از قبالا
نوشتار نخست: شیوا کاویانی
مطالعه‌یی تطبیقی در عرفان یهود و قبالا
شکوفایی عرفان یهود
اصطلاح‌شناسی
بررسی تاریخی
قبالای مسیحی
بررسی پدیدارشناختی
نوشتار دوم: گرشوم شولم
گرایش‌های فکری عرفان یهود
درباره نویسنده
ویژگی‌های کلی عرفان یهود
برخی از آثار پرفسور شولم
نوشتار سوم: ابن باقودا
[الهدایه الی فرائض القلوب]
فهرست کتاب الهدایه
راهیابی به آیین سیر و سلوک
درباره نویسنده
پاره نهم: زهد
پاره دهم: محبت به یزدان
واژه‌نامه‌ی فارسی به انگلیسی
واژه‌نامه‌ی انگلیسی به فارسی
فهرست کتاب‌ها و مقاله‌های شیوا کاویانی
download-book

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *