راز دستیابی به امنیت شغلی و چرایی اهمیت آن

زبان بدن در مصاحبه‌ شغلی

امنیت شغلی

 

چگونه در شغل خود امنیت داشته باشیم؟ راهکارهایی برای جلوگیری از بیکاری

امنیت شغلی به میزان اطمینان کارمند از حفظ شغل فعلی و سطح درآمد آن اشاره دارد.

برخی از عواملی که بر امنیت شغلی تأثیر می‌گذارند شامل شرایط اقتصادی، روند صنعت، عملکرد شرکت و عملکرد فردی کارمند می‌شوند.

برای برخی افراد، کار ارزش و معنای زندگی را فراهم می‌کند و می‌تواند با هویت، علایق و ارزش‌های فردی آن‌ها تطابق داشته باشد. با این حال، به علاوه احساس هویت، امنیت شغلی به دلایل زیادی از جمله حفظ درآمد و استقرار در شغل، اهمیت بسیاری دارد. به همین دلیل، به دنبال افزایش و حفظ امنیت شغلی خود باید در مورد روند صنعت، مهارت‌های درخواستی و شرایط اقتصادی آگاهی داشته باشیم.

 

برای اکثر افراد، کار به عنوان منبع درآمد برای تأمین نیازهای خود و خانواده هایشان محسوب می‌شود. از گرفتن چک حقوق تا پرداخت اجاره یا قسط ماهیانه، همه به دنبال ایجاد امنیت مالی هستند. بودجه‌ای که دارند، به آنها امکان می‌دهد تا برای فرزندانشان هزینه هایی را پرداخت کنند و به پوشش هزینه‌های ناگهانی مراقبت‌های بهداشتی بپردازند. به طور کلی، کار به عنوان یک منبع درآمد، به افراد امکان می‌دهد تا بهترین وضعیت اقتصادی را تجربه و زندگی بهتری داشته باشند.

 

تحرک اقتصادی زمانی ایجاد می شود که فرصت ها در دسترس افراد با استعداد باشد. وقتی امنیت شغلی به خطر می افتد، بلافاصله بی ثبات می شوید. این می تواند منجر به احساس استرس، افسردگی و عدم آمادگی ذهنی شود.

 

اقتصاد جهانی ما در نوسان است. این یک موج بالا و پایین است که سیاست، رکود، همه گیری جهانی و سایر بحران ها را تحمل می کند. همانطور که باید واکنش نشان می دهد، سعی می کند از هر چیزی که ممکن است برای نجات باقی بماند محافظت کند.

متأسفانه تاریخ به ما می گوید که اقتصاد هرگز به طور مداوم پایدار نیست. برای ما انسان ها، می تواند استرس قابل توجهی در مورد امنیت و ثبات شغلی ایجاد کند.

 

بنابراین، چگونه امنیت شغلی را پیدا کنید؟ تفاوت بین امنیت شغلی و ثبات شغلی چیست؟ و اگر کارفرما هستید، چه راه هایی وجود دارد که می توانید امنیت شغلی کارمندان خود را افزایش دهید؟

 

 

امنیت شغلی چیست؟

احساس اینکه ممکن است شغل خود را از دست بدهید، یک ترس واقعی در مورد ناامنی شغلی ایجاد می کند. امنیت شغلی به معنای این است که بدانید شغل شما از قطع شدن در امان است. این تضمینی است که می توانید در آینده قابل پیش بینی در شغل فعلی خود کار کنید.

 

امنیت شغلی همراه با احساس محافظت در برابر مواردی مانند اخراج، سقوط اقتصادی و سایر عواملی است که می تواند بر اشتغال تأثیر بگذارد. در اینجا چند دلیل وجود دارد که چرا امنیت شغلی برای کارمندان و کارفرمایان بسیار مهم است.

 

باعث می شود کارمندان احساس ارزشمندی کنند

نباید تعجب آور باشد که کارکنان وقتی در شغل خود احساس امنیت می کنند، احساس ارزشمندی می کنند. اگر کارفرما بتواند احساس امنیت ایجاد کند، کارمندان اولاً احساس می‌کنند که به عنوان انسان شناخته می‌شوند و در مرحله بعد کارمند.

 

کاهش استرس و اضطراب کارکنان

رفاه کارکنان شما مهم است. ما می دانیم که رفاه کارکنان (به ویژه استرس، اضطراب و فرسودگی شغلی) با عملکرد مرتبط است.

هنگامی که ترس از ناامنی شغلی وجود دارد، احتمالاً بهزیستی کارمندان شما ضربه خواهد خورد. ناامنی می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت روانی و سلامت جسمی کارکنان شما تأثیر بگذارد.

 

ناامنی شغلی می تواند منجر به اضطراب طولانی مدت، عصبانیت و فرسودگی شغلی شود. این تأثیرات می تواند در تظاهرات سلامت جسمی و روانی ظاهر شود. این شامل مشکلات خواب ، سوء مصرف مواد، افزایش وزن، افسردگی و موارد دیگر است.

 

مشارکت کارکنان را افزایش می دهد

یک مطالعه اخیر به بررسی ناامنی شغلی و مشارکت کارکنان پرداخت. این مطالعه نشان داد که ناامنی شغلی تأثیر منفی بر مشارکت کارکنان دارد. گالوپ داده های جالبی پیدا کرد که از این آمار پشتیبانی می کند. کارمندانی که در مورد شغل خود ناامن هستند، ۳۷ درصد بیشتر احتمال دارد که در محل کار خود را ترک کنند.

 

اما زمانی که کارکنان احساس امنیت و ارزش می کنند، مشارکت کارکنان افزایش می یابد. نیروی کار متعهد اثر موجی مثبت دارد. این شامل حفظ بهتر کارمندان ، گردش مالی کمتر و حتی عملکرد کلی کسب و کار بهتر است و امنیت شغلی نقش کلیدی در احساس ارتباط کارکنان با سازمان خود دارد.

 

بهره وری کارکنان را بهبود می بخشد

اثر مثبت امنیت شغلی منجر به افزایش بهره وری کارکنان می شود. افزایش مشارکت کارکنان (همراه با یک تجربه استثنایی) منجر به کارکنان مولدتر می شود.

 

 

عوامل موثر بر امنیت شغلی

عوامل زیادی وجود دارد که می تواند بر امنیت شغلی تأثیر بگذارد. برخی از مهمترین عوامل عبارتند از:

• وضعیت اقتصاد: رکود اقتصادی می تواند منجر به اخراج کارکنان شود، زیرا ممکن است شرکت ها نیاز به کاهش هزینه ها داشته باشند.

• صنعت: برخی از صنایع نسبت به سایرین دوره‌ای‌تر هستند، به این معنی که در طول رکود اقتصادی، احتمال اخراج کارکنان بیشتر است.

• شرکت: سلامت مالی یک شرکت نیز می تواند بر امنیت شغلی تأثیر بگذارد. شرکتی که از نظر مالی دچار مشکل است ممکن است بیشتر کارکنان خود را اخراج کند.

• کارمند منفرد: عملکرد، مهارت ها و تجربه هر یک از کارکنان نیز می تواند بر امنیت شغلی آنها تأثیر بگذارد. کارکنانی که عملکرد بالایی دارند و مهارت‌های ارزشمندی دارند، کمتر اخراج می‌شوند.

• فرهنگ شرکت: فرهنگ شرکت می تواند در امنیت شغلی نیز نقش داشته باشد. شرکت هایی با فرهنگ قوی وفاداری و توسعه کارکنان کمتر احتمال دارد کارمندان را اخراج کنند.

روابط کارمند با مدیر و همکارانشان: کارمندانی که روابط خوبی با مدیر و همکاران خود دارند کمتر اخراج می شوند.

 

لازم به ذکر است که امنیت شغلی برای هیچکس تضمین نمی شود. با این حال، با درک عواملی که می تواند بر امنیت شغلی تأثیر بگذارد، کارکنان می توانند اقداماتی را برای افزایش شانس خود برای حفظ شغل خود انجام دهند.

 

۳ روشی که مدیران می توانند امنیت شغلی کارکنان را افزایش دهند

به عنوان یک مدیر، شما تأثیر باورنکردنی بر تجربه کارمندان خود دارید. مدیران می توانند «آن را بسازند یا آن را بشکنند» برای کارمندان. بنابراین، به عنوان یک مدیر، چگونه می توانید به کارکنان خود کمک کنید تا در شغل خود احساس امنیت کنند؟

 

۱٫ فرصت های یادگیری و توسعه را تشویق کنید

به عنوان یک مدیر، کارمندان خود را تشویق کنید تا با ارتقاء مهارت، در حد خود باقی بمانند.

با توانمندسازی یادگیری کارکنان خود، به رشد مجموعه مهارت های آنها کمک می کنید. اگر اتفاقی مانند اخراج رخ دهد، امیدواریم به ایجاد مهارت کمک کرده باشید. با انجام این کار، آنها ممکن است آمادگی بهتری برای مقابله با یک بازار کار سخت داشته باشند.

 

۲٫ رهبر آینده نگر باشید

یکی از کارهای کلیدی آینده‌نگر آماده شدن برای راه پیش رو است. رهبری آینده‌نگر به معنای آماده شدن برای موانع و مشکلاتی است که ممکن است در این راه رخ دهد. ترکیبی از خوش بینی و عمل گرایی می تواند به شما در ایجاد مهارت های لازم کمک کند.

 

و با انجام این کار، نتایجی را در تیم خود خواهید دید: افزایش نوآوری، عملکرد، انعطاف پذیری و چابکی. اتخاذ یک طرز فکر آینده نگر برای افزایش امنیت شغلی حیاتی است. اگر بتوانید به اندازه کافی از قبل فکر کنید و برای موارد غیرمنتظره آماده باشید، ممکن است موقعیت بهتری برای ایجاد مسیرهای شغلی برای تیم خود داشته باشید.

 

۳٫ تحرک شغلی را تشویق کنید

روزهایی طولانی است که کارمندان برای مدت طولانی در یک موقعیت می مانند. ما می دانیم که تحرک داخلی و شغلی برای رشد کارکنان حیاتی است.

به عنوان یک مدیر، تحرک شغلی را تشویق کنید. ممکن است به این معنی باشد که شما کارمندانی دارید که تا زمانی که ایده آل است در تیم خاص شما باقی نمی مانند. اما کارمندان شما مجموعه مهارت های جدیدی را یاد خواهند گرفت و در حرفه خود رشد خواهند کرد. با انجام این کار، به افزایش امنیت شغلی آن‌ها کمک می‌کنید و نتیجه کسب‌وکار شما سود خواهد برد.

 

۳ روشی که کارمندان می توانند بر امنیت شغلی خود تأثیر بگذارند

امنیت شغلی می تواند کاملاً خارج از کنترل شما باشد. اما در واقعیت، به عنوان یک کارمند، شما در صندلی راننده شغل خود هستید و چیزهایی وجود دارد که شما بر روی آنها کنترل دارید تا به امنیت شغلی خود کمک کنید.

 

۱٫ به دنبال فرصت های یادگیری باشید

یادگیری مهارت های جدید هیچ آسیبی به شغل شما وارد نمی کند. در واقع، کاملا برعکس. راه هایی را در نظر بگیرید که می توانید مسیرهای یادگیری را در نقش فعلی خود ایجاد کنید.

 

شاید برای انجام پروژه‌های خارج از منطقه، داوطلب شوید و یا در دوره‌های آموزشی و کلاس‌ها برای ایجاد مهارت جدید شرکت کنید. همیشه ذهن خودتان را برای فرصت‌های یادگیری باز نگه دارید. شاید نتوانید حدس بزنید که چگونه فرصت‌های یادگیری به فرصت‌های شغلی شما کمک کنند. بنابراین، همیشه سعی کنید در هر شرایطی فرصت‌های یادگیری را به دست آورید تا بتوانید در جایگاه شغلی خود بهتر عمل کنید.

 

۲٫ ایجاد و پرورش روابط

شبکه های اجتماعی و شبکه‌ها نقش بزرگ‌تری از آنچه فکر می‌کنید در حرفه‌تان بازی می‌کنند. سعی کنید شبکه خود را گسترش دهید و روابط جدید ایجاد کنید.

ارتباطات جدید می تواند دری را برای فرصت های جدید باز کند. همچنین ممکن است راه هایی را در نظر بگیرید که می توانید با یک مربی کار کنید یا به عنوان مربی برای شخص دیگری خدمت کنید.

 

۳٫ با مربی کار کنید

اگر از امنیت شغلی می ترسید، می تواند به داشتن یک دیدگاه بیرونی کمک کند. یک راهنمای شخصی در قالب یک مربی می تواند به شما در ایجاد نقشه راه شغلی کمک کند. اگر نگران این هستید که در آینده چه کاری باید انجام دهید، به مربی خود تکیه کنید. اگر مطمئن نیستید که مجموعه مهارت‌هایتان چگونه منتقل می‌شود، مربی‌تان می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید کجا باید بروید.

 

 

سوالات متداول در مورد امنیت شغلی

۱٫ مهم ترین عواملی که بر امنیت شغلی تأثیر می گذارد چیست؟

مهم ترین عواملی که بر امنیت شغلی تأثیر می گذارند عبارتند از وضعیت اقتصاد، صنعت، شرکت و تک تک کارمندان. وضعیت اقتصاد یک عامل اصلی است، زیرا رکود یا رکود اقتصادی می تواند منجر به اخراج کارکنان شود.

 

۲٫ برای افزایش امنیت شغلی چه کار کنم؟

چند کار وجود دارد که می توانید برای افزایش امنیت شغلی خود انجام دهید. این شامل:

• کسب مهارت و تجربه ارزشمند.

• عضوی ارزشمند در تیم بودن

• مجری خوبی بودن

• وفادار بودن به شرکت

• تمایل به نقل مکان

 

۳٫ چه نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد شغل من ممکن است در خطر باشد؟

تعدادی نشانه وجود دارد که نشان می دهد شغل شما ممکن است در خطر باشد. این شامل:

• شرکت با مشکلات مالی مواجه است.

• شرکت در حال کاهش یا تغییر ساختار است.

• در کارتان عملکرد خوبی ندارید.

• شما برای فرهنگ شرکت مناسب نیستید.

• شما در موقعیتی هستید که به راحتی برون سپاری یا خودکار می شود.

 

۴٫ اگر نگران امنیت شغلی خود هستم چه باید بکنم؟

اگر نگران امنیت شغلی خود هستید، چند کار وجود دارد که می توانید انجام دهید. این شامل:

• در مورد نگرانی های خود با مدیر خود صحبت کنید.

• رزومه خود را به روز کنید و شبکه را شروع کنید.

• برای بهبود مهارت ها و تجربه خود گام بردارید.

• برای جابجایی در صورت لزوم آماده باشید.

 

سخن پایانی امنیت شغلی

امنیت شغلی هم برای کارمندان و هم برای کارفرمایان موضوع مهمی است. کارمندان می خواهند در شغل خود احساس امنیت کنند، در حالی که کارفرمایان می خواهند بتوانند کارکنان ارزشمند خود را حفظ کنند. با این حال، در اقتصاد امروز، امنیت شغلی برای کسی تضمین شده نیست. عوامل متعددی وجود دارد که می تواند بر امنیت شغلی تأثیر بگذارد، از جمله وضعیت اقتصاد، صنعت، شرکت و تک تک کارکنان.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *