راز سر به مهر نقشه قدیمی پیری ریاز

 نقشه قدیمی پیری ریاز

نقشه قدیمی پیری ریاز

در اوایل قرن هجدهم میلادی یک نقشه قدیمی که متعلق به یک افسر نیروی دریایی ترکیه به نام ادمیرال «پیری ریاز» بود در کاخ توپکاپی ( کاخ معروف سلاطین عثمانی ) به دست آمد. کلیه این نقشه ها به کارتوگرافر آمریکایی «آرلینگتن مالری» سپرده شدند،مالری این حقیقت عجیب را که در نقشه ها تمام نقاط جغرافیایی وجود داشت تصدیق نمود، ولی آن ها در جای خود رسم نشده بودند. او از «والترز» کارتوگرافر مرکز هیدروگرافیک نیروی دریایی آمریکا درخواست کمک نمود،«والتر» و «مالری» یک شبکه بوجود آوردند و نقشه ها را بر روی یک کره جدید منعکس نمودند و کشف بسیار جالبی کردند.نقشه ها کاملا صحیح بود، نه فقط از لحاظ دریای مدیترانه و بحرالمیت و بلکه سواحل آمریکای شمالی و جنوبی و حتی ناهمواری های قطب جنوب هم کاملا در نقشه های «پیری ریاز» درست بود.

 نقشه قدیمی پیری ریاز

کاخ توپکاپی – کاخ معروف سلاطین عثمانی

نقشه ها نه تنها از لحاظ مرزهای قاره ها صحیح بودند بلکه نشان دهنده اوضاع جغرافیایی داخلی نیز بودند، سلسله کوه ها، قله ها، جزایر، رودخانه ها و دشت ها نیز با صحت کاملی رسم شده بودند، حتی در مورد قسمت هایی که تا به امروز هم اطلاعات زیادی در باره اش نداریم، از همه مهمتر سلسله کوه های قطب جنوب که در نقشه های «ریاز» ثبت شده اند که تا سال ۱۹۵۲ کشف نشده بودند. این سلسله کوه ها صدها سال است که از برف و یخ پوشیده شده اند و مهم اینکه نقشه های امروز ما به وسیله دستگاه های انعکاس امواج به دست آمده است. تحقیقات اطلاعات تکان دهنده ای را به ما می دهد، در مقایسه با عکس های هوایی که به وسیله ماهواره ها از کره زمین برداشته شده این نتیجه به دست می آیدکه اصل نقشه های «پیری ریاز» میبایستی عکس های هوایی باشد که از ارتفاعات خیلی زیاد از زمین برداشته شده.

 نقشه قدیمی پیری ریاز

اگر سفینه ای در ارتفاعات زیاد بر فراز قاهره ثابت بماند و دوربینهایش را مستقیما به طرف زمین نگه دارد و عکسبرداری کند هر چیزی که تا شعاع ۵۰۰۰ مایلی قاهره قرار دارد مطابق اصل در عکس دیده میشود چون زیر عدسی دوربین قرار دارد ولی هر چه کشورها و قاره ها از مرکز عکس دورتر شوند کوتاه تر و خموده تر به نظر می آیند و دلیل آن کرویت زمین و تمایل آن ها به طرف پایین است، مثلا آمریکای جنوبی به طور عجیبی طولاً خمیده به نظر میرسد، کاملا مانند نقشه «پیری ریاز» و نیز مانند عکس هایی که به وسیله ماهواره های آمریکایی از زمین برداشته شده است.

پس نقشه های «پیری ریاز» چگونه ترسیم شده است؟ بدون شک اجداد ما این نقشه ها را نکشیده اند چون تهیه آن ها به وسیله مدرن ترین روش ها از طریق عکس برداری هوایی کاملا مورد قبول است پس چگونه این سئوالات را پاسخ بگوییم؟

مطالب مرتبط

۳ دیدگاه‌

  1. س گفت:

    از کتاب ارابه ی خدایان هست

  2. ناشناس گفت:

    معلوم نیست این مقاله رو از کجا در آوردید. اسم پیری رییس رو که اشتباه نوشتین. به هیچ کدوم از ایرادات نقشه هم اشاره نکردید و حتی برعکس گفتید که همش هم درسته! گره زدن یکسری توهمات با این نقشه ارزشمند فقط باعث میشه که به تکنیک های نقشه نگاری پیری رییس و پیشینیانش که این نقشه رو کشیدن توهین بشه.

  3. Hfcf گفت:

    پیری ریاز نه ، پیری رییس piri reis ناخدایی بود که رییس پیر خوانده می شد. یعنی رییس ارشد. پیری رییس تلفظ ترکی رییس پیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *