سگ ها سرطان ریه را بو می کشند

بر پایه یک پژ‌وهش تازه که در «European Respiratory» ، یک نشریه ویژه بیماری های تنفسی، منتشر شده است سگ های تربیت شده با شامه نیرومند قادر به تشخیص سرطان ریه در نخستین مراحل آن اند. پژوهشگران بیمارستان شیلرهوهه در آلمان برای نخستین بار کشف کردند که این نوع سگها می توانند سرطان ریه را در حد قابل اطمینانی تشخیص دهند.

سرطان ریه که دومین گونه از سرطان غالب در زنان و مردان در اروپا است با رقمی نزدیک به ۳۴۰ هزار نفر در سال بیشترین شمار مرگ و میر ناشی از سرطان را در جهان به خود اختصاص داده است.

این گونه سرطان در نخستین مراحل رشد نشانه هایی از خود بروز نمی دهد و ردیابی آن در این مرحله غالبا تصادفی است. از آنجا که روش های موجود روش های غیر قابل اطمینان است، دانشمندان به بررسی نمونه های بازدم بیماران برای آزمایش های آینده پراختند. در این روش، ترکیب های آلی فرار «volatile organic compounds» که با سرطان در پیوند است شناسایی می شود.

گرچه چندین برنامه متفاوتی با فناوری های تازه مورد پژوهش و تکوین قرار گرفته است، ولی به کارگیری این روش در محیط های کلینیکی هنوز آسان نیست زیرا بیماران پیش از انجام آزمایش نباید چیزی بخورند و یا سیگار بکشند. از این گذشته آزمایش نمونه های جمع آوری شده می تواند روندی کند و با ریسک بالای اشتباه و تداخل باشد. از همین رو است که تاکنون هیچ مشخصه ای برای این روش تدوین نشده است.

در پژوهشی که به تازگی انجام شد برای تشخیص ترکیب های آلی فرار در بازدم بیماران دانشمندان از سگ استفاده کردند. با به کارگیری این سگ های تربیت شده پژوهشگران مطالعه ای را بر روی ۲۲۰ شرکت کننده داوطلب انجام دادند که ترکیبی از بیماران مبتلا به سرطان ریه و مبتلایان بیماری های مزمن ریوی و افراد سالم بود.

پژوهشگران یکسری آزمایش هایی را برای ارزیابی اینکه آیا این گونه سگ ها می توانند به گونه ای اطمینان بخش و حتی با وجود استفاده از سیگار، افراد بیمار را از افراد سالم تمیز دهند، انجام دادند.

در جریان این آزمایش سگ ها توانستند ۷۱ مورد از ۱۰۰ مورد مبتلایان به سرطان ریه و ۳۷۲ مورد از افراد سالم در میان ۴۰۰ فرد سالم را درست تشخیص دهند.

سگها توانستند بیماران مبتلا به بیماری های مزمن ریوی را از بیماران مبتلا به سرطان و افرادی را که پیش از آزمایش سیگار کشیده بودند از هم تمیز دهند. این پژوهش نشان داد که سگ ها می توانند میان بوی سیگار و یا دارو و خوراکی و بیماران مزمن ریوی و بیماران سرطانی تفاوت قائل شوند.

تورستن والز، نویسنده گزارش این پژوهش در بیمارستان شیلرهوهه می گوید:

«در نفس بیماران مبتلا به سرطان ریه موادی هست که با مواد موجود در نفس افراد سالم فرق دارد و شامه نیرومند این سگ ها می تواند این بیماری را در مرحله ابتدایی تشخیص دهد. نتایج به دست آمده تایید می کند که در بیماران مبتلا به سرطان ریه یک شاخص معینی وجود دارد و این گام بزرگی در آسیب شناسی بیماری سرطان ریه است. اما ضرورت دارد که ما ترکیب های موجود در بازدم بیماران را دقیقا شناسایی کنیم. بدبختانه سگ ها نمی توانند بیوشیمی بوی سرطان را برای ما توضیح دهند!»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *