طرز تهیه شله زرد

شله زرد

شله زرد

چون بازار نذری داغ شده این روزها، طرز تهیه شله زرد نذری رو براتون گذاشتم تا استفاده کنین.

البته طرز تهیه شله زرد که به یک شکله، فقط اندازه مواد شله زرد میمونه، که با این مقدار موادی که در زیر گفته میشه شما میتونین به تعداد نفرات خودتون بیشترش کنین.

مواد لازم برای تهیه شله زرد- برای ۴ نفر

برنج : ۱ پیمانه

شکر: ۲ پیمانه

بادام: ۵۰ تا ۱۰۰ گرم

کره: ۵۰ گرم

گلاب: ۱/۳ لیوان

عرق هل: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری

زعفران دم شده: به مقدار لازم

طرز تهیه شله زرد:

قاعده کلی آماده کردن شله زرد مشخصه اما مهم تر از اون نکاتی هستش که باعث میشه یک شله زرد درست و حسابی آماده کنین.

برنج رو از شب قبل خیس کنین، میتونین برای خیس کردن برنج از کمی گلاب هم استفاده کنین تا خوش عطر تر باشه.

اما سعی کنین برای شله زرد از برنج خوش عطر ایرانی استفاده کنین.

اینکه برنج خیس شده باشه خیلی مهمه، چون باعث میشه در زمان پخت بهتر باز بشه اگر هم به یک باره تصمیم بر پخت شله زرد گرفتین یک ساعت در آب گرم خیس کنین و بعد در بلندر چند پالس بزنین.

برای ۱ پیمانه برنج، ۶ پیمانه آب روش می ریزیم و وقتی به جوش اومد کم می کنیم و زمان میدیم تا به آرامی بپزه.

در این بین گاهی بهش سر بزنین، بین زمان ۱.۵ تا ۲ ساعت برنج کامل پخته میشه و آبش رو از دست میده ، این زمان متناسب با نوع برنج انتخابی شماست، اگر از برنج نیم دانه استفاده کردین مقدار آب رو به ۴ پیمانه کاهش بدین.

وقتی از پخت برنج مطمئن شدین شکر رو بهش اضافه می کنیم، هم میزنیم تا کامل حل بشه، غلظت شله زرد در این مرحله باید قابل قبول باشه پس مراقب باشید که ته نگیره !

اگر از زمان شروع کار لعابی که رو روی دیواره قابلمه ایجاده شده رو مرتب هم زدین و داخل خود شله زرد مخلوط کردین که هیچ در غیر این صورت این کارو بعد از اینکه لعاب بیشتر شد نکنین چون دیگه در شله زرد حل نمیشه و داخل شله به راحتی دیده میشه.

کره رو به مخلوط برنج و شکر اضافه میکنیم.

بعد از زمان حدود ۲۰ دقیقه که از ریختن شکر گذشت نوبت ریختن گلاب، زعفران، خلال بادام و عرق هل هستش, کامل مخلوط کنین و بچشین اگر نیاز بود باز هم اضافه کنین.

میزان گلاب و عرق هل بستگی به غلظت عرق داره، این مقدار برای گلاب درجه یک کافیه، چون بیشتر ی رگه تلخی به شله میده.

برای زعفران هم مقدار ندادم چون تا حدی باید استفاده بشه که رنگ شله زرد نه زرد کمرنگ باشه نه به نارنجی بزنه، پس مقدارشو خودتون با توجه رنگ شله زرد در نظر بگیرین.

بعد از اضافه کردن خلال بادام ۲۰ دقیقه زمان برای دم دادن شله زرد نیاز داریم. میتونین دم کنی بذارین یا ظرف رو در فر با درجه ۱۸۰ قرار بدین، این کار باعث میشه آب اضافی شله تبخیر بشه در این صورت حتی اگر دو روز هم در یخچال باشه آب نمیندازه.

برای تزیین شله زرد بذارین کامل سرد بشه و یک رویه ببنده، بعد میتونین با پودر دارچین و خلال ها تزیینش کنین.

برای شله زرد قالبی، قالب رو با برس و مقدار کمی روغن چرب کنید, شعله زرد رو داخلش بریزین و در یخچال برای ۴ تا ۶ ساعت قرار بدین.

بعد از این زمان اطراف شله درون قالب رو با یک چاقوی خیس برش بدین تا شله از دیواره قالب جدا بشه و بعد در ظرف سرو بر گردونین.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *