پانزده حقیقت و افسانه جالب در مورد ماه کامل

ماه کامل

ماه کامل

از نظر علمی، ماه کامل (Full Moon)، مرحله قمری است و هنگامی رخ می دهد که ماه دقیقا در سمت مخالف خورشید قرار گرفته باشد. ماه کامل که هر ۲۹.۵ روز یک بار رخ نشان می دهد و همواره در تاریخ بشریت با افسانه ها، اسطوره ها، افسون ها و داستان های وهم آوری همراه بوده است.

۱- تصور غلطی وجود دارد که اولین فرود ماموریت آپولو بر روی ماه در طول یک ماه کامل رخ داده است. اما در واقع این طور نیست، و ماه کامل یک هفته پس از این ماموریت رخ داده است.

۲- اگرچه هنوز تاثیر مستقیم ماه کامل بر وضعیت روانی ما کاملا به اثبات نرسیده؛ اما بر اساس بررسی های محققان، ۸۰ درصد پرستاران و ۶۳ درصد از پزشکان ادعا می کنند، در طول شب هایی با ماه کامل، بیمارانی با مشکلات روحی و روانی بیشتری را مشاهده می کنند. این مطالعه از سوی محققان دانشگاه لاوال در کبک، کانادا انجام شده است.

۳ – مردمان باستان، زمان غروب ماه کامل در استون هیج را لحظه ای، جادویی می دانسته اند. باور بر این بوده که در این هنگام (سپیده دم)، ماه کامل، زمین را با معشوقش خورشید، تنها می گذاشته است.

۴ – ماه کامل در سریلانکا مقدس است. باور این است که تولد بودا، روشنگری، و رسیدن به نیروانا در هنگام ماه کامل رخ داده است. در سریلانکا و در طول شب های ماه کامل، مغازه ها تعطیل می شوند، مشروبات الکی فروخته نمی شوند، هیچ مسابقه ورزشی انجام نمی شود و همچنین هرگونه کشتاری ( از جمله ماهیگیری ) ممنوع است.

۵ – افراد زیادی در طول ماه کامل متوجه چندین تصویر پاریدولیایی از جمله چهره انسان، سر، و یا بدن شده اند. این تصاویر در واقع از مناطق تاریک ماه ماریا (دشت سنگ بازالت) و نواحی مرتفع تر سطح ماه تشکیل شده اند.

۶ – چندین جشن ماه کامل در نقاط مختلف جهان وجود دارد. یکی از محبوب ترین این جشن ها، در جزیره کوع فانگن، تایلند برگزار می شود.

۷ -برخی حیوانات وحشی در طول شب های ماه کامل، رفتارهای متفاوتی از خود بروز می دهند. به عنوان مثال، شیرها معمولا شب ها شکار می کنند، اما پس از یک ماه کامل، تمایل شیرها به شکار در شب ها، به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

۸ – باور رایجی وجود دارد که می گوید، ماه کامل موجب دیوانگی می شود. در واقع کلمه “Lunatic” که برای توصیف شرایط دیوانگی افرادی که مبتلا به بیمارهای روانی هستند و یا رفتارهای ناهنجار، احمقانه و یا غیر قابل پیش بینی از خود بروز می دهند به‌کار برده می شود، از کلمه لاتین “Lunaticus” به معنی ماه زده گرفته شده است.
۹ – هنگامی که ماه کامل با ماه گرفتگی همزمان می شود به آن ماه سرخ و یا خونین گفته می شود. در واقع در زمان وقوع این پدیده، تنها نور قابل رویت (خورشید که به رنگ آبی است) با عبور از جو زمین تجزیه می شود. این نور به همان دلیلی که غروب خورشید به رنگ سرخ دیده می شود، به این رنگ قابل مشاهده است.

۱۰ – باوری رایجی وجود داردکه می گوید، در طول شب هایی با ماه کامل، نوزادان بیشتری نسبت به شب های دیگر متولد می شوند. البته هنوز هیچ مطالعه علمی این ادعا را به اثبات نرسانده و یا آن را رد نکرده است.

۱۱ – هنگامی که دو ماه کامل، در عرض یک ماه تقویمی رخ می دهد، به ماه کامل دوم، ماه آبی گفته می شود. این پدیده، به طور متوسط هر ۳ سال یک بار رخ می دهد.

۱۲ – گفته می شود، ماه کامل همانطور که با نیروی جزر و مد، اقیانوس ها را تحت تاثیر قرار می دهد، انسان را هم تحت تاثیر قرار می دهد. چرا که ۷۵ درصد بدن انسان از آب تشکیل شده است. اما در واقع، مقیاس تاثیر جزر و مد در انسان بسیار ناچیز است.

۱۳- گفته می شود، سگ ها در طول شب هایی با ماه کامل، بیشتر از همیشه پارس می کنند و ممکن است، رفتار تهاجمی تر از خود نشان دهند. مطالعه ای که توسط درمانگاه سلطنتی برادفورد (بیمارستان آموزشی در انگلستان) انجام شده نشان داده، گاز گرفتن سگها در طول شب های ماه کامل نسبت به دیگر شب ها تا دو برابر شایع تر است.

۱۴ – تصور می شود، ماه کامل منجر به جنون و دیوانگی و حتی به تعبیری اسطوره ای–افسانه ای موجب تبدیل شدن انسان ها به گرگ نما و یا گرگینه ها می شود. یکی از باورهای اساطیری در این مورد این است که اگر مرد و زنی روز چهارشنبه و یا جمعه ای خاص، در فضای آزاد، و در شبی تابستانی با نور کامل ماه، در حالتی بخوابند که نور ماه مستقیما به چهره شان بتابد، تبدیل به گرگینه خواهند شد.

۱۵ – گفته می شود، جراحان از انجام عمل جراحی در طول شب های ماه کامل، خودداری می کنند. چرا که ماه کامل با از دست دادن خون بیمار منجر به افزایش خطر مرگ می شود. مطالعه ای که توسط محققان دانشگاه بارسلون انجام شده، از رابطه آماری بین ماه کامل و افزایش موارد اورژانسی و بستری شدن بیماران به دلیل خونریزی دستگاه گوارش خبر می دهد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *